"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategic Project Management Integration D, 30 hp

Engelskt namn: Strategic Project Management Integration D

Denna kursplan gäller: 2017-01-09 och tillsvidare

Kurskod: 2FE123

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-11-24

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor i strategisk projektledning. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Genriska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • arbeta effektivt i mångkulturella team
  • uppskatta mångfald och mångkulturalitet
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursen består av tre moment som beskrivs utförligare nedan.

Moment 1.  Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Moment 2.  Strategisk projektledning och beslutsfattande, 7,5 hp
Moment 3.  Magister-uppsats, 15 hp

Moment 1. Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomfört moment ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering,
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under momentet. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2.  Strategisk projektledning och beslutsfattande 7,5 hp
Momentet kommer att utforska och integrera olika perspektiv på strategi och beslutsfattande i strategisk projektledning. Strategisk projektledning kommer att granskas ur ett praktiskt perspektiv genom en serie av caseuppgifter relaterat till området av intresse för den strategiska projektledaren.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förstå och uppfatta komplexiteten i beslutsfattande i strategisk projektledning,
  • analysera komplexiteten och kritiskt granska strategiska alternativ i en dynamisk miljö,
  • integrera ledningskompetens från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem relaterade till strategisk projektledning,
  • förstå mångfald och arbeta effektivt i mångkulturella team och som teamledare.

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och case som kommer att behandla beslutsfattande och komplexa ledningsproblem. Studenterna kommer att arbeta både i team och individuellt med caseuppgifter som kommer att presenteras i seminarier.

Examinationsformer
Momentet examineras genom aktivt deltagande in seminarier samt genomförda och godkända case uppgifter. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3.  Magister-uppsats, 15 hp
Kursen syftar till att skapa kunskaper om samt ge en förståelse för att självständigt planera, genomföra samt presentera vetenskapliga rapporter. Vidare avser kursen att utveckla den studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma såväl utrednings- som forskningsrapporter. Kursen syftar också till att ge möjlighet till en teoretisk fördjupning inom ett eget valt område.

Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp
Momentet omfattar två skriftliga sidooppositioner på Magister-uppsatser med ett aktivt deltagande vid de seminarier som dessa oppositioner avser. Sidooppositioner är alltid individuella arbeten.

Sektion 2. Magister-uppsats, 15hp
Magister-uppsatsen skall visa prov på att den studerande förvärvat ett vetenskapligt betraktelsesätt vad gäller förmågan att självständigt bearbeta teorier. Uppsatsen ska förutom ett vetenskapligt angreppssätt även kännetecknas av aktualitet och relevans. De fördjupade metodstudierna skall ha en mycket tydlig koppling till problemområdet och uppsatsen ska vidare präglas av att de olika delarna utgör ett sammanhållet och väl integrerat verk. Arbetet skall syfta till att lämna ett teoretiskt bidrag till ämnesområdet.

Sektion 3. Huvudopposition, 0hp
Syftet med detta moment är att den studerandes kritiska förmåga skall dokumenteras i samband med en skriftlig samt muntlig huvudopposition på en D-uppsats/Magister-uppsats.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • visa en god förståelse för det valda praktiska problemet, forskningsområdet och relaterade metodfrågor
  • självständigt välja och problematisera ett relevant företagsekonomiskt problem och formulera relevanta forskningsfrågor
  • självständigt bearbeta teorier i ett vetenskapligt betraktelsesätt
  • tillgodogöra sig och värdera andra vetenskapliga arbeten
  • följa kunskapsutvecklingen inom det valda området och diskutera hur en undersökning bidrar eller relaterar till tidigare forskning inom ämnesområdet
  • utvärdera olika forskningsmetoder och datainsamlingsmetoder utifrån en specifik forskningsfråga och argumentera för valet av metod på ett övertygande sätt
  • samla, analysera och diskutera ett grundligt empiriskt material på ett självständigt och oberoende sätt med relevanta analysmetoder
  • diskutera utifrån uppsatsen relevanta samhälleliga och/eller etiska aspekter
  • kommunicera studiens huvudsakliga argument, innehåll och resultat på ett vetenskapligt sätt
  • försvara sitt arbete vid ett vetenskapligt seminarium
  • kritiskt granska andra vetenskapliga rapporter såväl skriftligen som muntligen.

Undervisningens uppläggning
Uppsatsarbetet betonar i stor utsträckning den studerandes självständiga ansvar vilket bland annat innebär att handledarnas styrning tonas ned för att därmed skapa förutsättningar för individuell frihet, kreativitet och personligt ansvarstagande. Dock förutsätts att den framväxande uppsatsen presenteras för handledaren vid minst tre tillfällen, efter överenskommelse med handledaren, under uppsatsarbetets gång. I normalfallet deltar den studerande i löpande seminarier i vilka ett aktivt deltagande förutsätts. Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen.

