Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Engelskt namn: Adult Learning
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 till 2009-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-17 och 2010-08-22
Kursplan för kurser med start innan 2009-08-16
Kurskod: 2PE025
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande bearbetas och utgör grund för reflektion över studentens egna erfarenhet av vuxenutbildningsverksamhet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - problematisera vuxenutbildningens samhällsuppdrag - redogöra för olika teorier om vuxnas lärande - tillämpa olika teorier om vuxnas lärande för att beskriva och analysera sitt eget lärande - använda och problematisera observation som datainsamlingsmetod
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-03813-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Bell Judith
Introduktion till forskningsmetodik
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 201 s. :
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Hård af Segerstad Helene, Tebelius Ulla, Klasson Alger, Hård af Segerstad Karin
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 139 s. :
ISBN: 91-44-61881-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Med vuxenutbildning i fokus. Skolverkets rapport 2000-08-29. Meddelanden från kommissionen Att förverkliga det europeiska området för livslångt lärande. KOM (2001) 678 slutlig. Europeiska gemenskapens kommission. (EU s memorandum om livslångt lärande). Olofsson, Anders (2000). Konstruktivism i datorbaserade lärmiljöer. (Uppsatsarbete på D-nivå, nr 11). Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Regeringens proposition 2000/01:72. Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen.