"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogik A, 30 hp

Innehåll

Innehåll
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika aspekter av utbildning, undervisning, fostran, socialisation och lärande. Ett första moment, Introduktion till pedagogik, behandlar pedagogik som vetenskaplig disciplin och ger grundläggande kunskaper inför de fortsatta pedagogikstudierna. Därutöver läser studenten tre moment som på olika sätt behandlar teorier om lärande och undervisning i olika pedagogiska praktiker, relationen mellan människan och samhället samt fostrans- och socialisationsprocesser. Reflektion över den egna lärandeprocessen, utveckling av praktiska och teoretiska färdigheter i relation till pedagogikämnet samt vetenskaplig skolning är röda trådar som löper genom samtliga moment.

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
I momentet ges en introduktion till pedagogik som vetenskapligt ämne. Svensk utbildningshistoria behandlas på ett övergripande plan och centrala pedagogiska begrepp lyfts fram. Vetenskapens och den pedagogiska forskningens relation till det omgivande samhället diskuteras och problematiseras. Momentet ger även grundläggande kunskaper om vad som kännetecknar vetenskaplig textproduktion, samt träning i referenshantering. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
I momentet behandlas lärande och undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv och forskningsinriktningar. Momentet behandlar frågor om hur lärande och undervisning i olika kontexter kan planeras, genomföras, bedömas och vidareutvecklas och studenten ges träning i att självständigt planera en mindre undervisningsinsats. Ett annat färdighetstränande inslag består av att lära sig tillämpa och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
I momentet behandlas samhällsteorier med relevans för det pedagogiska kunskapsområdet. Såväl klassiska som moderna teorier diskuteras mot bakgrund av samhällsutveckling och möjliga tillämpningsområden. I momentet ingår dels att få kunskap om teorins roll i pedagogiska forskningsprocesser, dels att få kunskap om hur samhällsteorier kan användas för att förstå olika pedagogiska praktiker. Studenten färdighetstränas i att genomföra analyser av pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier samt att söka och värdera vetenskaplig litteratur. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
I momentet belyses fostrans- och socialisationsprocesser i olika sammanhang. Momentet har både ett historiskt och ett samtida perspektiv. Betydelsen av genus och klass för fostrans- och socialisationsprocesser fokuseras särskilt. Ett färdighetstränande inslag består av att lära sig använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till momentets innehåll och form.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Introduction to Education
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva pedagogik som vetenskapligt ämne
  • redogöra för centrala begrepp inom det pedagogiska kunskapsområdet
  • uppvisa översiktliga kunskaper om utbildningshistoria
  • diskutera vetenskapens och den pedagogiska forskningens samhällsfunktion på ett grundläggande plan
  • uppvisa grundläggande kunskaper om vetenskaplig textproduktion

Färdighet och förmåga

  • tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenssystem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Learning and Teaching

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teorier, forskningsinriktningar och begrepp avseende lärande, bedömning och undervisning i olika kontexter
  • uppvisa grundläggande kunskap om observation som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga

  • analysera lärande- och undervisningsprocesser i olika kontexter utifrån teorier om lärande och undervisning
  • planera en mindre undervisningsinsats med utgångspunkt i centrala pedagogiska frågeställningar
  • använda och kritiskt värdera observation som datainsamlingsmetod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Human and Society

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för huvuddragen i olika samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för det pedagogiska kunskapsområdet
  • diskutera samhällsvetenskapliga teoriers roll inom pedagogisk forskning på ett grundläggande plan

Färdighet och förmåga

  • analysera pedagogiska frågeställningar med hjälp av olika samhällsvetenskapliga teorier
  • diskutera hur samhällsvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå pedagogiska praktiker
  • söka och värdera vetenskaplig litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Upbringing and Socialisation

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser i relation till olika samhälleliga
  • sammanhang utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv
  • beskriva och diskutera fostrans- och socialisationsprocesser utifrån ett klass- och genusperspektiv
  • uppvisa grundläggande kunskap om intervju som datainsamlingsmetod

Färdighet och förmåga

  • använda och kritiskt värdera intervju som datainsamlingsmetod
  • analysera och kontextualisera fostrans- och socialisationsprocesser med utgångspunkt i klass- och genusperspektiv samt i relation till olika historiska och samtida sammanhang

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt eget lärande i relation till momentets innehåll och form

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Studierna kräver tillgång till teknisk utrustning såsom dator och headset med mikrofon.

Examination

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2¬553¬14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående momenten.

Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i två skriftliga seminarier (U/G)
  • en individuell muntlig och skriftlig reflektionsuppgift (U/G)

Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i ett skriftligt seminarium (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)
  • en individuell skriftlig observationsuppgift (U/G)

Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i två skriftliga seminarier (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)

Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp
Momentet examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • aktivt deltagande i ett skriftligt seminarium (U/G)
  • en individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)
  • en individuell skriftlig intervjuuppgift (U/G)

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 52

    Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp

    Kunskap
    Benner Mats, Widmalm Sven
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-09621-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund Thomas
    Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
    Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
    Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
    Obligatorisk

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Hållsten Stina, Strand Hans, Moberg Bodil
    3 uppl., ISBN: 978-91-47-11408-5 , 192 s, Liber : 2015 :

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Sundberg Peter
    Pedagogik som vetenskap: analys och argument
    Växjö : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet : 2015 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:855664/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
    ISBN: 9789144082134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Filstad Cathrine
    Organisationslärande : från kunskap till kompetens
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 315 s. :
    ISBN: 978-91-44-07394-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Om genus
    Connell Raewyn, Pearse Rebecca
    3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
    ISBN: 9789171734501
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
    Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
    Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Silfver Ann-Louise
    Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
    Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
    Obligatorisk

    If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
    Österlind Malin, Wright Jan
    Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmlund Kerstin
    Poor laws and schooling in Stockholm
    History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
    Obligatorisk

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
    Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
    ISBN: 91-40-67605-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Göran
    Practices in home-school cooperation - a gendered story?
    Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
    Obligatorisk

    Widding Ulrika
    Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
    In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
    Obligatorisk

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

  • Giltig från: 2017 vecka 1

    Moment 1: Introduktion till pedagogik, 7,5 hp

    Kunskap
    Benner Mats, Widmalm Sven
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-09621-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Englund Thomas
    Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
    Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
    http://journals.lub.lu.se/ojs/index.php/pfs/article/view/7911/6965
    Obligatorisk

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Hållsten Stina, Strand Hans, Moberg Bodil
    3 uppl., ISBN: 978-91-47-11408-5 , 192 s, Liber : 2015 :
    Obligatorisk

    Nilsson Peter
    Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
    Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk

    Sundberg Daniel
    Pedagogik som vetenskap: analys och argument
    Växjö : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet (47s) : 2015 :
    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:855664/FULLTEXT01.pdf
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 2: Lärande och undervisning, 7,5 hp

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
    ISBN: 9789144082134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Filstad Cathrine
    Organisationslärande : från kunskap till kompetens
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 315 s. :
    ISBN: 978-91-44-07394-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 3: Människa och samhälle, 7,5 hp

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Broady Donald
    Kulturens fält - Om Pierre Bourdieus sociologi
    Masskommunikation och kultur , NORDICOM-Nytt/Sverige, Nr 1-2, s. 59 - 88 : 1988 :
    http://people.dsv.su.se/~jpalme/society/pierre.pdf
    Obligatorisk

    Om genus
    Connell Raewyn, Pearse Rebecca
    3. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2015 : 236 s. :
    ISBN: 9789171734501
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
    Gytz Olesen Søren, Møller Pedersen Peter, Johansson Ingmar
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 250 s. :
    ISBN: 91-44-04118-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken
    Isling Poromaa Pär, Holmlund Kerstin, Hult Agneta
    Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 17, nr 1-2, s. 45-60 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:582979
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Silfver Ann-Louise
    Emancipation or neo‐colonisation? Global gender mainstreaming policies, Swedish gender equality politics and local negotiations about putting gender into education reforms in the Lao People’s Democratic Republic
    Compare: A Journal of Comparative and International Education, 40(4), pp. 479-495 : 2010 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:326268
    Obligatorisk

    If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of ‘good’ and ‘healthy’ citizens in Sweden, 1922–1998
    Österlind Malin, Wright Jan
    Sport, Education and Society, Published 28 Sep 2012 : 2012 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2012.726217#.UcAlWZwmN8E
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar

    Moment 4: Fostran och socialisation, 7,5 hp

    Ambjörnsson Fanny
    Rosa : den farliga färgen
    Stockholm : Ordfront : 2011 : 264 s. :
    ISBN: 978-91-7037-605-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bie Kristin
    Reflektionshandboken för pedagoger
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
    ISBN: 9789140688255
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
    ISBN: 9789144068879
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kultiverade människan
    Frykman Jonas, Löfgren Orvar
    1. uppl. : Lund : LiberLäromedel : 1979 : 240 s. :
    ISBN: 91-40-30234-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Holmlund Kerstin
    Poor laws and schooling in Stockholm
    History of Education Review, 42(1), pp. 1-16 : 2012 :
    http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609803
    Obligatorisk

    Karp Staffan
    Perspectives on the Meaning of Children’s Sport for Adulthood
    European Journal for Sport and Society, 7(2), pp. 117-129 : 2010 :
    Obligatorisk

    Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
    Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2014 : 769 s. :
    ISBN: 9789127136021
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Skola och barndom : normering, demokratisering, individualisering
    Malmö : Gleerups : 2011 : 191 s. :
    ISBN: 91-40-67605-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widding Göran
    Practices in home-school cooperation - a gendered story?
    Teaching Education, 24(2), pp. 209-221 : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10476210.2013.786896#.UcA3K5wmN8E
    Obligatorisk

    Widding Ulrika
    Parenting ideals and (un-)troubled parent positions
    In Pedagogy, Culture & Society 23 (1), 45–64 : 2015 :
    Obligatorisk

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Därutöver tillkommer två-tre vetenskapliga artiklar