"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Managerial Perspectives on Strategy and People D, 15 hp

Engelskt namn: Managerial Perspectives on Strategy and People D

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE040

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor för att förstå och hantera de utmaningar som dagens organisationer möter i en globaliserad värld. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Genriska lärandemål
Kursen har ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:

  • arbeta effektivt i mångkulturella team
  • uppskatta mångfald och mångkulturalitet
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk såväl som en affärs utövare publik.

Kursen består av två moment som vidare kommer att beskrivas nedan:

  • Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp
  • Moment 2. People – the Human Side of Organizing , 7.5 hp

Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmoment 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmomentet uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera grunderna för strategi och strategiska perspektiv,
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter,
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller till exempel innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller,
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter,
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, stöds lärandet genom arbete med case och seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Momentets examination
Examinationsunderlaget i detta moment består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet.
Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. People – the Human Side of Organizing , 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
1)     förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsteoretiskt perspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2)    granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt:

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa perspektiv på ett verklig organisatorisk sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs upp av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö. Detta arbete presenteras i en PM samt försvaras vid ett seminarium. Momentet avslutas med ett integrerande fallseminarium.

Momentets examination
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande och Företagsekonomi C 15 hp.   Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Module 1

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Further readings will be added.

Module 2

Literature

Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) “Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual”. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647. Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200.

Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructor’s directives!

Articles Gender

Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.

Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.

Articles Emotions

Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).

Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.

Articles Diversity

Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.

Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.

Articles Ethics

Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar

Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.

Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.