Engelskt namn: Consumer Behavior and Marketing Strategy D
Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2020-12-21 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2020-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kurskod: 2FE179
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11
Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13
Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Nedanstående två moment ingår i kursen:
Moment 1. Perspectives on strategy, 7.5 hp
Kursmodulen belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmodul 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmodulen uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Undervisningens upplägg
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, innehåller undervisningen arbete med case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.
Examinationsformer
Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.
Moment 2. Consumer behaviour, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.
Förväntade studieresultat
Undervisningens uppläggning
Momentet innefattar interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i kursmomentets olika uppgifter.
Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och i grupp samt genom salstentamen. Betyget Godkänd krävs för varje momentuppgift. Se också punkt 6 nedan.
Se respektive moment.
Univ: Företagsekonomi C, 15 hp samt Statistik, 7,5 hp, eller motsvarande. Gymnasium: En B.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Se respektive moment
Se även ovan under respektive moment.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.
Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot urkundskällor.
Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.
This is a course at the D-level in an MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.
Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles and cases will be used in the examination of each course. The exact list of will be available on the course web site and at the Student Services Office at least one moth prior to the start of the course.
Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text
Achrol R. S. & Kotler P. (2012) Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 40:35-52. Varadarajan R. (2010) Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundation premises. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 38:119-140. + 1 article covering strategy and services + 1 article covering strategy in B2B settings + 1 article covering startegy in B2C settings
Consumer behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Bamossy Gary J., Askegaard Søren.
5 Edition. : pages cm :
ISBN: 9780273772729
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Scentific articles between 100 and 150 pages is added.
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from:http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.