"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A53, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration A53

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: lewi0001, 2010-10-12

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 ECTS 2. Företagets organisation och ledning, 7.5 hp / Organizational Behavior and Management, 7.5 3. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 ECTS 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 ECTS Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fyra huvudteman: Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, det vill säga hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt. Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur flera olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen • beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen • kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv. Generiska kompetenser Kursens uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att: • planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar • öka förmågan att koppla teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet • förbättra förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt • använda elementära färdigheter i databehandling. Undervisningens uppläggning De två första temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska uppgifter, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlätta förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. Examination Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under momentets gång. En skriftlig tentamen avslutar momentet. Se även nedan. Moment 2. Företagets organisation och ledning, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer, ledarskap och förändringsarbete. Momentet är upplagt i tre olika delar. Den första delen syftar till att ge grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran. Den andra delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Vidare ska en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt arbetsgruppers utveckling och effektivitet utvecklas. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering. Den tredje och avslutande delen av momentet syftar dels till att skapa en syntetisering av de teman som behandlats hittills under momentet, dels till att möjliggöra en fördjupning inom ett av följande fem teman: etik, makt, ledarskap, organisationsförändring eller organisationsdesign. Läraren väljer ut tre teman av vilka studenten väljer ett för sin fördjupning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang • förstå och påverka gruppers utveckling och effektivitet utifrån en verksamhetsidé • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, gruppen • arbeta i grupp såväl som självständigt • ta ansvar för den egna och gruppens lärande • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter. Undervisningens uppläggning Undervisningens uppläggning under den första delen bygger främst på den egna instuderingen av kurslitteraturen med stöd från föreläsningar som behandlar bokens inledande delar. Den inledande delen avslutas med en deltentamen var syfte är att säkerställa grundläggande kunskaper hos studenten för att kunna tillgodogöra sig efterföljande delar av momentet. Undervisningen bedrivs under del två huvudsakligen genom s.k. case-baserad undervisning, d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer. Studenterna arbetar i denna del med grupparbeten som har till syfte att bringa ordning, tydlighet och förståelse för både helheten och detaljer i de beskrivna situationerna. Grupparbetena examineras genom en skriftlig inlämning som presenteras för och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds genom fördjupade litteraturstudier inklusive litteraturseminarier. Vidare utnyttjas gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete för att skapa ytterligare insikter kring hur individuella ambitioner, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. Gruppens egna analys av sitt sätt att fungera utgör således ytterligare en viktig undervisningsform i denna del. Undervisningen under del tre bedrivs genom ett individuellt, självständigt arbete vilket examineras genom en skriftlig inlämning (hemtentamen). Detta arbete innebär att den studerande ska självständigt och kritiskt reflektera kring kurslitteraturen, analysera och lösa organisatoriska problem genom att tillämpa tillägnade kunskaper samt fördjupa sig i ett eget valt teoretisk område enligt innehållsbeskrivningen ovan. Examination Examinationen på moment består av följande delar: • En deltentamen som motsvarar 20 procent av den totala examinationen på momentet. Om den studerande ej blir godkänd på deltentamen ges ett nytt tentamenstillfälle i samband med omdeltentamen alternativt uppsamlingsdeltentamen. • Grupparbeten med skriftlig inlämning som seminariebehandlas där gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier. Om gruppen ej blir godkänd på casearbetet utdelas restuppgift. Om denna ej blir godkänd, hänvisas till nytt casearbete vid nästkommande ordinarie kurstillfälle. Denna del av examinationen motsvarar 40 procent av den totala examinationen på momentet. • En hemtentamen i form av en individuell, skriftlig inlämning som motsvarar 40 procent av den totala examinationen på momentet. Eftersom det är ett individuellt arbete tillåts inte studenterna att skriva delar av eller hela arbetet tillsammans. Om den studerande ej blir godkänd på hemtentamen så ges möjlighet till omhemtentamen alternativt uppsamlingshemtentamen. • Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. För att uppnå betyget G på momentet krävs alltså minst 50% av poängen på varje del. För att uppnå betyget väl godkänt på momentet krävs minst 75% av totalt möjliga poäng. Se även nedan. Moment 3. Externredovisning, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Områden som behandlas är bland annat varutransaktioner i svensk och utländsk valuta, löner och sociala avgifter samt periodiseringar. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Bokföringslagens olika områden diskuteras. Detta avsnitt avslutas med en omfattande datorbaserad redovisningsövning. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas i samband med datorövningen. Andra delen av momentet inleds med en genomgång av grundläggande redovisningsprinciper och en orientering om Årsredovisningslagens innehåll. Samtidigt presenteras tongivande normbildare inom redovisningsområdet. Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen. Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå. Detta avsnitt innehåller även en genomgång av resultat- och balansräkningens poster. För att studenten ska få en förståelse för redovisningsrapporternas innehåll och dessa samband genomförs en årsredovisningsövning där hon/han praktiskt får tillämpa olika resultatregleringsmöjligheter och bokslutspolitiska överväganden. Momentet avslutas med ett orienterande avsnitt om koncernredovisning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: • bokföra löpande affärshändelser med BAS-planen som utgångspunkt • upprätta ett årsbokslut innehållande olika slags periodiseringar och resultatregleringar med hjälp av bokslutsdispositioner • redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning • använda ett datorbaserat redovisningsprogram i PC-miljö • identifiera, analysera, strukturera och lösa redovisningsproblem på en grundläggande nivå Undervisningens uppläggning Momentets olika delområden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. Obligatoriska uppgifter ingår bl.a. en datorbaserad redovisningsövning och en manuell årsredovisningsövning. Examination Examination sker genom skriftlig tentamen och inlämnade obligatoriska uppgifter. Deltentamen (dugga) kan förekomma. Se även nedan. Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering (t ex budgetering och kalkylering), samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. Budgetering behandlar företagets budgetsystem med dess olika delbudgeter, hur resultat- likviditets- samt balansbudget upprättas och används inom ramen för företagets årsplanering. Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitets baserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: • ge exempel på hur företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom främst produktions- och tjänsteföretag • upprätta produktkalkyler som basers på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning. • upprätta olika delbudgeter, samt redogöra för de aktuella teoretiska aspekter som påverkar såväl upprättande av budgetsystem som själva processen • redogöra för aktuella utvecklingstendenser och trender inom ekonomistyrning, så som exempelvis om aktivitetsbaserad styrning och Balanced Scorecard. • använda kalkylprogrammet Excel. Undervisningens uppläggning Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar, PM och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. Ett obligatoriskt PM med tillhörande seminarium och frivilliga räkneövningar ingår. Examination Examination sker genom skriftlig tentamen och obligatoriska uppgifter. För obligatoriskt PM krävs även ett aktivt seminariedeltagande. Se även nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Ma C, Sh A (Områdesbehörighet 4 med ett eller flera undantag).

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Tidigare kurskoder för A-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKA06, FEKA10, FEKA14, FEKA34 och FEKA53

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.