Engelskt namn: Methods and practices for understanding complex IT-enviroments
Denna kursplan gäller: 2017-06-26 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2022-04-25 och 2024-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2021-06-14 och 2022-04-24
Kursplan för kurser med start mellan 2020-06-15 och 2021-06-13
Kursplan för kurser med start mellan 2019-06-24 och 2020-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2019-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-19 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2017-06-26 och 2018-02-18
Kurskod: 2PE152
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2017-01-23
Reviderad av: Prefekten, 2017-06-19
Kursen är en samklassad termin inom ämnena Pedagogik, Psykologi och Sociologi. I kursen kommer studenterna att introduceras till och arbeta med olika metoder och praktiker för förståelse av komplexa IT-miljöer. Kursen syftar till att skapa kunskap om vad kan utgöra en komplex IT-miljö och utifrån olika perspektiv (samhälleligt, organisatoriskt, användare) arbeta med olika metoder för hur man kan skapa förståelse för- och arbeta med dessa miljöer i arbetslivet. Särskild vikt läggs inom kursen på projektarbete, reflektion samt kommunikation.
Moment 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar, 7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challenges, 7.5 credits
Momentet är indelat i två olika moduler som inleder respektive avslutar terminen. I den inledande modulen så kommer ”Komplexa IT-miljöer” som kontext introduceras och förtydligas. Vidare så kommer studenterna att få kännedom om terminens upplägg i övrigt och börja planera för ett projektarbete som ska presenteras i moments avslutande modul.
I den avslutande modulen kommer studenterna att individuellt och gemensamt sammanfatta lärdomarna från terminen som helhet och de olika ingående momenten.
Moment 2: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-environments and critical digital sociology, 7.5 credits
Momentet ger en introduktion till kritisk teori, digital sociologi och andra relaterade frågor. Målet är att ge studenterna redskap för att utveckla egna kritiskt-reflektiva förmågor i relation till komplexa IT-miljöer.
Moment 3: Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp
Pedagogical digital competence, 7.5 credits
Momentet ger en introduktion till Pedagogisk digital kompetens (PDK) som begrepp och praktik. Teorier som kan användas för att förstå PDK och hur detta kan förstås i arbetslivet lyfts fram. Kursen ger även kunskaper om hur särskilda metoder kan användas för att undersöka anställdas pedagogiska digitala kompetens.
Moment 4: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits
Momentet ger en introduktion till centrala psykologiska teorier inom olika områden såsom perception, kognition samt andra relevanta områden. Målet är att ge studenterna förståelse för hur olika individuella faktorer kan påverka hur människor agerar, tänker och interagerar med komplexa IT-system.
Moment 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challanges, 7.5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-enviroments and critical digital sociology, 7.5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3: Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp
Pedagogical digital competence, 7.5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits
Efter momentet ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi BIT, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: Introduktion till Pedagogik, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: sociologi med inriktning mot IT-miljöer, 7.5 hp samt Beteendevetenskaplig metod, 15.0 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.
Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp
Momentet examineras i slutet på momentet genom en individuell skriftlig reflektionsuppgift som bedöms i tvågradig skala (U, G), en skriftlig grupprapport (U,G), en muntlig projektgruppspresentation som bedöms i tvågradig skala (U,G).
Momentet bedöms i tvågradig skala. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande uppgifter är Godkända.
Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Momentet kommer att examineras med tre individuellt skriftliga uppgifter (U-VG), en muntlig gruppresentation (U-G) samt en gruppbaserad skriftlig projektrapport (U-G). De som av olika skäl är frånvarande på från ett eller flera seminarier kommer att behöva skriva kompletteringsuppgifter.
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på de individuellt skriftliga uppgifterna.
Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp
Momentet examineras genom en mindre empirisk studie som bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), en individuell muntlig presentation som bedöms i tvågradig skala (U-G), ett muntligt seminarium (U-G) samt en skriftlig rapport (U,G). Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den empiriska studien.
Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
Momentet innehåller två examinerande moment, ett projektarbete samt individuell hemtentamen. Betygssättningen baseras på studenternas individuella hemtentamen samt den skriftliga projektrapporten.
Den skriftliga projektrapporten bedöms i en tvågradig skala Underkänd (U) eller Godkänd (G). Hemtentamen bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G) samt Väl godkänd (VG).
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på hemtentamen.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på moment 1 samt ett väl godkänt betyg på moment 2, 3 och 4.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.255314). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fuchs Christian
Social media : a critical introduction
London : SAGE Publications : 2014 : vii, 293 p. :
ISBN: 9781446257319
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lupton Deborah
Digital sociology
Abingdon : Routledge : 2014 : 230 pages :
ISBN: 9781138022775
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.
From Jörgen
Pedagogical Digital Competence between values, knowledge and skills
Ingår i:
Higher Education Studies
Canadian Center of Science and Education : 7 :
http://www.ccsenet.org/journal/index.php/hes/search/authors/view?firstName=Jorgen&middleName=&lastName=From&affiliation=&country=
Obligatorisk
Hauge Trond Eiliv
Uptake and use of technology: bridging design for teaching and learning
Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 311-323, DOI: 10.1080/1475939X.2014.942750 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750
Obligatorisk
Läsanvisning: URL: http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750
What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler Matthew J., Mishra Punya
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://leegreen.wiki.westga.edu/file/view/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf/346772424/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf
Obligatorisk
Krumsvik Rune Johan
Teacher educators digital competence
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 58 : sid. 269-280 :
Obligatorisk
Laurillard Diana
Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation
Ingår i:
Journal of philosophy of education
Oxford : Blackwell : 1997- : 42 : sid. 521-533 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x/full
Obligatorisk
Technological Pedagogical Content Knowledge : A Framework for Teacher Knowledge
Mishra Punya, Koehler Matthew J.
Ingår i:
Teachers college record.
New York : Teachers College, Columbia Univ. : 1970- : 108 : sid. 1017-1054 :
Obligatorisk
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.
The Psychology of Workplace Technology
Coovert Michael D., Thompson Lori Foster, Madeleine Hamlin
Brunner-Routledge :
Obligatorisk
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.