"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HR-arbete i teori och praktik, 15 hp

Engelskt namn: Human Resource Management in Theory and Practice

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 till 2018-07-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE143

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-05-19

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl. a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen ges en övergripande orientering till HR-arbete (Human Resources Management) såväl nationellt som internationellt. Kursen behandlar särskilt strategiskt personalarbete och lärande (i) organisationer. Kursen introducerar vidare teoretiska verktyg som sedan tillämpas i ett praktiskt inriktat case-arbete. I kursen problematiseras också HR-funktionens arbete med mångfaldsfrågor i vid mening samt personalstrategiska utmaningar för organisationer ur ett förändringsperspektiv.

Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits

Momentet introducerar teorier och modeller som fungerar som verktyg för analys av HR-arbete. HR-funktionens roll diskuteras och problematiseras i relation till andra organisatoriska roller och funktioner. I momentet diskuteras också hur olika aktörer påverkar personalstrategiskt arbete såväl operativt som strategiskt.

Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits

Momentet fokuserar de personalstrategiska utmaningar som kan uppstå i företag och organisationer i samband med förändringsarbete. Betydelsen av omvärldsbevakning och företags och organisationers relation till en omgivande kontext problematiseras samt hur denna kontext inverkar på HR-arbetets fokus och innehåll. Under momentet genomförs en empirisk studie som fokuserar förändringsarbete i en av studenten egen vald HR-kontext. Som en förberedelse för den empiriska studien ges en kortare introduktion till kvalitativ metodologi och vetenskapligt skrivande.

Förväntade studieresultat

Moment 1: HR: teorier, begrepp och praktiskt HR-arbete, 7,5 hp
HR: Theories, concepts and HR work in practice, 7,5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för relevanta teorier och begrepp avseende HR-arbetets (Human Resources Management and Development) kunskapsområde
  • beskriva och redogöra för HR- funktionens roll i förhållande till övriga funktioner och intressen i organisationen och det omgivande samhället
  • visa kännedom om skilda förutsättningar för HR-arbete på nationell och internationell nivå
  • visa kunskap och förståelse för mångfaldsfrågor i relation till HR-arbete

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa och problematisera kursens innehåll i ett praktiskt case-arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och analysera teorier och modeller med relevans för HR-arbete
  • visa förmåga att göra etiska bedömningar av momentets innehåll på såväl samhälls-, organisations- som individnivå

Moment 2: Förändringsarbete ur ett HR-perspektiv
Working with organizational change from a HR-perspective, 7,5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för HR- funktionens strategiska ställningstaganden ur ett förändringsperspektiv
  • visa grundläggande förståelse för insamlande, bearbetning och analys av vetenskaplig data

Färdigheter och förmåga

  • genomföra en självständig studie av någon för momentet relevant frågeställning
  • tillämpa och problematisera kursens innehåll i ett praktiskt case-arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna sätta sig in i olika aktörers intressen och drivkrafter och värdera HR- arbete utifrån dessa

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distanskurs via internet utan fysiska träffar med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete i case-form. 

Examination

Moment 1

Momentet examineras genom en seminarieuppgift som bedöms i tvågradig skala Underkänd (U) och Godkänd (G) samt ett casearbete som bedrivs i grupp och som examineras i tvågradig skala, U, G. Case-uppgiften förutsätter obligatoriskt deltagande. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända.

Moment 2

Momentet examineras genom en individuellt genomförd och skriftligt rapporterad studie som bedöms i tregradig skala U, G, VG samt genom ett casearbete som bedrivs i grupp och en tillhörande reflektionsuppgift. Båda dessa uppgifter examineras i tvågradig skala, U, G. Casearbetet förutsätter obligatoriskt deltagande. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga studien.

För att erhålla betyget G på kursen, krävs godkänt betyg på moment 1 och 2. För att erhålla betyget VG krävs godkänt betyg på moment 1 och väl godkänt betyg på moment 2. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 8

Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer
Alvesson Mats, Sveningsson Stefan
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 260 s. :
ISBN: 9789147111688
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Angelöw Bosse
Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap.1-5 och 9) (kapitel 6-8 kan läsas kursivt men examineras inte)

Brunkert Thomas
Personalvetaralumnen mitt i matchningsmatchen: Om forna studenter på Programmet för personal- och arbetslivsfrågor och deras syn på utbildningens relevans
Kandidatuppsats i pedagogik 15 hp. Pedagogiska institutionen, Umeå: Umeå universitet. : 2010 :
http://www.pedag.umu.se/digitalAssets/71/71579_personalvetaralumnen-mitt-i-matchningsmatchen.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (Finns att hämta via länken på kursplattformen)

Det ordnar sig : teorier om organisation och kön
Holgersson Charlotte, Wahl Anna, Höök Pia, Linghag Sophie
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-44-07209-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)

Blennberger Erik
Etik i personalarbetet : etisk kod för personalvetare
Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2013 : 18 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_i_personalarbetet.pdf

Från lärandets loopar till lärande organisationer
Granberg Otto, Ohlsson Jon
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 141 s. :
ISBN: 9789144101620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-5)

Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09589236.2013.833086
Obligatorisk

Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Larsen Ann Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 128 s. :
ISBN: 978-91-40-66479-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

HR-trender i Europa - En internationell jämförelse. Cranet-undersökningen 2008-2010
Lindeberg Tina, Månsson Bo
Uppsala: Institutet för personal- och företagsutveckling : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: URL: http://www.ipf.se/cranet-studien (ladda ned den senaste undersökningen via sidan)

Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kapitel 1-4)