Engelskt namn: Digital Storytelling and Creative Learning
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-08-15
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-23
Kurskod: 2IT026
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Kursen ger en introduktion till arbete med en kategori av utvecklingsverktyg som gör det möjligt att skapa spel, simuleringar och digitala berättelser i drag-och-släpp gränssnitt utan krav på erfarenhet av programmering. I kursen belyses hur sådana verktyg kan användas i syfte att stimulera och utveckla barn och ungdomars problemlösningsförmåga, kreativitet och samarbetsförmåga.
Den studerande får möjlighet att identifiera och problematisera pedagogiska motiv när det gäller att använda utvecklingsverktyg i lärandesituationer. Vidare ingår att planera en undervisningssituation där ett arbetssätt med digialt berättande för kreativt lärande fungerar som ett hjälpmedel för att uppnå skolans kunskapsmål. I kursen studeras också de sociala nätverka som är knutna till dessa utvecklingsverktyg och som stödjer användarens arbets- och lärandeprocess.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination sker med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med olika medier och kombinationer av dessa samt använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden begära annan examinator.
Utvärdering sker efter utförd kurs.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
En ny lärandekultur : att odla fantasin för en ständigt föränderlig värld
Thomas Douglas, Brown John Seely
Göteborg : Daidalos : 2013 : 152 s. :
ISBN: 9789171734181
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ohler Jason B
Digital Storytelling in the Classroom - New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity
Thousand Oaks, CA : Corwin Press : 2013 :
http://www.amazon.com/Digital-Storytelling-Classroom-Pathways-Creativity/dp/1452268258
Obligatorisk
A new culture of learning : cultivating the imagination for a world of constant change
Thomas Douglas, Brown John Seely.
[Lexington, Ky. : CreateSpace?] : c2011. : 137 s. :
ISBN: 1-4564-5888-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alexander Bryan
The new digital storytelling : creating narratives with new media
Santa Barbara, Calif. : Praeger : 2011. : p. :
ISBN: 978-0-313-38749-4 (hardcopy : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
A new culture of learning : cultivating the imagination for a world of constant change
Thomas Douglas, Brown John Seely.
[Lexington, Ky. : CreateSpace?] : c2011. : 137 s. :
ISBN: 1-4564-5888-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alexander Bryan
The new digital storytelling : creating narratives with new media
Santa Barbara, Calif. : Praeger : 2011. : p. :
ISBN: 978-0-313-38749-4 (hardcopy : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
21st century skills : learning for life in our times
2009 :
Obligatorisk