Engelskt namn: Basic Course in Social Science Analysis
Denna kursplan gäller: 2009-08-10 till 2011-08-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-02-28
Kursplan för kurser med start mellan 2021-03-01 och 2022-02-27
Kursplan för kurser med start mellan 2020-03-09 och 2021-02-28
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-14 och 2020-03-08
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-01 och 2017-08-13
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2016-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-19 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-20 och 2013-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-10 och 2011-08-28
Kurskod: 2EH030
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia
Beslutad av: Programkommiten, 2008-09-15
Reviderad av: Maria Lindström, 2009-08-03
Baskursen ges gemensamt av institutionerna för ekonomisk historia, informatik, pedagogik, sociologi och statsvetenskap. Baskursen behandlar olika samhällsvetenskapliga teorier som används för att förklara ekonomisk utveckling och samhällsförändring efter 1900, med tyngdpunkt i temat globaliseringsprocesser, utbildningssystemens förändring och arbetsmarknadens utveckling. Temats syfte är dels att introducera studenterna till olika samhällsvetenskapliga teorier och forskningsresultat, samt dels att diskutera studenternas roll och möjligheter på en allt mer internationaliserad arbetsmarknad. Baskursen ger grundläggande förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem och att förbereda och genomföra en avgränsad undersökning av detta. För detta ges även grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod samt förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en skriftlig rapport. Nedan ges en kort beskrivning av momentinnehållet. Moment 1: Globalisering, utbildning och arbetsmarknad, 15hp Momentet handlar om att utifrån samtliga medverkande institutioners områden studera olika perspektiv på det långsiktiga samspelet mellan globalisering, utbildning och arbetsmarknad. Momentet ger också en introduktion till några centrala samhällsvetenskapliga perspektiv i respektive ämne. Huvudsyftet med momentet är att träna studentens förmåga att förstå och analysera samhällsproblem ur olika ämnens perspektiv. Moment 2: Samhällsvetenskap i teori och praktik, 15hp Momentet skildrar teori, studieobjekt och metoder genom exempel från olika samhällsvetenskapliga discipliner. Det sker genom att undervisningen ges gemensamt av ekonomisk historia, pedagogik, statskunskap och sociologi. Momentet syftar även till att tillämpa perspektiven från moment 1 genom att producera och kritiskt diskutera en egen vetenskapligt baserad text.
Efter avslutad kurs skall de studerande kunna: Moment 1: Globalisering, utbildning och arbetsmarknad, 15hp Kunskap och förståelse - visa kunskap om och förståelse för det långsiktiga samspelet mellan samhälle och ekonomisk samt teknologisk förändring. Färdighet och förmåga - visa förmåga att grundläggande använda samhällsvetenskapliga teorier för att förklara världsekonomins förändring efter 1900. - kunna beskriva vad olika former av IKT-användning betyder med avseende på konsekvenser för samhälle, organisation och invid. - kunna beskriva huvuddragen i arbetsmarknadens och utbildningssystemets förändring efter 1900. - diskutera statsvetenskapliga frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv. - diskutera sociologiska frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv. - kunna redogöra för pedagogikens problemområde, samt beskriva och diskutera utbildning och lärande med hjälp av teoretiska perspektiv inom disciplinen pedagogik - kunna genomföra grundläggande informationssökning. - visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en kortare skriftlig rapport. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa ett kritiskt och reflexivt förhållningssätt gentemot samhällsforskningens relation till samhällsutvecklingen. - visa insikt och medvetenhet om sitt behov av ytterligare kunskap inom olika samhällsområden. Moment 2: Samhällsvetenskap i teori och praktik, 15hp Kunskap och förståelse - visa kunskap om och förståelse för det långsiktiga samspelet mellan samhälle och ekonomisk samt teknologisk förändring. - visa kunskap om och förståelse för samhällsteoriers och vetenskapliga metoders användbarhet i studier av relationerna mellan globaliseringsprocesser, utbildningssystemens förändring och arbetsmarknadens utveckling. Färdighet och förmåga - visa förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem. - visa grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod. - visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en längre skriftlig rapport. Värderingsförmåga och förhållningssätt - förhålla sig kritiskt och balanserat till olika tolkningar av samhällsvetenskapliga forskningsresultat.
För att antas till utbildningsprogrammet och därmed även baskursen krävs förutom grundläggande behörighet för högskolestudier särskild behörighet (s k standardbehörighet) D.1. För den som fr.o.m. termin 2 skall läsa ekonomiska ämnen, informatik eller statistik prövas den särskilda behörigheten i samband med anmälan till ämnet. För dessa ämnen gäller Matematik C. En betydande del av kurslitteraturen består av engelskspråklig litteratur. Examinationen på vissa kurser förutsätter goda kunskaper i skriftlig framställning.
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier i grupp eller enskilt.
Studenterna examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje kurs prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. 7. Tillgodoräknande Studierektor vid institutionen för ekonomisk historia beslutar om tillgodoräknande av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas
Internetgalaxen : reflektioner om Internet, ekonomi och samhälle
Castells Manuel, Sandin Gunnar
Göteborg : Daidalos : 2002 : 295 s. :
ISBN: 91-7173-166-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hettne Björn
Vad är utveckling?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 95, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-61-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Sverige - en social och ekonomisk historia
Morell Mats, Hedenborg Susanna (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 432 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32016-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03915-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ett antal artiklar enligt lärares anvisningar
Berger Peter L.
Invitation till sociologi : ett humanistiskt perspektiv
4. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-518-3958-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lewin Leif
Statsvetenskapens grunder
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2007 : 93, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-13-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Läsanvisning: Finns att ladda ner på http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html
Steger Manfred B.
Globalization : a very short introduction
Fully updated new, 2. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2009 : 147 s. :
ISBN: 978-0-19-955226-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Tikly Leon
Education and the new imperialism
Ingår i:
Comparative education.
Oxford : Carfax : sid. 173-198 :
Vygotskij och pedagogiken.
Bråten Ivar, Hollsten Gunilla
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-00502-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer artikelkompendium
Internetgalaxen : reflektioner om Internet, ekonomi och samhälle
Castells Manuel, Sandin Gunnar
Göteborg : Daidalos : 2002 : 295 s. :
ISBN: 91-7173-166-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hettne Björn
Vad är utveckling?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 95, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-61-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Magnusson Lars
Vad är marknaden?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2006 : 93, [1] s. :
ISBN: 91-85355-17-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Sverige - en social och ekonomisk historia
Morell Mats, Hedenborg Susanna (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 432 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32016-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03915-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ett antal artiklar enligt lärares anvisningar
Berger Peter L.
Invitation till sociologi : ett humanistiskt perspektiv
4. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-518-3958-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Lewin Leif
Statsvetenskapens grunder
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2007 : 93, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-13-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 9 s. :
Läsanvisning: Finns att ladda ner på http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html
Steger Manfred B.
Globalization : a very short introduction
Fully updated new, 2. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2009 : 147 s. :
ISBN: 978-0-19-955226-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Tikly Leon
Education and the new imperialism
Ingår i:
Comparative education.
Oxford : Carfax : sid. 173-198 :
Vygotskij och pedagogiken.
Bråten Ivar, Hollsten Gunilla
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-00502-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer artikelkompendium