"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informationsvetenskaplig fördjupning, 22,5 hp

Engelskt namn: Advanced Course in Information Science

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2016-01-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2BV026

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2015-06-09

Innehåll

Moment 1. Informationsvetenskaplig teori, 7,5 hp Information science theory
 
Momentets syfte är att fördjupa de studerandes kunskaper om informationsvetenskaplig forskning. Inom ramen för momentet kommer vi att granska central informationsvetenskaplig empirisk forskning, samt viktiga informationsvetenskapliga teorier och begrepp. Litteraturen som behandlas under momentet belyser både kontextuella och individuella förklaringsmodeller, samt olika perspektiv på vad som är syftet med ämnet informationsvetenskap. Momentet inleds en genomgång av individorienterade informationsvetenskapliga modeller och fortsätter med en granskning av de sociala nätverkens betydelse för individens tillgång till information. Momentet avslutas med ett närmare studium av forskning som bedrivs med ett domänanalytiskt och dokumentorienterat perspektiv.
 
 
Moment 2. Production and management of scientific information, 7,5 hp Vetenskaplig kunskapsproduktion, kommunikation och informationshantering
 
This course focuses on the production, communication and management of scientific research.  The course investigates these information processes as social and cultural activities, highlighting that they are part and parcel of scientific practice. It does this through the science studies literature.  Themes addressed include: the process of scientific research; how this process relates to the communication and management of scientific information; and how these differ between scientific fields. More specifically, the course begins by discussing theories in the sociology of science, and in science studies more broadly. Subsequent topics covered are: the communication of scientific information within the scientific community; the communication of scientific information between the scientific community and the public; and how researchers in different scientific fields manage scientific information.
 
 
Moment 3. Digital kultur, 7,5 hp Digital culture
 
Momentet behandlar nya medier med utgångspunkt i ett brett kulturanalytiskt perspektiv. En rad biblioteks- och informationsvetenskapligt relevanta teman som är kopplade till expansionen av digitala och interaktiva medier tas upp. Frågor kopplade till exempelvis nätgemenskap, delaktighet, upphovsrätt och nya publikbeteenden diskuteras. Examinationen sker både skriftligt och muntligt genom grupparbete, seminarier och en hemtentamen.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande uppvisa god kunskap och förståelse om:
informationsvetenskaplig teori, med särskild tonvikt på användarperspektiv och digital informationsteknik 
vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikations och informationsförmedling och digital informationsteknik
vetenskapliga perspektiv på digital kultur och nya medier, med särskild tonvikt på kulturförmedling. 
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga självständigt kunna muntligt och skriftligt granska, problematisera och tillämpa:
informationsvetenskaplig teori, med särskild tonvikt på användarperspektiv och digital informationsteknik 
vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikations och informationsförmedling och digital informationsteknik
vetenskapliga perspektiv på digital kultur och nya medier, med särskild tonvikt på kulturförmedling. 
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt visa god förmåga att självständigt kritiskt granska:
informationsvetenskaplig teori, med särskild tonvikt på användarperspektiv och digital informationsteknik 

vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikations och informationsförmedling och digital informationsteknik
vetenskapliga perspektiv på digital kultur och nya medier, med särskild tonvikt på kulturförmedling.

Behörighetskrav

Godkänt resultat på kurs 1-3 på kandidatprogrammet i Biblioteks- och informationsvetenskap.

Undervisningens upplägg

Undervisningen är upplagd kring föreläsningar, seminarier, gruppövningar och individuella uppgifter. Obligatorisk närvaro gäller vid gruppövningar och seminarier.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten samt presentation av individuella arbeten. Som betyg användes något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs att 70 % av momenten har betyget väl godkänd. Redovisningsformerna ska möjliggöra en individuell bedömning av de studerande. Studenter har rätt till fyra examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har student rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
 

Övriga föreskrifter

Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen /examensfragor.html.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.