"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informationsvetenskaplig fördjupning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Advanced Course in Information Science

Denna kursplan gäller: 2015-01-26 och tillsvidare

Kurskod: 2BV006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: programansvarig för Biblioteks-och informationsvetenskap, 2008-11-20

Reviderad av: Prefekten, 2016-11-09

Innehåll

Moment 1. Informationsvetenskaplig teori, 7,5 hp
Information science theory

Momentets syfte är att fördjupa de studerandes kunskaper om informationsvetenskaplig forskning. Inom ramen för momentet kommer vi att granska central informationsvetenskaplig empirisk forskning, samt viktiga informationsvetenskapliga teorier och begrepp. Litteraturen som behandlas under momentet belyser både kontextuella och individuella förklaringsmodeller, samt olika perspektiv på vad som är syftet med ämnet informationsvetenskap. Momentet inleds en genomgång av individorienterade informationsvetenskapliga modeller och fortsätter med en granskning av de sociala nätverkens betydelse för individens tillgång till information. Momentet avslutas med ett närmare studium av forskning som bedrivs med ett domänanalytiskt och dokumentorienterat perspektiv.

Moment 2. Production and management of scientific information, 7,5 hp
Vetenskaplig kunskapsproduktion, kommunikation och informationshantering

This course focuses on the production, communication and management of the information that results from scientific research. The course investigates these information processes as social and cultural activities, highlighting that they are part and parcel of scientific practice. It does this through the science studies literature. Themes addressed include: the process of scientific research; how this process relates to the communication and management of scientific information; and how these differ between scientific fields. More specifically, the course begins by discussing theories in the sociology of science, and in science studies more broadly. Subsequent topics covered are: the communication of scientific information within the scientific community; the communication of scientific information between the scientific community and the public; the intertwining of the social and the informational in the academic text; the problems of defining academic fields; and how researchers in different scientific fields manage scientific information.

Moment 3. Digital kultur, 7,5 hp
Digital culture

Momentet introducerar ett antal perspektiv på digital kultur och nya medier. Det övergripande syftet är att diskutera och problematisera förhållandet mellan det förändrade kultur- och medielandskapet och bibliotekens roll i samhället. En rad biblioteks- och informationsvetenskapligt relevanta teman som är kopplade till expansionen av digitala och interaktiva medier tas upp. Frågor kopplade till exempelvis nätgemenskap, delaktighet, upphovsrätt och nya publikbeteenden diskuteras. Examinationen sker både skriftligt och muntligt genom grupparbete, seminarier och en hemtentamen.

Moment 4. Informationsvetenskaplig analys, 7,5 hp
Analytical techniques in information science

Momentets syfte är att ge studenterna avancerade kunskaper om olika informationsvetenskapliga analystekniker och deras tillämpningsområden. Till metoderna räknas informertri, bibliometri sam kvalitativ textanalys. Tillämpningsområden är kunskapsproduktion och kunskapsorganisation, omvärldsbevakning och användarstudier. Undervisningen sker i form av föreläsning och laborativa inslag.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången utbildning förväntas de studerande ha goda kunskaper om:
- informationsvetenskapliga teorier med särskild tonvikt på användarperspektiv
- vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikation och informationsförmedling
- kulturanalytiska perspektiv, som ett verktyg för kritisk granskning av populärkultur och nya medier
- kvalitativa och kvantitativa informationsvetenskapliga analystekniker.

Behörighetskrav

Univ: Kandidatprogrammet i Biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är upplagd kring föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella uppgifter. Obligatorisk närvaro gäller vid gruppövningar och seminarier. Delar av undervisningen sker på engelska.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten samt presentation av individuella arbeten. Som betyg användes något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs att 70 % av momenten har betyget väl godkänd. Redovisningsformerna ska möjliggöra en individuell bedömning av de studerande. Studenter har rätt till fyra examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har student rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen /examensfragor.html.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 44

Moment 1: Informationsvetenskaplig teori, 7,5 hp

British Medical Journal : Cancer patients information needs and informtion seeking behaviour: in depth interview study
Leydon Geraldine M, Boulton Mary, Moynihan Clare, Jones Alison, Mossman Jean, Boudioni Klim

Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 320, s 909-913.

