"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Management D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Management D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE194

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom management.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

  1. Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
  2. Moment 2. People – the human side of organizing , 7.5 hp
  3. Moment 3. Project management, 7.5 hp
  4. Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor

Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar.

Moment 2. People – the human side of organizing , 7.5 hp
I den andra modulen läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:

1. förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsteoretiskt perspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • • använda social identitetsteori för att analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2. granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt;

  • • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa perspektiv på ett verklig organisatorisk sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs upp av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö. Detta arbete presenteras i en PM samt försvaras vid ett seminarium. Momentet avslutas med ett integrerande fallseminarium.

Examinationsformer
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av modulen.

Moment 3. Project management, 7.5 hp
Den tredje modulen ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara teorier, modeller och begrepp för hantering av projekt, program och projektportföljer i organisatoriska kontexter,
  • förstå karaktären av projekt i organisatoriska och industriella sammanhang,
  • förstå ledningsbehovet inom multiprojektmiljöer,
  • samarbeta kring och leda projektarbete,
  • planera för, analysera och kontrollera framsteg och förändringar inom projekt,
  • arbeta praktiskt med projektledningsverktyg, både i grupp och individuellt,
  • ta ansvar för egen inlärning och för gruppinlärning,
  • reflektera kring den egna inlärningen i ämnet.

Undervisningens uppläggning
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar. Den innefattar case-seminarier och en workshop om att använda programvara för projektledning. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.

Examinationsformer
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även punkt 6 nedan.

4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället
  • uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario
  • formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inom  särskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet 
  • med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande

Undervisningens upplägg
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter.

Examinationsformer
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Redovisning, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at D-level (Advanced level) in the Masters program in Business and Administration at Umeå School of Business and Economics

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Module 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library’s databases. The following list is preliminary and articles will be added.

Literature

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197

Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.

Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Reference reading: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing.

Module 2

Course literature

Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) “Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual”. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647.

Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200. Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructor’s directives!

Articles Gender

Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.

Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.

Articles Emotions

Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).

Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.

Articles Diversity

Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.

Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.

Articles Ethics

Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar

Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.

Module 3

Literature

Blomquist, T. & Müller
Middle Managers in Program and Portfolio Management: Practice, Rolers and Responsibilities
Newton Square: Project Management Institute : 2006 :
Obligatorisk

Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå school of busniess and economics. Compendium of Articles.

Module 4

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Reference literature

Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.