"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Management D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Management D

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE194

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom management.
 
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:

  • uppskatta mångfald och mångkulturalitet och kunna arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. People – The Human Side of Organizing , 7.5 hp
Moment 3. Project Management, 7.5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
 
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering,
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
 
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

 Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen , 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
1) förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsperspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2) granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt:

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa perspektiv på ett verkligt organisatoriskt sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö.Grupparbetet presenteras på ett temalitteraturseminarium och ett integrerande case seminarium, både förberedda med en skriftlig grupprapport.

Momentets examination
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Den tredje momentetmom ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara teorier, modeller och begrepp för hantering av projekt, program och projektportföljer i organisatoriska kontexter,
  • diskutera karaktären av projekt i organisatoriska och industriella sammanhang,
  • förklara ledningsbehovet inom multiprojektmiljöer,
  • samarbeta kring och leda projektarbete,
  • planera för, analysera och kontrollera framsteg och förändringar inom projekt,
  • arbeta praktiskt med projektledningsverktyg, både i grupp och individuellt,
  • ta ansvar för egen inlärning och för gruppinlärning,
  • reflektera kring den egna inlärningen i ämnet.Undervisningens uppläggning

Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar. Den innefattar case-seminarier och en workshop om att använda programvara för projektledning. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.

Momentets examination
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även

Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med detta moment är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall den studerande kunna:

  • identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället,
  • uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario,
  • formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inomsärskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet,
  • med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter. 

Examination
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Redovisning, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå. 30 hp i huvudämnet inom masterprogrammet i  företagsekonomi.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
 
För studentden som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
 
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
 
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Module 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases. The following list is preliminary and articles will be added.

Literature

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative' versus ‘Quantitative' Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197

Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.

Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Reference reading: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing.

Module 2

Course literature

Andersson, T. (2010) Struggles of managerial being and becoming: Experiences from managers' personal development training. Journal of Management Development. 29(2),167-176. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647.

Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200. Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press.

Reicher, S., Haslam, A. S. & Hopkins, N. (2005) Leaders and followers as collaborative agents in the transformation of social reality. The Leadership Quarterly, 16(4), 547-568. A selection of case material will also be added according to instructor's directives!

Theme literature: In addition to the required reading listed above, students will also read three articles or book chapters within one of the themes Gender, Emotions, Ethics, or Diversity. A list of required theme literature will be presented at course start. The additional literature will comprise approx. 80-100 pages per theme and is available from Umeå University library's databases.

Module 3

Literature

Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 100-200 pages) will be added at the start of the module.

Module 4

Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Reference literature

Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.