Case Donald O.
Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior
2. ed. : Amsterdam ;a London : Elsevier/Academic Press : Press,c 2007 : xvi, 423 s. :
http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780080467702z Tillgängliga för användare inom Uppsala universitet
ISBN: 0-08-046770-9 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The market maven: a diffuser of marketplace information : Journal of marketing
Feick Lawrence F, Price Linda L
1997 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 51, No 1, s 83-97.

Hjörland Birger
Journal of documentation : Documents, Memory Institutions and information Science
2000 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Vol 56, No 1, s 27-41.

Information och kunskap : informationsförsörjning - forskning och policyfrågor
Höglund Lars, Persson Olle
1. uppl. : Umeå : Inum : 1985 : 164 s. :
Fulltext via DiVA
ISBN: 91-970778-0-1 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johnson C.A
Choosing people: The role of social capital in information seeking behaviour : Information Research

Obligatorisk
Läsanvisning: " Information Research, 10(1) paper 201 [Available at http://InformationR.net/ir/10-1/paper201.html]

Johnson, C.A. (2007) “Social capital and the search for information: Examining the role of social capital in information seeking behaviour in Mongolia, Journal of the American Society for Information Science & Technology, Vol. 58, s 67-88. Obligatorisk. Artiklar och andra texter tillkommer.

Moment 2: Production and management of scientific information, 7,5 hp

Dr. Golem : how to think about medicine
Collins H. M., Pinch T. J.
Chicago : The University of Chicago Press : 2005. : 259 p. :
ISBN: 9780226113692 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Handbook of public communication of science and technology
Bucchi Massimiano, Trench Brian
London : Routledge : 2008 : 1 online resource (xiii, 263 p.) :
ISBN: 978-0-203-92824-0 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Sismondo Sergio
An introduction to science and technology studies
2nd ed. : Chichester : John Wiley & Sons, Ltd. : 2010. : ix, 244 p. :
ISBN: 1-4443-1512-9 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Social knowledge in the making
Camic Charles, Gross Neil, Lamont Michèle
Chicago : University of Chicago Press : 2011. : 471 s. :
ISBN: 978-0-226-09208-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: pp. 151-179.

The culture of science : how the public relates to science across the globe
Bauer Martin W., Shukla R. K., Allum Nick
New York : Routledge : 2012. : xvi, 472 p. :
ISBN: 9780415851022 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

The one culture? : a conversation about science
Labinger Jay A., Collins H. M.
Chicago : University of Chicago Press : 2001 : xi, 329 s. :
ISBN: 0-226-46722-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Harding Sandra G.
The postcolonial science and technology studies reader
Durham, [N.C.] : Duke University Press : 2011. : xiii, 476 p. :
ISBN: 0822349574
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Andrew Abbott, “Library Research Infrastructure for Humanistic and Social Scientific Scholarship in the Twentieth Century”, in Social Knowledge in the Making, eds. C. Camic, N. Gross & M. Lamont (University of Chicago Press, 2011), pp. 43-87. Obligatorisk. Raf Vanderstraeten (2010), “Scientific Communication: Sociology Journals and Publication Practices”, Sociology 44 (2010), pp. 559-576. Obligatorisk.

Diana Hicks (2005) “The Four Literatures of Social Science”. In: Henk F. Moed, Wolfgang Glänzel and Ulrich Schmoch (eds.) Handbook of Quantitative Science and Technology Research. The Use of Publication and Patent Statistics in Studies of S&T Systems. 2005 Springer Science + Business Media, Inc. pp.473-496. Obligatorisk. Artiklar och andra texter tillkommer.

