"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ämnesdidaktik, Att analysera lärande och undervisning i språkliga kontexter, 7,5 hp

Engelskt namn: Analyzing teaching and learning in language contexts

Denna kursplan gäller: 2017-07-24 och tillsvidare

Kurskod: 1SD014

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-09-09

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2016-10-27

Innehåll

I kursen studeras teorier om och metoder för observation och analys av det språkliga lärande som sker i klassrum och andra lärandemiljöer. Utifrån denna bakgrund genomförs en individuellt vald fördjupningsuppgift. Övning i att läsa och kritiskt granska vetenskaplig text ingår.

Förväntade studieresultat

För betyget godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera likheter och skillnader mellan några teorier om språkligt lärande
  • redogöra för några metoder för observation och dokumentation samt diskutera deras användbarhet
  • redogöra för och diskutera några metoder för analys av insamlade observationsdata liksom av muntliga och skriftliga elevprodukter

Färdighet och förmåga

  • dokumentera och analysera språkliga aktiviteter i undervisningssituationer utifrån olika perspektiv
  • analysera elevprodukter utifrån olika perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • planera och genomföra fördjupningsuppgift i enlighet med forskningsetiska riktlinjer
  • kritiskt granska vetenskapliga texter utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Behörighetskrav

Gy: Engelska B/Engelska 6 samt Svenska B/Svenska 2 alternativt Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 2.

Univ: Ett av följande alternativ:
1) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt examensarbete om minst 15 hp, eller
2) Lärarexamen om minst 180 hp i vilken ingår kurser i språkdidaktik, språkutveckling och/eller läs- och skrivutveckling samt minst 2 års arbete som lärare efter examen, eller
3) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst två års undervisningserfarenhet, eller
4) Kandidatexamen med minst 90 hp i ett språkämne samt minst 60 hp i något av ämnena psykologi, lingvistik, pedagogik, pedagogiskt arbete, ämnesdidaktik eller motsvarande.

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen är delvis nätbaserad. Vid de fysiska träffarna genomförs gruppövningar, seminarier och föreläsningar.

Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se ”Tekniska krav för nätkurser” på www.sprak.umu.se/student/dokument.

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt genom diskussioner av delar av kurslitteraturen. I examinationen ingår även en övningsuppgift gällande insamling och analys av observationsdata och en uppgift gällande elevprodukter. En avslutande självständig analysuppgift redovisas muntligt och skriftligt.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.

Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  

Vid det första omprovstillfället på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid alla därefter följande omprovstillfället görs alla delar av examinationen på nytt.

Student som ej har godkänt resultat på prov, har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs där hon/han någon gång har registrerats.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.

Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 30

Kurslitteratur

Se texten! : multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete
Danielsson Kristina, Selander Staffan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 177 s. :
ISBN: 9789140678140
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

On ethnography : approaches to language and literacy research
Heath Shirley Brice, Street Brian V.
New York : Teachers College Press : c2008 : xiv, 153 p. :
ISBN: 9780807748664 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 172 s. :
ISBN: 9789140688262
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wirdenäs Karolina
Samtal och samtalsforskning
Ingår i:
Sociolingvistik
Stockholm : Liber : 2013 : 377 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 199-235.

Artiklar (ca 200 s.) hämtas på nätet eller via universitetsbibliotekets nätresurser. Litteratur till fördjupningsuppgiften väljs i samråd med lärare.