"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Managerial Perspectives on Strategy and People D, 15 hp

Engelskt namn: Managerial Perspectives on Strategy and People D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor för att förstå och hantera de utmaningar som dagens organisationer möter i en globaliserad värld. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

  1. Moment 1.  Perspectives on strategy, 7.5 hp
  2. Moment 2. People – the human side of organizing , 7.5 hp

Moment 1.  Perspectives on strategy, 7.5 hp
Kursmodulen belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmodul 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmodulen uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  •  jämföra teoretiska perspektiv på lednings-, entreprenörskaps- och marknadsföringsstrategier.
  •  föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  •  föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  •  kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  •  beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens upplägg
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, innehåller undervisningen arbete med case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Examinationsformer
Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.

Moment 2. People – the human side of organizing , 7.5 hp
I den andra modulen läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

1. förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsteoretiskt perspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2. granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt;

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa perspektiv på ett verklig organisatorisk sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs upp av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö. Detta arbete presenteras i en PM samt försvaras vid ett seminarium. Momentet avslutas med ett integrerande fallseminarium.

Examinationsformer
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av modulen.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi C 15 hp. Gymnasium: Engelska B.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in an MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Module 1

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Kim, W. C. & Mauborgne, R. (2005) Blue ocean strategy: From theory to practice. California Management Review. Vol. 47 (3), pp. 105-121. Matten, D. & Moon, J. (2008) Implicit and explicit CSR: A conceptual framework for a comparative understanding of corporate social responsibility. Academy of Management Review. Vol. 33 (2): 404-424. Pisano, G.P. & Verganti, R. (2008) Which kind of collaboration is right for you? Harvard Business Review. Vol. 86 (12): 78-86.

Regnér, P. (2008) Strategy-as-practice and dynamic capabilities: Steps towards a dynamic view of strategy. Human Relations. Vol. 61 (4), pp. 565-588. Vaara, E. & Whittington, R. (2012). Strategy-as-Practice: Taking Social Practices Seriously. The Academy of Management Annals. DOI:10.1080/19416520.2012.672039

Module 2

Literature

Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) “Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual”. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647. Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200.

Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructor’s directives!

Articles Gender

Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.

Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.

Articles Emotions

Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).

Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.

Articles Diversity

Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.

Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.

Articles Ethics

Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar

Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.

Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.