"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Basics in the Behavioural Sciences: Education

Denna kursplan gäller: 2013-05-20 och tillsvidare

Kurskod: 2PE108

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2011-09-26

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2013-05-24

Innehåll

Kursen ger en orientering till pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin samt dess koppling till kunskapsteoretiska skolbildningar och uppdelning i olika forskningsfält. Dessutom ger kursen en introduktion till och viss fördjupning av begrepp, teorier, forskning och perspektiv som återfinns inom fälten vuxenpedagogik och pedagogik i arbetslivet. Intervjun som datainsamlingsteknik introduceras och praktiseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för pedagogikens centrala problemområde samt olika sätt att definiera pedagogik som vetenskaplig disciplin 
  • kunna redogöra för olika teorier om vuxnas lärande
  • kunna redogöra för centrala begrepp, teorier och forskning inom fältet pedagogik i arbetslivet
  • på en grundläggande nivå kunna analysera och diskutera praktiska exempel på lärande och kompetensutveckling med hjälp av filosofiska skolbildningar och teorier om lärande

Färdigheter och förmåga

  • kunna samla in, bearbeta och skriftligt rapportera data insamlade via intervju

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ha förmåga att lägga kritiska perspektiv på vuxenpedagogiska praktiker

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Delar av kursen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik, vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrusning och kompetens. Kursen förutsätter obligatoriskt deltagande i basgruppsarbete. Frånvaro från basgruppsarbete medför individuell, skriftlig komplettering.

Examination

Examination sker dels genom en skriftlig hemtentamen, dels genom deltagande i basgruppsarbete. På den skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Basgruppsarbetet bedöms i betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information kontakta programvägledare.

Studierektor beslutar om tillgodoräknande på avsnitt/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket avsnitt eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 31

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellström Per-Erik
Arbetsplatslärandets janusansikte
Pedagogisk forskning i Sverige, nr. 3-4, s. 182-194 : 2005 :
Obligatorisk

Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande
Illeris Knud, Andersson Sten
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 336 s. :
ISBN: 978-91-44-01781-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Ulf P.
Om pedagogikämnet som undran och nytta
I Wikander, L., Gustafsson, C., Riis, U. & Larson, L (Reds). Pedagogik som examensämne 100 år. Uppsala: pedagogiska institutionen, Uppsala universitet. : 2009 :
Obligatorisk

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Nilsson Peter
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid.
Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2003 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19767_rap72_peter_pommer_nilsson.pdf
Obligatorisk

Uljens Michael
Pedagogik i början av det 21:a århundradet
Utbildning & demokrati, 10(1), s. 133-140 : 2001 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2001/Nr%201_2001_pdf/Michael%20Uljens.pdf
Obligatorisk

Anvisade artiklar tillkommer.