"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-07-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE110

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-03-13

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-29

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Introduktion till pedagogik, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar det pedagogiska problemområdet.

Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (inleder Pedagogik A, både höst och vår)
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne utifrån ett historiskt och samtida perspektiv och belyser hur pedagogiska forskningsfrågor kan formuleras. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser och dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig metoder för att söka vetenskaplig litteratur och studenten tränas även i att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
I momentet behandlas relationer mellan lärande och informations- och kommunikationsteknik. Olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT tas upp och diskuteras mot bakgrund av ett etiskt perspektiv. Forskning och teori utgör vidare grunden för planeringen och problematiserandet av en IKT-baserad utbildningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig analysmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang och utifrån olika aspekter. Kursen har både ett historiskt och ett samtida perspektiv och betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocessen fokuseras särskilt.  Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och olika forskningsinriktningar presenteras. Såväl individens egna lärandeprocess som förutsättningar och begränsningar för lärande och undervisning belyses. Under momentet behandlas didaktiska frågor om hur lärande och undervisning kan planeras, genomföras och utvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Momentet ger en introduktion till teorier och perspektiv inom det special- och socialpedagogiska ämnesområdet. I momentet diskuteras och analyseras normaliseringsprocesser och olika former av special- och socialpedagogiska praktiker belyses utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Ett färdighetstränande inslag består av att öva sig i att kommunicera kunskap till grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar och utöver det ingår även att lära sig söka vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form. 

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
I momentet introduceras och problematiseras ledarskap utifrån olika teoretiska perspektiv och i olika organisatoriska sammanhang. Ledarskap diskuteras även utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv.  Ett färdighetstränande inslag består av att studenten lär sig att använda och problematisera enkät som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Introduktion till pedagogik, 7,5 hp (inleder Pedagogik A, både höst och vår)
Introduction to Education

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för olika forskningsinriktningar och problemområden inom pedagogikämnet utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
- diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan
- uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion

Färdighet och förmåga
- tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Människa och samhälle, 7,5 hp (2:a moment höst)
Human and Society

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
- diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan
- diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan användas för att förstå pedagogiska praktiker

Färdighet och förmåga
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur
- analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Lärande och IKT, 7,5 hp (3:e moment höst)
Learning and Information Communication Technology

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika pedagogiska teorier
- visa grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT

Färdighet och förmåga
- analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika pedagogiska teorier
- planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats
- använda och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med utgångspunkt i ett etiskt perspektiv diskutera och problematisera användningen av informations- och kommunikationsteknologi i pedagogiska praktiker
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Fostran och socialisation, 7,5 hp (4:e moment höst)
Upbringing and Socialisation

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för innebörden i och olika tolkningar av begreppen fostran och socialisation
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
- beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv

Färdighet och förmåga
- använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
- analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Lärande och undervisning, 7,5 hp (2:a moment vår)
Learning and Teaching

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning
- uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning
- planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar
- använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp (3:e moment vår)
Normalization Processes in Educational Practices

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på exkluderings- och normaliseringsprocesser
- visa kännedom om olika forskningsinriktningar med relevans för pedagogikämnet där exkluderings- och normaliseringsprocesser är i fokus.

Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv
- uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur
- visa förmåga att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område kursen behandlar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp (4:e moment vår)
Leadership in Organisations

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende ledarskap
- problematisera ledarskapets funktion och betydelse i organisationer
- problematisera ledarskap utifrån kultur-, mångfalds- och genusperspektiv
- uppvisa grundläggande kunskap om enkät som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och granska forskning om ledarskap
- visa förmåga att kritiskt diskutera ledarskap med utgångspunkt i olika teorier och perspektiv
- använda och kritiskt värdera enkät som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form
- göra etiska bedömningar av kursens innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges både som internetkurs utan fysiska träffar och som campuskurs. Båda studieformerna bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, men kursen som ges på campus innefattar även fysiska träffar.

Examination

Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.

Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). I en individuell hemtentamen examineras färdigheten och förmågan att redogöra för olika forskningsinriktningar och problemområden inom pedagogikämnet utifrån ett historiskt och samtida perspektiv, samt färdigheten och förmågan att tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem (U/G/VG).

Människa och samhälle, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). I en individuell hemtentamen examineras färdigheten och förmågan att analysera pedagogiska forskningsproblem med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier (U/G/VG). I hemtentamen examineras också färdigheten och förmågan att uppvisa grundläggande kunskaper när det gäller att söka vetenskaplig litteratur.

