"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samiska språkrevitaliseringsstudier, 30 hp

Engelskt namn: Sami language revitalisation study

Denna kursplan gäller: 2010-09-06 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1SA084

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Samiska språk: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-05-12

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-16

Innehåll

Kursen behandlar metoder och strategier för revitalisering av hotade språk, med speciellt fokus på samiska ur ett urfolksperspektiv. Studenter tillgodogör sig grundläggande kunskaper och färdigheter för språkrevitaliseringsarbete, såväl inom kärnområdena lingvistisk teori, analys och fältmetod, som sociala faktorer och politiska regelverk. Etiska aspekter behandlas genomgående. Kursen består av följande obligatoriska moment: Mom. 1. Språkrevitalisering i teori och praktik, 7,5 hp Language Revitalization in Theory and Practice Momentet introducerar grundläggande teori och metod i språkrevitalisering och diskuterar den kulturella dynamik som associeras med hotet om förlusten av språk, med speciellt fokus på hur negativa trender kan brytas. De samiska språkens situation behandlas ur ett internationellt komparativt urfolksperspektiv. Mom. 2. Samisk språkaktivism och revitaliseringssträvanden, 7,5 hp Sámi Language Activism and Revitalization Efforts Momentet diskuterar den samisk språkdebatten och revitaliseringssträvanden i modern tid. Vidare belyses de nordiska staterna olika lagstiftningar och dessas konsekvenser för de samiska språken. Mom. 3. Revitalisering och språkdokumentation I, 7,5 hp Revitalization and Language Documentation I Momentet behandlar språkdokumentation i kontexten för språkrevitalisering, med fokus på muntligt material. Mom. 4. Revitalisering och språkdokumentation II, 7,5 hp Revitalization and Language Documentation II Momentet behandlar språkdokumentation i kontexten för språkrevitalisering, med fokus på skriftligt material.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • kunna redogöra för de teroretiska och praktiska grunderna i språkrevitaliseringsarbete. • kunna redogöra för internationella konventioner och regelverk som avser stärka urfolks och minoriteters rätt till sina egna språk. • kunna redogöra för språklagstiftningen i Sverige och övriga norden, samt relevansen för samiskan. • kunna redogöra för det samtida och nutidshistoriska samiska språkarbetet. • framgångrikt kunna genomföra och redovisa ett mindre språkdokumentationsarbeten, samt behärska digitala hjälpmedel.

Behörighetskrav

Univ: Samiska C, 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och enskilda arbeten dels via nätplattformen, dels i klassrumsmiljö under kursträffar. Det förutsätts att studenterna arbetar självständigt mellan föreläsningarna. Undervisningen är delvis nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examination sker antingen med skriftlig hemtentamen (via nätplattformen) efter momentet eller fortlöpande över hela momentet. Den fortlöpande examinationen innebär betygsättning av inlämningsuppgifter eller olika muntliga övningar. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 22,5 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast inom tre månader från ordinarie provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. 7. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 36

    Mom 1. Språkrevitalisering i teori och praktik

    Saving languages : an introduction to language revitalization
    Grenoble Lenore A., Whaley Lindsay J.
    Cambridge : Cambridge University Press : 2006 : 231 s. :
    ISBN: 0-521-01652-5 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gerdts, Donna. 1998. The linguist in language revitalization programs. In N Ostler (ed.), Endangered languages: what role for the specialist., Proceedings of the Foundation for Endangered Languages Conference II, Edinburgh, Scotland, September 1998, 13-22. Bath: Foundation for Endangered Languages Hale, Kenneth, Michael Krauss, Lucille Watahomigie, Akira Yamamoto, Colette Craig, Laverne, Masayesva Jeanne, Nora England. 1992. Endangered languages. Language 68.1. 1-42 Heredia, Armando & Norbert Francis. 2006. Oral Tradition in the Classroom. Teaching Indigenous Languages, edited by Jon Reyhner (pp. 46-55). Flagstaff, AZ: Northern Arizona University. Malone, Dennis L. 2003. Developing Curriculum Materials for Endangered Language Education: Lessons from the Field. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 6.5.

    Mom 2. Samisk språkaktivism och revitaliseringssträvanden

    Saving languages : an introduction to language revitalization
    Grenoble Lenore A., Whaley Lindsay J.
    Cambridge : Cambridge University Press : 2006 : 231 s. :
    ISBN: 0-521-01652-5 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Arbeidsdepartementet. Om samepolitikken. Europarådet. Europeisk stadga om landsdels- eller minoritetsspråk ILO 169. Justitieministeriet. Språklagen. (Finland) Fornyings- administrasjons, og kirkedepartementet. Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven). (Norge). Svensk författningssamling. Lag om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Todal, Jon. 2007. Samisk språk i Svahken Sijte: Sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule. Die ut 1/2007 Udtja Lasse (Norberg, Lars). 2007. Begrav mitt hjärta vid Udtjajaure. Stockholm: Emma Publishing, UN. 1992. United Nations Declaration on the Rights of Persons belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities. UN. 2007. United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. Ytterligare material och övningar tillkommer.

    Mom 3. Revitalisering och språkdokumentation I

    Riessler Michael
    Documenting the endangered Kola Saami languages

    Todal Jon
    Samisk språk i Svahken sijte : sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule
    Guovdageaidnu : Sámi Instituhtta : 2007 : 177 s. :

    Todal Jon
    Språkleg vitalisering : faktorer som vi ikkje skriv om

    Läsanvisning: In Språk og språkforhold i Sápmi, eds. Tove Bull, Jurij Kusmenko & Michael Riessler, 201-211. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität Band II.

    ELAN - Linguistic Annotator Version 3.9.0, http://www.lat-mpi.eu/tools/elan/ Ytterligare material och övningar tillkommer.

