"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informationsvetenskaplig fördjupning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Advanced Course in Information Science

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2BV006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: programansvarig för Biblioteks-och informationsvetenskap, 2008-11-20

Innehåll

Moment 1. Informationsvetenskaplig teori, 7,5 hp Information science theory Momentets syfte är att fördjupa de studerandes kunskaper om informationsvetenskaplig forskning. Inom ramen för momentet kommer vi att granska central informationsvetenskaplig empirisk forskning, samt viktiga informationsvetenskapliga teorier och begrepp. Litteraturen som behandlas under momentet belyser både kontextuella och individuella förklaringsmodeller, samt olika perspektiv på vad som är syftet med ämnet informationsvetenskap. Momentet inleds en genomgång av individorienterade informationsvetenskapliga modeller och fortsätter med en granskning av de sociala nätverkens betydelse för individens tillgång till information. Momentet avslutas med ett närmare studium av forskning som bedrivs med ett domänanalytiskt och dokumentorienterat perspektiv. Moment 2. Production and management of scientific information, 7,5 hp Vetenskaplig kunskapsproduktion, kommunikation och informationshantering This course focuses on the production, communication and management of the information that results from scientific research. The course investigates these information processes as social and cultural activities, highlighting that they are part and parcel of scientific practice. It does this through the science studies literature. Themes addressed include: the process of scientific research; how this process relates to the communication and management of scientific information; and how these differ between scientific fields. More specifically, the course begins by discussing theories in the sociology of science, and in science studies more broadly. Subsequent topics covered are: the communication of scientific information within the scientific community; the communication of scientific information between the scientific community and the public; the intertwining of the social and the informational in the academic text; the problems of defining academic fields; and how researchers in different scientific fields manage scientific information. Moment 3. Populärkultur och nya medier, 7,5 hp Popular culture and new media Momentet behandlar populärkultur och nya medier med utgångspunkt i ett brett kulturanalytiskt perspektiv. Kursmomentets första del handlar om själva populärkulturbegreppet och om populärkulturens roll samt tillhandahåller en genomgång av olika perspektiv på tv, film och populärpress. Momentets andra del behandlar en rad biblioteks- och informationsvetenskapligt relevanta teman som är kopplade till expansionen av nya, digitala och interaktiva medier. Frågor kopplade till exempelvis nätgemenskap, delaktighet, upphovsrätt och nya publikbeteenden tas upp. Examinationen sker både skriftligt och muntligt. Under momentets första del skriver studenten en kortare analytisk uppsats, och under den andra delen ligger tonvikten på olika seminarieuppgifter som förbereds såväl individuellt som i grupp. Moment 4. Informationsvetenskaplig analys, 7,5 hp Analytical techniques in information science Momentets syfte är att ge studenterna avancerade kunskaper om olika informationsvetenskapliga analystekniker och deras tillämpningsområden. Till metoderna räknas informertri, såsom webometri och bibliometri, kvalitativa textanalys, intervju- och surveymetodik. Tillämpningsområden är kunskapsproduktion och kunskapsorganisation, omvärldsbevakning och användarstudier. Undervisningen sker i form av föreläsning och laborativa inslag.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången utbildning förväntas de studerande ha goda kunskaper om: - informationsvetenskapliga teorier med särskild tonvikt på användarperspektiv - vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikation och informationsförmedling - kulturanalytiska perspektiv, som ett verktyg för kritisk granskning av populärkultur och nya medier - kvalitativa och kvantitativa informationsvetenskapliga analystekniker.

Behörighetskrav

Univ: Kandidatprogrammet i Biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier

Undervisningens upplägg

Undervisningen är upplagd kring föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella upp¬gifter. Obligatorisk närvaro gäller vid gruppövningar och seminarier.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten samt presentation av individuella arbeten. Som betyg användes något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs att 70 % av momenten har betyget väl godkänd. Redovisningsformerna ska möjliggöra en individuell bedömning av de studerande. Studenter har rätt till fyra examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har student rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande TILLGODORÄKNANDE Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen /examensfragor.html.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Moment 1: Informationsvetenskaplig teori, 7,5 hp

Allen Tom J
Key Papers in information science New York. Knowledge industry publications inc : Organizational aspects of information flow in technology
1980 :

The concept of information : Annual Review of information science and technology
Capurro Rafael, Hjorland Birger
2003 :
Läsanvisning: Vol 37 s343-411

Crane Diana
Social structure in a group of scientists: A test of the invisible college Hypothesis, Belver C Griffith (ed) Key papers in information science New York
Knowledge industry publications inc : 1980 :

Informal communication among scientists in sleep research : Key papers n Information science New York: Knowledge Industry Publications inc
Crawford Susan, Griffith Belver C (ed)

Läsanvisning: 1980

Modelling the information seeking patterns of engineers and research scientists in an industrial environment, Journal of documentation, vol 53, no 4
Ellis David, Haugan Merete
1997 :
Läsanvisning: s 384-403

The market maven: a diffuser of marketplace information : Journal of marketing
Feick Lawrence F, Price Linda L
1997 :
Läsanvisning: Vol 51, No 1 s 83-97

Granowetter Mark
Ignorance, knowledge and outcomes in a small world : Science, Vol 30, no 1
2003 :

Hjörland Birger
documents, memory institutions and information science, Journal of documentation, vol 56, no 1
2000 :
Läsanvisning: s 27-41

Ingwersen Peter
Information retrieval interaction
London : Taylor Graham : cop. 1992 : x, 246 s. :
ISBN: 0-947568-54-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Johnson C.A
Choosing people: The role of social capital in information seeking behaviour : Information Research

Läsanvisning: 10(1) paper 201

Wilson Tom D
Models in information behaviour research : Journal of documentation
1999 :

Hjörland, Birger (2000) "Documents, Memory Institutions and information Science, Journal of documentation, Vol 56, No 1, s 27-41

Moment 2: Production and management of scientific information, 7,5 hp

Bucchi Massimiano
Science in Society: An introduction to social studies of science
London & New York : Routledge : 2004 :

Erickson Mark
Science, Culture and society: Understanding Science in the 21 st Century
Cambridge and Boston : Polity Press : 2005 :

Science in Public: Communication, Culture and Credibility
Gregory Jane, Miller Steve
New York : Plenum : 1998 :

Communicating Science : Contexts and Channels
Scanlon Eileen, Simeon Elizabeth and Yates
London : Routledge : 1999 :

Artiklar och andra texter tillkommer.

Moment 3: Populärkultur och nya medier, 7,5 hp

The New Media Theory Reader
Hassan Robert, Thomas Julian
New York : McGraw Hill : 2006 :

Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Trend David
Reading Digital Culture
Oxford : Blackwell : 2001 :

Artiklar och andra texter tillkommer.

Moment 4: Informationsvetenskaplig analys, 7,5 hp

Abrahamsen K.T
Knowledge Organization : Indexing of Musical Genres. An Epistemological Perspective
30 (3/4) : 2003 :
Läsanvisning: s. 144-169