Lärande och IKT, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar grundläggande kunskaper om olika aktuella problemområden inom forskningsfältet Lärande och IKT, samt värderingsförmågan att med utgångspunkt i ett etiskt perspektiv diskutera och problematisera användningen av informations- och kommunikationsteknologi i pedagogiska praktiker examineras i seminarieform eller skriftligen(U/G). I en individuell hemtentamen/rapport, som har formen av en utbildningsplanering, examinerar dels kunskapen och förståelsen om hur lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik kan förstås med hjälp av olika pedagogiska teorier och dels färdigheten och förmågan att planera och problematisera en IKT-baserad utbildningsinsats. Därutöver examineras även förmågan att analysera lärande med stöd av informations- och kommunikationsteknik med utgångspunkt i olika pedagogiska teorier (U/G/VG). Färdigheten att tillämpa och problematisera innehållsanalys som vetenskaplig metod på en grundläggande nivå examineras individuellt och skriftligt(U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form(U/G).

Fostran och socialisation, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse samt förmågan att analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida samhälleliga sammanhang examineras dels i seminarieform och dels genom en individuell skriftlig hemtentamen(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt och i seminarieform (U/G).

Lärande och undervisning, 7,5 hp
I en individuell skriftlig hemtentamen som har formen av en undervisningsplanering examineras följande förväntade studieresultat: Att kunna redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande och undervisning, att kunna analysera lärande- och undervisningsprocesser utifrån teorier om lärande och undervisning samt att kunna planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala didaktiska frågeställningar (U/G/VG). Färdigheten och förmågan att använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod examineras individuellt skriftligt (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse samt förmågan att analysera och diskutera socialpedagogiska och specialpedagogiska praktiker utifrån historiska och teoretiska perspektiv examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen(U/G/VG). Även förmågan att söka vetenskaplig litteratur examineras genom denna uppgift.  Förmågan att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom området examineras muntligt eller skriftligt individuellt och i seminarieform (U/G). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form(U/G). 

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
De förväntade studieresultaten som behandlar kunskap och förståelse examineras i form av ett antal tematiska uppgifter som fokuserar på centrala begrepp och teorier liksom på enkät som datainsamlingsmetod(U/G). I en individuell skriftlig uppgift examineras studentens förmåga att tillämpa sina teoretiska kunskaper genom kritisk granskning och värdering av empiriska ledarskapssituationer(U/G/VG). I en portfoliouppgift examineras studentens värderingsförmåga och förhållningssätt genom en muntlig eller skriftlig reflektion över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form (U/G).För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examination för hela kursen Pedagogik A, 30 hp
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd  (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Introduktion till pedagogik, 7,5 hp Introduction to Education (inleder Pedagogik A, både höst och vår)

Kunskap
Benner Mats, Widmalm Sven
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-09621-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Egidius Henry
Pedagogik för 2000-talet
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 311 s. :
ISBN: 978-91-27-11739-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Obligatorisk

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvärdering av grund- och forskarutbildning inom ämnesområdena pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete vid svenska universitet och högskolor. Del 1, Allmänna avsnitt
Högskoleverket , Jämtsved Lundmark Lisa
Stockholm : Högskoleverket : 2005 : 83 s. :
Obligatorisk

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Människa och samhälle, 7,5 hp Human and Society (2:a moment höst)

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
ISBN: 91-44-04118-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer 2-3 vetenskapliga artiklar.

Lärande och IKT, 7,5 hp Learning and Information Communication Technology (3:e moment höst)

Anderson Terry
The theory and practice of online learning
2. ed. : Edmonton : AU Press : c2008. : xii, 472 p. :
ISBN: 978-1-897425-08-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.aupress.ca/books/120146/ebook/99Z_Anderson_2008-Theory_and_Practice_of_Online_Learning.pdf

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A purposive approach to content analysis: Designing analytical frameworks
Gerbica Philippa, Stacey Elizabeth
Internet and Higher Education, 8, pp. 45-59 : 2005 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S109675160400079X
Obligatorisk

Hrastinski Stefan
A theory of online learning as online participation
Computers & Education, 52, pp. 78-82 : 2009 :
http://ict.mcast.edu.mt/moodle/data/102/resources/online_learning.pdf
Obligatorisk

Koschmann Timothy
Paradigm Shifts and Instructional Technology: An Introduction
In Timothy Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, pp. 1-23 : 1996 :
http://dwebct.lanet.lv/doc/koschmanns_paradigm.pdf
Obligatorisk

