"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A53, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration A53

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 ECTS
  2. Företagets organisation och ledning, 7.5 hp / Organisation and Management of the Firm, 7.5
  3. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 ECTS
  4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.
Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR  

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 2.   Företagets organisation och ledning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Momentet ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under momentet. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.
Den första delen av momentet syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Den andra delen av momentet ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter

Generiska kompetenser
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom Case-baserad undervisning. Studenterna arbetar med grupparbeten där de analyserar och bemöter vanligt förekommande organisatoriska problemsituationer som de kan komma att möta i sitt framtida arbetsliv. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som presenteras för, och diskuteras i studentgruppen. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar samt fördjupade workshops. Gruppens egna erfarenheter av sitt samarbete och gruppmedlemmarnas egen reflektion används för ökad insikt kring hur individuella motivationer, relationer och kommunikation mellan människor påverkar en arbetsgrupps effektivitet och prestationer. 

Examination
Casearbeten examineras med skriftliga grupparbeten. Gruppens prestation som helhet utgör grund för betygssättningen. Därtill kommer individens aktiva deltagande i seminarier och workshops. Grupprocessen examineras med en individuell skriftlig inlämning. Momentet examineras även med en individuell skriftlig tentamen. Varje del i examinationen måste godkännas var för sig. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3.   Externredovisning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas.
Andra delen av momentet inleds med en orientering kring hållbarhetsredovisning.  Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen.  Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • bokföra löpande affärshändelser med BAS-planen som utgångspunkt
  • upprätta ett årsbokslut innehållande olika slags periodiseringar och resultatregleringar med hjälp av bokslutsdispositioner
  • redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning
  • redogöra för Global Reporting Initiative´s (GRI) riktlinjer för hållbarhetsredovisning
  • använda ett datorbaserat redovisningsprogram

Undervisningens uppläggning
Momentets olika delområden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En datorbaserad redovisningsövning ingår där studenterna ges tillfälle att praktisera de kunskaper som behandlats på föreläsningar. Även ett case som behandlar hållbarhetsredovisning ingår där studenterna får undersöka hur hållbarhetsredovisning ser ut i praktiken. Både datorövningen och caset är obligatoriska inslag på momentet.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig deltentamen, en eller flera gruppuppgifter och skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 4.   Ekonomistyrning, 7.5 högskolepoäng
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom ekonomistyrning
  • redogöra för kopplingen mellan ett företags vision, affärsidé, strategi och styrning
  • upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
  • upprätta olika huvudbudgetar för företag
  • använda kalkylprogram för produktkalkyler.

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och en eller flera uppgifter. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Tidigare kurskoder för A-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKA06, FEKA10, FEKA14, FEKA34 och FEKA53

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och Case

1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 2

Litteratur

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273753865

Artiklar och case

Tillkommer anvisat casematerial och eventuellt vetenskapliga artiklar

Moment 3

Litteratur

Hållbarhetsredovisning : grunder, praktik och funktion
Frostenson Magnus, Helin Sven, Sandström Johan
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 112 s. :
ISBN: 978-91-47-09774-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den nya affärsredovisningen
Arvidson Per, Carrington Thomas, Johed Gustav
19. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 380 s. :
ISBN: 9789147108169
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen : övningar
13. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 207 s. :
ISBN: 9789147111114
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen : lösningar
13. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 207 s. :
ISBN: 9789147111121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar & Kompendium

Tillkommer vetenskapliga artiklar maximalt 15 sidor

Moment 4

Litteratur

Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb
Christian Ax , Johan Dergard , Håkan Kullvén
4. uppl. : Liber : 2011 :
ISBN: 91-47-10344-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147103447

Den nya ekonomistyrningen. : Övningsbok med lösningar
Ax Christian, Kullvén Håkan
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 319 s. :
ISBN: 978-91-47-09459-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.