"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vuxnas lärande, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Adult Learning

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 2PE025

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2007-03-14

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas vuxenutbildning och vuxnas lärande både som ett samhällsfenomen och som en individuell angelägenhet. Forskning om vuxnas lärande studeras och utgör grunden för en utbildningsplanering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursinnehållet. I kursen behandlas även observation som datainsamlingsmetod.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - problematisera vuxenutbildningens samhällsuppdrag - redogöra för olika teorier om vuxnas lärande - tillämpa olika teorier om vuxnas lärande för att planera en utbildningsverksamhet - använda och problematisera observation som datainsamlingsmetod - reflektera över sitt eget lärande i relation till kursens mål/förväntade studieresultat

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kurser/delkurser kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet
    Abrandt Dahlgren Madeleine, Carlsson Irma
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-44-04276-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
    ISBN: 91-44-01851-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
    2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-03813-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
    Johansson Kjell, Salin Sven
    Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975302-3-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Utmaning : lära hela livet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
    ISBN: 91-85128-34-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alvesson, Mats. (1999). Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism. Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(3), s. 225-243.* Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärprocesser i högre utbildning
    Bron Agnieszka, Wilhelmson Lena (red.)
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05266-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Einarsson Charlotta, Hammar Chiriac Eva
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 156 s. :
    ISBN: 91-44-01851-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
    Hård af Segerstad Helene, Klasson Alger, Tebelius Ulla
    2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 151, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-03813-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Formell vuxenutbildning : utveckling och förutsättningar
    Johansson Kjell, Salin Sven
    Hässleholm : Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) : 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975302-3-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Utmaning : lära hela livet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 22 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1870
    ISBN: 91-85128-34-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säljö Roger
    Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
    ISBN: 91-7227-436-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Meddelande från kommissionen (2007) Handlingsplan för vuxenutbildning. Det är alltid rätt att lära sig något nytt. [KOM (2007) 558 slutlig] * Woo, Younghee & Reeves, Thomas C. (2007) Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation. Internet and Higher Education 10, 15-25. * Packer Martin, J. & Goicoechea, Jessie (2000). Sociocultural and ConstructivistTheories of Learning: Ontology, Not just Epistemology. Educational Psychologist. 35 (4), 227-241. * * Texten finns tillgänglig i digital form.