    Mom 4. Revitalisering och språkdokumentation II

    Riessler, Michael, & Joshiua Wilbur. 2007. Documenting the endangered Kola Saami languages. In Språk og språkforhold i Sápmi, eds. Tove Bull, Jurij Kusmenko & Michael Riessler, 39-82. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität Band II. Todal, Jon. 2007. Samisk språk i Svahken Sijte:Sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule. Die ut 1/2007 Todal, Jon. 2007. Språkleg vitalisering faktorar som vi ikkje skriv om. In Språk og språkforhold i Sápmi, eds. Tove Bull, Jurij Kusmenko & Michael Riessler, 201-211. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität Band II. Toolbox Version 1.5.8, http://www.sil.org/computing/toolbox/ Ytterligare material och övningar tillkommer.

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Bodomo, Adams. 2007. Strategies for the Documentation and Revitalization of the Zhuang Language of Southwestern China. Paper presented at the International Conference on Minority Languages and Writing Systems, Beijing, China

    Crystal David
    Language death
    New York, NY : Cambridge University Press : 2000 : x, 198 s. :
    ISBN: 0-521-65321-5 (hbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Council of Europe. European Charter for Regional or Minority Languages. Council of Europe. Advisory Committee on the Framework Convention for the Protection of National Minorities. Opinion on Sweden Europarådet. Resolution ResCMN(2007)1 om genomförandet i Finland av ramkonventionen för skydd av nationella minoriteter. Europarådet. Ministerkommitténs rekommendation RecChL(2006)4 om Sveriges tillämpning av europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk. Gerdts, Donna. 1998. The linguist in language revitalization programs. In N Ostler (ed.), Endangered languages: what role for the specialist. Foundation for Endangered Languages. 13-22. Grenoble, L. & L. Whaley. 2006. Saving Languages: An Introduction to Language Revitalization. CUP: Cambridge. Hale, Kenneth, Michael Krauss, Lucille Watahomigie, Akira Yamamoto, Colette Craig, Laverne, Masayesva Jeanne, Nora England. 1992. Endangered languages. Language 68.1. 1-42. Hale, Ken. 1998. On endangered languages and the importance of linguistic diversity. In Lenore Grenoble & Lindsey Whaley (eds.), Endangered languages. Current issues and future prospects. Cambridge: Cambridge University Press. chapter 8, 192-216. Heredia, Armando & Norbert Francis. 2006. Oral Tradition in the Classroom. Teaching Indigenous Languages edited by Jon Reyhner (pp. 46-55). Flagstaff, AZ: Northern Arizona University. Jordbruksdepartementet. Samefrågor i Regeringskansliet. http://www.regeringen.se/sb/d/4366 Keren Rice. 2004. Ethical issues in linguistic fieldwork: an overview. Ms. University of Toronto Kinkade, Dale. 1991. The decline of Native languages in Canada. In Endangered languages, eds Robert H. Robins & Eugenius M. Uhlenbeck.. Oxford/New York: Berg. Chapter 6, 157-176. Kommittédirektiv Språklag. 2007. Kulturdepartementet. Kommittédirektiv Tilläggsdirektiv till Språklagsutredningen. 2007. Kulturdepartementet. Malone, Dennis L. 2003. Developing Curriculum Materials for Endangered Language Education: Lessons from the Field. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 6.5. Mithun, Marianne. 1998. The significance of diversity in language endangerment and preservation. In Endangered Languages. Current issues and future prospects, eds. Lenore Grenoble & Lindsey Whaley, 163-191. Cambridge: Cambridge University Press. Nicholson, Rangi. 2006. Marketing the Maori Language. Teaching Indigenous Languages, edited by Jon Reyhner (pp. 206-213). Flagstaff, AZ: Northern Arizona University. Ramkonvention om skydd för nationella minoriteter. EU. Riessler, Michael, & Joshiua Wilbur. 2007. Documenting the endangered Kola Saami languages. In Språk og språkforhold i Sápmi, eds. Tove Bull, Jurij Kusmenko & Michael Riessler, 39-82. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-UniversitätBand II SOU 2005:40. Rätten till mitt språk - förstärkt minoritetsskydd. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/44987 SOU 2006:19. Att återta mitt språk - åtgärder för att stärka det samiska språket. http://www.regeringen.se/sb/d/6155/a/58519 Sametinget. 2008. Samisk språkhandbok. Todal, Jon. 2007. Samisk språk i Svahken Sijte:Sørsamisk vitalisering gjennom barnehage og skule. Die ut 1/2007 Todal, Jon. 2007. Språkleg vitalisering - faktorar som vi ikkje skriv om. In Språk og språkforhold i Sápmi, eds. Tove Bull, Jurij Kusmenko & Michael Riessler, 201-211. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-UniversitätBand II Udtja Lasse (Norberg, Lars). 2007. Begrav mitt hjärta vid Udtjajaure. UN.1992. United Nations Declaration on the Rights of Persons belonging to National or Ethnic, Religious and Linguistic Minorities. http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/d_minori.htm UN. 2007. United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. http://www.un.org/News/Press/docs/2007/ga10612.doc.htm UNESCO. 1960. Convention against Discrimination in Education 1960. http://portal.unesco.org/en/ev.phpURL_ID=12949&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html UNESCO Ad Hoc Expert Group on Endangered Languages. 2003. Language Vitality and Endangerment. http://portal.unesco.org/culture/en/files/35646/12007687933Language_Vitality_and_Endangerment.pdf/Language%2BVitality%2Band%2BEndangerment.pdf Utbildningsdepartementet. Skolenheten. http://www.regeringen.se/sb/d/3048/a/18113