Engelskt namn: Education
Denna kursplan gäller: 2015-07-06 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-06
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-21 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2013-07-29 och 2014-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-07-28
Kursplan för kurser med start mellan 2012-10-15 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2012-10-14
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-20 och 2012-08-26
Kurskod: 2PE110
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-03-13
Reviderad av: Prefekten, 2015-06-11
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Introduktion till pedagogik, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet. Vilka tre moment som ingår i kursen varierar beroende på om kursen läses under en hösttermin eller en vårtermin.
Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (inleder Pedagogik A, både höst och vår)
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Svensk utbildningshistoria behandlas på ett övergripande plan och centrala pedagogiska begrepp lyfts fram. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser och dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
I momentet behandlas lärande med stöd av informations- och kommunikations-teknik. Med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och IKT planeras, analyseras och presenteras en utbildningsinsats. Studenten övar sig även på att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur samt att orientera sig inom aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT. Vidare läggs vikt vid att studenten reflekterar över den egna lärprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika aspekter. Kursen har både ett historiskt och ett samtida perspektiv. Betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och olika forskningsinriktningar presenteras. Under momentet behandlas didaktiska frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras, bedömas och utvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Momentet ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det special- och socialpedagogiska ämnesområdet. I momentet diskuteras och analyseras normaliseringsprocesser och olika former av special- och socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att öva sig i att kommunicera kunskap till grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar. Det ingår även i momentet att lära sig söka vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
I momentet introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.
Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (inleder Pedagogik A, både höst och vår)
Introduction to Education
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
- redogöra för centrala begrepp inom det pedagogiska kunskapsområdet
- uppvisa översiktliga kunskaper om utbildningshistoria
- diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan
- uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
Human and Society
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
- diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan
Färdighet och förmåga
- analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
- diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
Learning and Information Communication Technology
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika teorier om lärande
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT
Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika teorier om lärande
- med utgångspunkt i teorier och forskning om lärande och med stöd av IKT planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats.
- uppvisa grundläggande kunskaper i att söka, värdera och redovisa olika former av vetenskaplig litteratur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
Upbringing and Socialisation
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om intervju som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga
- använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
- analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
Learning and Teaching
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande, bedömning och undervisning
- uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga
- analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning
- planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar
- använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Normalization Processes in Educational Practices
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser
- visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och normaliseringsprocesser är i fokus
Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur med relevans för kursinnehållet
- visa förmåga att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
Leadership in Organisations
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap
- problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer på grundläggande nivå
- problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap
- visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
- använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). I de fall där examination i seminarieform förekommer vid det ordinarie examinationstillfället ersätts seminariedeltagandet vid kommande examinationstillfällen av en skriftlig individuell uppgift.
För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.
Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (inleder Pedagogik A, både höst och vår)
De förväntade studieresultaten att diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan samt att uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion examineras i ett skriftbaserat seminarium (U/G). I en individuell hemtentamen examineras studentens kunskap och förståelse att beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne, att redogöra för centrala begrepp inom det pedagogiska forskningsfältet samt att uppvisa översiktliga kunskaper om utbildningshistoria, samt färdigheten att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem (U/G/VG). I en individuell skriftlig reflektionsuppgift samt genom ett obligatoriskt muntligt seminarium examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
I form av ett case som examineras i skriftlig seminarieform examineras studentens förmåga att diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker. I ett skriftbaserat seminarium examineras att studenten kan diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan. I en skriftlig individuell hemtentamen examineras kunskapen att redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet samt färdigheten att analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier (U/G/VG). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
De förväntade studieresultat som behandlar grundläggande kunskaper om aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT examineras i ett skriftbaserat seminarium (G). I en individuell hemtentamen (U/G/VG) som redovisas genom en muntlig och skriftlig digital presentation examineras kunskaper om hur lärande med stöd av IKT kan förstås med hjälp av teorier och forskning. I denna hemtentamen examineras även förmågan att planera, analysera och presentera en IKT-stödd utbildningsinsats samt förmågan att söka, värdera och redovisa vetenskaplig litteratur. I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras vidare studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
De förväntade studieresultaten att beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv, att beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv samt att analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida samhälleliga sammanhang examineras dels i ett skriftbaserat seminarium och dels genom en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG). Färdigheten att använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod samt att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller intervju som datainsamlingsmetod examineras individuellt muntligt genom digital inspelning samt i seminarieform (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
I en individuell skriftlig hemtentamen som har formen av en undervisningsplanering examineras följande förväntade studieresultat; att kunna redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning, att kunna analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande, bedömning och undervisning samt att kunna planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar (U/G/VG). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod samt att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller observation som datainsamlingsmetod examineras individuellt muntligt genom digital inspelning samt i seminarieform (U/G). I en individuell reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Kunskapen att redogöra för teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser examineras i ett skriftbaserat seminarium. De förväntade studieresultaten att visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och normaliseringsprocesser är i fokus samt att analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG). Även förmågan att söka vetenskaplig litteratur med relevans för kursinnehållet examineras genom denna uppgift. Förmågan att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom området examineras individuellt genom en muntlig digital presentation samt i seminarieform (U/G). I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).
Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
Förmågan att problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv examineras genom ett individuellt casearbete som examineras i ett skriftbaserat seminarium (U/G). Färdigheten att använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod samt förmågan att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller enkät som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt (U/G). I en individuell skriftlig reflektionsuppgift examineras studentens förmåga att reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Övriga förväntade studieresultat examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG).
Examination för hela kursen Pedagogik A, 30 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (1:a moment höst/vår) Introduction to Education
Kunskap
Benner Mats, Widmalm Sven
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Christian
Den populära pedagogiken - om hur ett kunskapsområde formas i det moderna samhället
Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1 : 2006/2007 :
http://forskning.edu.uu.se/upi/SITE_Docs/Doc271.pdf
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst) Human and Society
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Broady Donald
Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
Obligatorisk
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Silfver Ann-Louise
Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao Peoples Democratic Republic
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
Obligatorisk
If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of good and healthy citizens in Sweden, 19221998
Österlind Malin, Wright Jan
Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
Obligatorisk
Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst) Learning and Information Communication Technology
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The flipped classroom: A survey of the research
Bishop J. L., Verleger M. A.
ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA : 2013 :
http://www.asee.org/public/conferences/20/papers/6219/view
Obligatorisk
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk
Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Missing: Evidence of a scholarly approach to teaching and learning with technology in higher education
Kirkwood A., Price L.
Teaching in higher education, 18(3), pp. 227-337 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13562517.2013.773419
Obligatorisk
Technology-enhanced learning and teaching in higher education: what is enhancedand how do we know? A critical literature review
Kirkwood A., Price L.
Learning, media and technology, 39(1), 6-36 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2013.770404#.VX5yCf77670
Obligatorisk
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler M., Mishra P.
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://www.citejournal.org/articles/v9i1general1.pdf
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K.
The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135 : 2011 :
https://www.researchgate.net/publication/233779932_E-Learning_online_learning_and_distance_learning_environments_Are_they_the_same
Obligatorisk
A theory of learning for the mobile age
Sharples M., Taylor J., Vavoula G.
In Medienbildung in neuen Kulturräumen (pp. 87-99). VS Verlag für Sozialwissenschaften : 2010 :
Obligatorisk
Siemens G.
Connectivism: A learning theory for the digital age
International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10 : 2005 :
Obligatorisk
Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst) Upbringing and Socialisation
Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmlund Kerstin
Poor laws and schooling in Stockholm
History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Childrens Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Broman Ingegerd
Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
ISBN: 91-40-67605-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Göran
Practices in home-school cooperation - a gendered story?
Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
Obligatorisk
Widding Ulrika
Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 4564 : 2015 :
Obligatorisk
Valbar litteratur om intervjuteknik tillkommer
Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår) Learning and Teaching
Bek Anders
Undervisning och reflektion : om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2012 : 218 s. :
Obligatorisk
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Anders
Lärande bedömning
3., [utök.] uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 224 s. :
ISBN: 978-91-40-68446-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Linné Agneta
Curriculum theory and didactics: toward a theoretical rethinking
In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 31-39 : 2015 :
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Ulf P.
When curriculum theory came to Sweden
NordSTEP. Journal of Studies in Educational Policy, 1, pp. 5-13 : 2015 :
Obligatorisk
Löfqvist Åsa
Projekt som strategi för skolutveckling : en fjärils färdväg, men ingen dagslända...
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2015 : 142 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-99496
ISBN: 9789176012178
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur om observationsmetodik tillkommer
Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår) Normalization Processes in Educational Practices
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartholdsson Åsa
Den vänliga maktutövningens regim
Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
ISBN: 91-47-08475-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering
i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
Ineland Jens, Sjöström Stefan
Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
Obligatorisk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
ISBN: 9789127136021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Dessutom tillkommer tre till fyra vetenskapliga artiklar
Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår) Leadership in Organisations
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Northouse Peter Guy
Leadership: Theory and Practice
7. ed. Sage Publications Ltd, ISBN-13: 978-1483317533 ISBN-10: 1483317536 : 2015 :
Obligatorisk
Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk
The leadership discourse amongst female police leaders in Sweden
Österlind Malin, Haake Ulrika
Advancing Women in Leadership Journal, 30(16) : 2010 :
http://awljournal.org/Vol30_2010/Haake_female_police_officers_9_21_10.pdf
Obligatorisk
Valbar litteratur om enkätmetodik samt tre vetenskapliga artiklar tillkommer