Engelskt namn: Pedagogical Perspectives on Sports and Individual Development
Denna kursplan gäller: 2020-03-02 till 2022-06-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2022-06-20 och 2023-08-27
Kursplan för kurser med start innan 2022-06-19
Kurskod: 2IP038
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-04
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas individers fysiska, motoriska, kognitiva och emotionella utveckling och hur idrottspedagogiska praktiker kan utformas för lärande av idrottsliga kompetenser och färdigheter för idrottsutövare med olika bakgrunder på väg mot elitnivå. Ledning och utformning av idrottspedagogiska praktiker för individer och grupper i olika åldrar problematiseras i relation till talangutveckling och prestationsutveckling inom idrott. Under kursen fokuseras också hur tränare kan bidra till att utveckla idrottsaktiva att ta ett ansvar för sitt eget lärande och egna idrottsliga utveckling.
Pedagogiska perspektiv på Idrott och individens utveckling, 7.5 hp
Pedagogical Perspectives on Sports and Individual Development, 7.5 hp
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på tentamen samt ett godkänt betyg på gruppuppgiften.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Barnkonventionen
Unicef : 1989 :
Obligatorisk
Child and adolescent development in your classroom : topical approach
Bergin Christi Ann Crosby., Bergin David Allen.
Third edition. : Boston, MA, US : Cengage Learning : [2018] : xxviii, 708 pages :
ISBN: 9781305964242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen och föreningsidrotten : handbok för idrottsledare
Hedenborg Susanna, Norberg Johan R.
Tredje upplagan med den nya översättningen av barnkonventionen : Stockholm : UNICEF Sverige : 2019 : 95 sidor :
Obligatorisk
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Coaching children in sport
Bailey Richard, Stafford Ian
London : Routledge : 2011. : xxi, 296 p. :
ISBN: 0203850688 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3, 10, 12
Därutöver tillkommer ca 5-7 vetenskapliga artiklar
Barnkonventionen
Unicef : 1989 :
Obligatorisk
Child and adolescent development in your classroom : topical approach
Bergin Christi Ann Crosby., Bergin David Allen.
Third edition. : Boston, MA, US : Cengage Learning : [2018] : xxviii, 708 pages :
ISBN: 9781305964242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Färdighetsinlärning med icke-linjär pedagogik
Chow Jia Yi, Davids Keith, Button Chris, Renshaw Ian, Vågen Øyvind
Första upplagan : Stockholm : SISU Idrottsböcker : [2019] : 351 sidor :
ISBN: 9789177270508
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen och föreningsidrotten : handbok för idrottsledare
Hedenborg Susanna, Norberg Johan R.
Tredje upplagan med den nya översättningen av barnkonventionen : Stockholm : UNICEF Sverige : 2019 : 95 sidor :
Obligatorisk
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Därutöver tillkommer ca 6-8 vetenskapliga artiklar
Barnkonventionen och föreningsidrotten : handbok för idrottsledare
Hedenborg Susanna, Norberg Johan R.
Tredje upplagan med den nya översättningen av barnkonventionen : Stockholm : UNICEF Sverige : 2019 : 95 sidor :
Obligatorisk
Child and Adolescent Development for Educators
Bergin Christi Crosby, Bergin David Allen, Walker Sue, Daniel Graham, Fenton Angela, Subban Pearl
Cengage AU : 2018 :
Läsanvisning: ISBN: 0170388662, 9780170388665
Färdighetsinlärning med icke-linjär pedagogik
Chow Jia Yi, Davids Keith, Button Chris, Renshaw Ian, Vågen Øyvind
Första upplagan : Stockholm : SISU Idrottsböcker : [2019] : 351 sidor :
ISBN: 9789177270508
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrotten vill idrottsrörelsens idéprogram
Riksidrottsförbundet : 2019 :
Obligatorisk
Barnkonventionen
Unicef : 1989 :
Obligatorisk
Därutöver tillkommer ca 6-8 vetenskapliga artiklar