"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Internationell företagsekonomi A IBP, 30 hp

Engelskt namn: International Business Administration A IBP

Denna kursplan gäller: 2015-08-17 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE212

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-10-30

Innehåll

Kursen består av följande moment:
Moment 1. Internationell  affärsmiljö 7,5 hp/ International Business Environment, 7.5 ECTS
Moment 2. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 ECTS
Moment 3. Organisation, 7.5 hp / Organization, 7.5 ECTS
Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 ECTS
Kursen ska, utöver en grundläggande förståelse för företagsekonomi ur ett internationellt perspektiv, även ge studenten en förståelse för ekonomiska problem och hur de är relaterade till samhälle, företag/organisation och individ. Kursen inkluderar även perspektiv på metoder tillämpbara på företag och organisationer.

Kursen stöder studentens skrivna och muntliga engelska genom föreläsningar, skriftlig återkoppling på det engelska språket i uppgifter och muntlig återkoppling på studentens muntliga framställan på engelska.

Moment 1.   International Business Environment, 7.5 hp
Momentet introducerar studenten till den internationella affärsmiljön. Momentet lyfter fram hur miljöfaktorer påverkar affärsverksamheter i en global ekonomi. Momentet ger studenten förståelse för de utmaningar som följer av att arbeta, kommunicera, och förhandla i tvärkulturella sammanhang. Momentet är indelat i två huvudteman; den globala ekonomin och geografin i relation till internationella affärer, och tvärkulturellt affärsbeteende. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • definiera internationell affärsverksamhet och beskriva hur den skiljer sig från nationell vad avser lagstiftning, regleringar och skatter
  • identifiera och beskriva faktorer och krafter som påverkar en organisations beslut att internationalisera sin verksamhet
  • beskriva och jämföra strategier för internationalisering
  • identifiera och analysera utmaningar med att arbeta, kommunicera, och förhandla i tvärkulturella sammanhang
  • diskutera CSRs roll i internationella affärsverksamheter
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och uppgifter. Den övervägande delen av läraktiviteterna är studentens eget ansvar och baseras på studentens eget engagemang i de läraktiviteter som anordnas såsom uppgifter individuellt eller i grupp. Läraktiviteter och uppgifter är utformade för att utveckla studentens generiska förmågor, specifikt muntlig och skriftlig kommunikation, presentationsteknik, informationssökning, och teamwork.

Momentets examination
Examinationen utgörs av seminarier, ett skriftligt casearbete i grupp, en individuell skriftlig salstentamen, och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Marketing, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg.

Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.
Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara, analysera och fatta beslut om de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och beslut inom marknadsföringsmixen
  • förklara och kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR   Generiska kompetenser

Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • planera det egna arbetet mot givna tidsramar
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras
  • kommuncera både mutligt och skriftligt

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen  nedan.

Moment 3. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten skaffat sig en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
  • förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
  • beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
  • förklara och kritiskt granska organisationens roll och ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt.

Generiska lärandemål
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar mot ett givet mål
presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom ett PM-arbete där studenterna arbetar i grupper och relaterar och applicerar teorier till ett organisationsexempel. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som diskuteras i studentgruppen, samt genom en slutgiltig, skriftlig, inlämning. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupade workshops där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra. Vidare ger litteraturseminarierna en möjlighet för reflektion, samt höjer den begärda förmågan att argumentera och ta ställning. Litteraturseminarierna bedöms individuellt.
 
Momentets examination
PM-arbetet examineras i grupp genom den slutgiltiga inlämningen av PM-arbetet.  Därtill tillkommer den enskilda individens aktiva deltagande i workshoppar kopplat till grupparbetet. Momentet examineras även med ett individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarier, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4.   Management Accounting, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för centrala begrepp inom ekonomistyrning
  • redogöra för kopplingen mellan ett företags vision, affärsidé, strategi och styrning
  • upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
  • upprätta olika huvudbudgetar för företag
  • använda kalkylprogram för produktkalkyler.

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.

Momentets examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och en eller flera uppgifter. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen  nedan.

Förväntade studieresultat

Se under innehåll på respektive moment.

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B eller English/6, Ma C eller Ma 3b / 3c, Sh A eller Sh A 1b / 1a1+1a2(Områdesbehörighet 4)

Undervisningens upplägg

Se under innehåll på respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 34

Module 1

Literature

International business : the new realities
Cavusgil S. Tamer, Knight Gary A., Riesenberger John R.
3rd global ed. : Boston : Pearson : 2013 : 624 p. :
ISBN: 9780273787068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Other

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Umeå School of Business and Economics (latest edition). Guide of ethical and professional behaviour . Umeå: Umeå University. Available in Cambro.

Scientific articles (2-4) will be added at the start of the module, approximately 80 pages in total. Case material may be added. Students are encouraged to independently search for and complement the literature with additional material such as scientific articles and news articles.

Module 2

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

International scientific articles will be used in the examination of the module. The list of articles (between 3 and 5, approximately 40-70 pages) will be available at least one month prior to the start of the course. Case material will be added according to the teacher’s instructions. Students will in addition to the above book and article selection, search and find journal articles, newspaper articles, etc., for use in papers and seminars.

Module 3

Organization theory : a practice-based approach
Eriksson-Zetterquist Ulla, Müllern Tomas, Styhre Alexander
Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : 305 s. :
ISBN: 0199569304 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Porter, M.E., and Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84 (12), 78-92. Further readings will be added at the start of the module, approximately 50 pages in total

Module 4

Introduction to managerial accounting
Brewer Peter C., Garrison Ray H., Noreen Eric W.
6th ed., global ed. : New York : McGraw-Hill/Irwin : c2013 : xxxi, 635 p. :
ISBN: 9781259008184
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional material according to the teacher’s instructions.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.