Liljeström Monica
Learning text talk online : collaborative learning in asynchronous text based discussion forums
Umeå : Pedagogiska institutionen, Akademisk avhandling : 2010 : 96 s. :
ISBN: 978-91-7264-995-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

An Ethical Perspective on ICT in the Context of the Other
Olofsson Anders D., Lindberg J. Ola
In T. Hansson (Ed.). Handbook of Digital Information Technologies: Innovations, Methods and Ethical Issues. (pp 504-519). London: Information Science Publishing. : 2008 :
http://www.irma-international.org/viewtitle/19862/
Obligatorisk

Gender differences in online learning: Sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions
Rovai, P Alfred, Baker Jason D.
Quarterly Review of Distance Education, 6(1), pp. 31-44 : 2005 :
Obligatorisk

Fostran och socialisation, 7,5 hp Upbringing and Socialisation (4:e moment höst)

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kultiverade människan
Frykman Jonas, Löfgren Orvar
1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
ISBN: 91-40-30234-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn, barndom och föräldraskap
Halldén Gunilla, Markström Ann-Marie, Simonsson Maria, Söderlind Ingrid, Änggård Eva
Stockholm : Carlsson : 2009 : 332 s. :
ISBN: 978-91-7331-287-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karp Staffan
Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
Obligatorisk

Holmlund, Kerstin (2012) Poor laws and schooling in Stockholm. History of Education Review (fullständing information om referens kommer senare)

Lärande och undervisning, 7,5 hp Learning and Teaching (2:a moment vår)

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson Anders
Lärande bedömning
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66688-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 7-12)

Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk

Maltén Arne
Att undervisa : en mångfasetterad utmaning.
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-44-04174-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broady Donald
Det svenska hos ramfaktorteorin
Pedagogisk Forskning i Sverige, 4(1), s. 111-121 : 1999 :
Obligatorisk

Kroksmark Tomas
Fenomenografisk didaktik - en didaktisk möjlighet
Didaktisk Tidskrift, Vol. 17, No. 2-3 : 2007 :
http://www.didaktisktidskrift.se/Fenomenografiskdidaktik%202007.pdf
Obligatorisk

Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp Normalization Processes in Educational Practices (3:e moment vår)

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bartholdsson Åsa
Den vänliga maktutövningens regim
Stockholm : Liber : 2008 : 203 :
ISBN: 91-47-08475-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Börjesson Mats
Barn i behov av särskild korrigering
i Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Stockholm, Skolverket : 2003 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: http://lektorio.files.wordpress.com/2008/08/pdf923.pdf

Learning to fly : social pedagogy in a contemporary society
Eriksson Lisbeth, Winman Thomas
Göteborg : Daidalos : 2010 : 249 s. :
ISBN: 978-91-7173-315-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gunnartz Kristoffer
Prata som folk, Einstein : att berätta begripligt om vetenskap
Stockholm : Norstedt : 2010 : 204 s. :
ISBN: 978-91-1-302588-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Normalisering, autenticitet och reflexivitet - om iscensättandet av det vanliga livet i handikappomsorg
Ineland Jens, Sjöström Stefan
Socialvetenskaplig tidskrift, nr. 4, s. 266-278 : 2007 :
http://svt.forsa.nu/Documents/Forsa/Documents/Socialvetenskaplig%20tidskrift/Artiklar/2007/Normalisering,%20autencitet%20och%20reflexivitet%20-%20om%20iscens%C3%A4ttande%20av%20det%20vanliga%20livet%20i%20handikappomsorg%20av%20Jens%20Ineland%20och%20Stefan%20Sj%C3%B6str%C3%B6m.pdf
Obligatorisk

Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Widding Ulrika
Problematic Parents and the Community Parent Education: Representations of Social Class, Ethnicity, and Gender
Journal of Feminist Family Therapy, 23(1), pp. 19-38 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08952833.2011.548701

Ledarskap i organisationer, 7,5 hp Leadership in Organisations (4:e moment vår)

Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lahdenperä Pirjo
Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 122 s. :
ISBN: 978-91-44-00787-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Leadership Through a Gender Lens: how cultural environments and theoretical perspectives interact with gender
Rowley Sam, Hossain Farhad, Barry Paul
International Journal of Public Administration, 33, 81-87 : 2010 :
Obligatorisk

Northouse Peter Guy
Leadership : theory and practice
6. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2013 : xviii, 485 p. :
ISBN: 978-1-4522-0340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer 3 vetenskapliga artiklar som studenterna självständigt söker och väljer ut