Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Humor och makt: Språkvetenskapliga perspektiv, 7,5 hp
Engelskt namn: Humor and power: Linguistic perspectives
Denna kursplan gäller: 2023-01-09
och tillsvidare
Kurskod: 1NS103
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-09-06
Innehåll
I kursen studeras språkvetenskapliga perspektiv på humor. Särskilt behandlas teorier om vad humor är och hur den uppstår i texter och i samtal, sociolingvistiska aspekter samt skrattets funktioner i samtal. Sambandet mellan humor och makt diskuteras kritiskt med utgångspunkt i sociolingvistiska och sociala variabler. Kursen ges helt på nätet på halvfart.
Kursen består av två delkurser:
Språkvetenskapliga perspektiv på humor (3,5 hp)
Individuell fördjupning (4 hp)
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för olika teorier och begrepp som är relevanta inom humorforskningen
redogöra för hur sociala variabler kan relateras till makt i humor
Färdighet och förmåga
utifrån forskningsfältet, identifiera och analysera hur humor används i språk
använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk
muntligt och skriftligt klart redogöra för sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över hur humor används i såväl samtal som i texter, i privata och i offentliga sammanhang
kritiskt granska hur humor används och relateras till makt i olika samhälleliga och sociala kontexter
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
Delkurs 1 examineras genom ett seminarium. Delkurs 2 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift och ett seminarium.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens alla examinationer. För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens skriftliga inlämningsuppgift och uppnått betyget Godkänd på de övriga examinationerna.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 1
Litteraturlista
Timing in the performance of jokes Attardo Salvatore, Pickering Lucy Humor - International Journal of Humor Research 24 (2): 233-50 : 2011 : Länk Obligatorisk
Bell Nancy We Are Not Amused De Gruyter Mouton. : 2015 : Länk Obligatorisk
How many lesbians does it take to screw in a light bulb? Bing Janet, Heller Dana Humor 16 (2): 157-82 : 2003 : Länk Obligatorisk
Glenn Phillip Interviewer Laughs: Shared Laughter and Asymmetries in Employment Interviews Journal of Pragmatics 42 (6): 148598 : 2010 : Länk Obligatorisk
Doing gender with humor in talk at work Schnurr Stephani, Holmes Janet Humor in interaction, redigerad av Neal R. Norrick och Delia Chiaro, 10139. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co : 2009 : Länk Obligatorisk
Söderlund Hanna Humorn, makten och härligheten Språkvetenskapliga och kulturella perspektiv på humor och makt HumaNetten, nr 50 (juni): 187212 : 2023 : Länk Obligatorisk
Handikapptoaletten hade de som förråd Att utmana funktionsnormativitet med humor Söderlund Hanna, Wälivaara Josefine, Ljuslinder Karin HumaNetten, nr 47 (september): 14368 : 2021 : Länk Obligatorisk
Läses i urval
Adelswärd Viveka Laughter and dialogue: The social significance of laughter in institutional discourse Nordic Journal of Linguistics 12 (2): 10736 : 1989 : Länk
Billig Michael Humour and Hatred: The Racist Jokes of the Ku Klux Klan Discourse & Society 12 (3): 26789. : 2001 : Länk
Coates Jennifer Talk in a Play Frame: More on Laughter and Intimacy Journal of Pragmatics 39 (1): 2949 : 2007 : Länk
From Russia with Lols: Humour, RT, and the Legitimation of Russian Foreign Policy Crilley Rhys, Chatterie-Doody Precious N. Global Society 35 (2). Routledge: 26988 : 2021 : Länk
Humour Is Serious: Minority Group Members Use of Humour in Their Encounters with Majority Group Members Dobai Anna, Hopkins Nick European Journal of Social Psychology 50 (2): 44862 : 2020 : Länk
Arcana Imperii*: The Power of Humorous Retorts to Insults on Twitter Dynel Marta, Poppi Fabio I. M. Journal of Language Aggression and Conflict 8 (1). John Benjamins: 5787 : 2020 : Länk
Hay Jennifer Functions of humor in the conversations of men and women Journal of pragmatics 32 (6): 70942 : 2000 : Länk
Kramer Elise The playful is political: The metapragmatics of internet rape-joke arguments Language in Society 40 (2). Cambridge University Press: 13768 : 2011 : Länk
Rape Jokes Arent Funny: The Mainstreaming of Rape Jokes in Contemporary Newspaper Discourse Lockyer Sharon, Savigny Heather Feminist Media Studies 20 (3): 43449 : 2020 : Länk
Pizzini Franca Communication Hierarchies in Humour: Gender Differences in the Obstetrical/Gynaecological Setting Discourse & Society 2 (4): 47788 : 1991 : Länk
Shifman Limor The Cultural Logic of Photo-Based Meme Genres Journal of Visual Culture 13 (3). SAGE Publications: 34058 : 2014 : Länk
Söderlund Hanna "Joking aside" The power of rejections in humour Discourse & Communication 17 (3): 33653 : 2023 : Länk
Wardman Natasha Penelope Humour or humiliation? When classroom banter becomes irresponsible sledging in upper-primary school contexts Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 42 (3). Routledge: 394407 : 2021 : Länk