Moment 3: Digital kultur, 7,5 hp

Efter the Pirate Bay
Andersson Jonas, Snickars Pelle
Stockholm : Kungliga biblioteket : 2010 : 410 s. :
ISBN: 978-91-88468-25-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Feminist science studies : a new generation
Mayberry Maralee, Subramaniam Banu, Weasel Lisa H.
New York : Routledge : 2001 : ix, 354 s. :
ISBN: 0-415-92695-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lessig Lawrence
Free culture : how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity
New York : Penguin Press : 2004 : 345 s. :
ISBN: 1-59420-006-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Courtney Nancy
Library 2.0 and beyond : innovative technologies and tomorrow's user
Westport, Conn. : Libraries Unlimited : 2007 : xi, 152 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007009007.html
ISBN: 978-1-59158-537-4 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Solomon Laura
Doing social media so it matters : a librarian's guide
Chicago : American Library Association : 2011 : vii, 65 s. :
ISBN: 0-8389-1067-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jenkins, Henry et al (2009) Confronting the Challenges of Participatory Culture, http://digitallearning.macfound.org/atf/cf/%7B7E45C7E0-A3E0-4B89-AC9C-E807E1B0AE4E%7D/JENKINS_WHITE_PAPER.PDF. Obligatorisk.

Varnelis, Kazyz [ed.] (2008) Networked Publics. Cambridge: MIT Press. Obligatorisk.

Artiklar och andra texter tillkommer.

Moment 4: Informationsvetenskaplig analys, 7,5 hp

Borgman, Christine. L. & Furner, J. (2002): Scholarly communication and bibliometrics. In: Annual Review of Information Science and Technology, Vol. 36, s. 2-72. Obligatorisk.

Bornmann, Lutz & Hans-Dieter Daniel (2008) “What do Citation Counts Measure? A Review of the Studies on Citing Behavior”, Journal of Documentation, Vol. 64, No. 1, s. 45-80. Obligatorisk.

Boyack, Kevin W., Klavans, Richard., & Börner, Katy. (2005). ”Mapping the backbone of science”, Scientometrics, Vol. 64, s. 351–374. Obligatorisk.

Glänzel, Wolfgang. (2003) Bibliometrics as a research field: A course on theory and application of bibliometric indicators. Course handouts. Tillgänglig via: http://www.norslis.net/2004/Bib_Module_KUL.pdf. Obligatorisk.

Meho, Lokman I. & Kiduk Yang (2007) “Impact of Data Sources on Citation Counts and Ranking of LIS Factulty: Web of Science versus Scopus and Google Scholar”, Journal of the American Society for Information Science, Vol. 58, No, 13, s. 2105-2125. Obligatorisk.

Lindgren, S., & Lundström, R. (2009). ”Discursive networks: Visualising media representations of crime victims”. In J. Lim (Ed.), Computer-Aided Qualitative Research 2009 [CAQR2009 Proceedings] (pp. 68-85). Utrecht: Merlien Institute.* Obligatorisk.

Persson, Olle, Rickard Danell & Jesper Wiborg Schneider (2009) ”How to use bibexcel for various types of bibliometric analysis”, in Celebrating Scholarly Communication Studies: A Festschrift for Olle Persson at his 60th Birthday, via http://www8.umu.se/inforsk/Bibexcel/ollepersson60.pdf. Obligatorisk.

Salton, Gerald. (1971): Automatic indexing using bibliographic citations. Journal of Documentation, Vol. 27, No. 2, s. 98-110. Obligatorisk.

Small, Henry (1978) “Cited Documents as Concept Symbols”, Social Studies of Science, Vol. 8, No. 3, s. 327-340. Obligatorisk.

White, H.D. & McCain, K.W. (1998) “Visualizing a discipline. An author co-citation analysis of information science, 1972-1995”, Journal of the American Society for Information Science, Vol. 49, No. 4, s. 327-355. Obligatorisk.

Schneider, Jesper W. & Pia Borlund (2004) “Introduction to bibliometrics for construction and maintenance of thesauri”, Journal of Documentation, Vol. 60, No. 5, s. 524-549. Obligatorisk.

Artiklar och andra texter tillkommer.