Examination
Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp
Momentet examineras genom skriftliga sidooppositioner på två Magister-uppsatser (ej kandidat-uppsatser). Skriftliga sidooppositioner är alltid individuella arbeten. Sidooppositioner skall numreras löpande (D1-D2). Se uppsatsmanualen för anvisningar. Därtill krävs deltagande vid de aktuella uppsatsseminarierna. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.

Sektion 2. Magister-uppsats, 15hp
Magister-uppsatsen examineras genom författande och försvar av ett självständigt arbete. Bedömning sker i tregradig skala: väl godkänd, godkänd eller underkänd. Bedömning och betygssättning av uppsatsen görs av en betygsättande lärare och examinator, medan en individuell bedömning av insatsen i försvaret av uppsatsen görs vid seminarietillfället.

Om uppsatsen inte kan godkännas i den form som föreligger vid seminariet skall eventuella kompletteringar skall ske efter handledarens (eller i förekommande fall bedömarens) anvisning och lämnas in inom 4 veckor efter uppsatsseminariet eller den tidpunkt kompletteringen meddelades.

Sektion 3. Huvudopposition, 0hp
Momentet examineras genom skriftlig individuell samt muntlig huvudopposition på en annan uppsats på Magister-nivån. Den muntliga huvudoppositionen kan genomföras tillsammans med medförfattare på uppsatsen. Bedömning sker i tvågradig skala: godkänd eller underkänd.

Regler om självständig bearbetning av texter och referenshantering är applicerbara på alla examinerande skriftliga uppgifter under momentet. Vad beträffar betygssättning på momentet som helhet gäller den tregradiga skalan: väl godkänd, godkänd och underkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Övriga föreskrifter
Om uppsatsen har skrivits på engelska ska även seminariet hållas på engelska såvida inte alla seminariedeltagare (inklusive sidoopponenter och handledare) är svensktalande. Skriftlig sido- respektive huvudopposition uppsatser skrivna på engelska får skrivas på svenska om seminarieledaren är svensktalande.

Handledning är endast garanterad för den första termin som den studerande är registrerad på kursen. Detta gäller oavsett hur mycket handledning som har utnyttjats.

Uppsatsen bör i normalfallet skrivas av två författare tillsammans. Det är inte möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivå (exempelvis C- och D-nivå eller magisternivå och 2nd year Master-nivå).

Uppsatsarbetet är en campuskurs som förutsätter personlig närvaro för handledning, deltagande i seminarier och samarbete med uppsatspartner.

För studerande som följer ett mastersprogram skall det ämnesområde som uppsatsen behandlar ligga inom det område som den studerande fördjupat sig i. För ytterligare information se respektive examensbeskrivnings inriktning (Marketing, Management etc.)

En tumregel för uppsatsens omfattning är ca 40-60 sidor.

Det empiriska underlaget som används i uppsatsen ska vid förfrågan finnas tillgängligt för handledare, huvudopponenter och bedömare i sin fullständiga form (rådata).

Försvar av egen uppsats bör om möjligt ske först efter det att de obligatoriska sidooppositionerna är godkända. Uppsatsseminariet och huvudoppositionen genomförs normalt vid kursslutet (vanligen terminsslutet). För studenter som inte hinner färdigt med uppsatsen under terminen anordnas seminarium när uppsatsen är färdig givet att det då finns tillgängliga opponenter.

När betyg meddelats skall arkivexemplar av uppsatsen inlämnas snarast, och senast inom 4 veckor, i såväl pappersform som i digital form, se
http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/tryckning-och-arkivering/

 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

University: Admitted to the joint study Master’s Program in Strategic Project Management.
Language: English B from Swedish gymnasium or the equivalent.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75 % av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Denna kurs ges enbart för inkommande utbytesstudenter som deltar i det gemensamma programmet magisterprogrammet i strategisk projektledning (MSPME).

 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 1

Moment 1

Kursen baseras i huvudsak på artiklar som finns tillgängliga via Umeå universitetsbiblioteks databaser. Den följande listan är preliminär och ytterligare titlar tillkommer. Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32.

Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative' versus ‘Quantitative' Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.

Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Momentets referens litteratur: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing. May, T. (2011) Social Research; Issues, Methods and Process. 4th edition. Maidenhead: Open University Press, McGraw Hill.

Umeå School of Business and Economics. Thesis writing in Business Administration (latest edition) Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Moment 2

Casematerial och artiklar tillkommer vid kursstart.

Moment 3

Sektion 1. Sidooppositioner, 0hp. Anvisningar för sidooppositions-PM finns att tillgå i manualen för uppsatsarbete som finns tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/ Sektion 2. D-uppsats, 15hp Litteratur sökes individuellt. En lista på rekommenderad metodlitteratur finns via appendix i manualen för uppsatsarbete. Sektion 3. Huvudopposition, 0hp Anvisningar för huvudopposition finns att tillgå i manualen för uppsatsarbete.

Referenslitteratur till kursen

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på speciella ämnen kan behöva läggas till för att studenten ska kunna genomföra moment uppgifterna.