"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Metoder och praktiker för förståelse av komplexa IT-miljöer, 30 hp

Engelskt namn: Methods and practices for understanding complex IT-enviroments

Denna kursplan gäller: 2017-06-26 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE152

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2017-01-23

Reviderad av: Prefekten, 2017-06-19

Innehåll

Kursen är en samklassad termin inom ämnena Pedagogik, Psykologi och Sociologi. I kursen kommer studenterna att introduceras till och arbeta med olika metoder och praktiker för förståelse av komplexa IT-miljöer. Kursen syftar till att skapa kunskap om vad kan utgöra en komplex IT-miljö och utifrån olika perspektiv (samhälleligt, organisatoriskt, användare) arbeta med olika metoder för hur man kan skapa förståelse för- och arbeta med dessa miljöer i arbetslivet. Särskild vikt läggs inom kursen på projektarbete, reflektion samt kommunikation.

Moment 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar, 7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challenges, 7.5 credits

Momentet är indelat i två olika moduler som inleder respektive avslutar terminen. I den inledande modulen så kommer ”Komplexa IT-miljöer” som kontext introduceras och förtydligas. Vidare så kommer studenterna att få kännedom om terminens upplägg i övrigt och börja planera för ett projektarbete som ska presenteras i moments avslutande modul.

I den avslutande modulen kommer studenterna att individuellt och gemensamt sammanfatta lärdomarna från terminen som helhet och de olika ingående momenten.

Moment 2: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-environments and critical digital sociology, 7.5 credits

Momentet ger en introduktion till kritisk teori, digital sociologi och andra relaterade frågor. Målet är att ge studenterna redskap för att utveckla egna kritiskt-reflektiva förmågor i relation till komplexa IT-miljöer.

Moment 3: Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp
Pedagogical digital competence, 7.5 credits

Momentet ger en introduktion till Pedagogisk digital kompetens (PDK) som begrepp och praktik. Teorier som kan användas för att förstå PDK och hur detta kan förstås i arbetslivet lyfts fram. Kursen ger även kunskaper om hur särskilda metoder kan användas för att undersöka anställdas pedagogiska digitala kompetens.

Moment 4: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits

Momentet ger en introduktion till centrala psykologiska teorier inom olika områden såsom perception, kognition samt andra relevanta områden. Målet är att ge studenterna förståelse för hur olika individuella faktorer kan påverka hur människor agerar, tänker och interagerar med komplexa IT-system.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp
Investigating learning spaces: opportunities and challanges, 7.5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för ett tvärvetenskapligt perspektiv på komplexa it-miljöer

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att kommunicera kunskap om kursinnehållet till olika grupper utan specialkunskap inom det område som kursen behandlar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sitt egna lärande i relation till kursens innehåll och form

Moment 2: Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp
Complex IT-enviroments and critical digital sociology, 7.5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grunddragen i digital sociologi
  • visa en kännedom om komplexa IT-miljöer i relation till bredare samhälleliga och globala nätverk och relationer
  • visa en förståelse för hur komplexa IT-miljöer positioner kan ha en negativ påverkan på såväl miljön som frågor kring social rättvisa och jämlikhet
  • visa kunskap om hur IT-miljöers negativa påverkan på samhälle och miljö kan dämpas eller minimeras rent generellt, men även mer specifikt i relation till deras egna projekt

Färdigheter och förmåga

  • kritiskt granska och undersöka komplexa IT-miljöer och deras eventuella negativa påverkan på miljö och samhälle
  • applicera, på sociala och teknologiska fenomen, relevanta begrepp och teorier hämtade från kritisk teori och digital sociologi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och kritiskt diskutera komplexa IT-miljöers såväl individuella som miljömässiga och samhälleliga konsekvenser
  • jämföra olika teoretiska och kritiska perspektiv inom sociologisk teori och IT-miljöer

Moment 3: Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp
Pedagogical digital competence, 7.5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande förståelse för begreppet pedagogisk digital kompetens  
  • visa kunskap om tidigare forskning med relevans för den empiriska studiens forskningsområde

Färdigheter och förmåga

  • genomföra en mindre empirisk studie om pedagogisk digital kompetens i arbetslivet med hjälp av särskilda metoder
  • kunna identifiera och analysera organisationers pedagogiska digitala kompetens och föreslå utbildningsinsatser utifrån resultatet
  • visa förmåga att kommunicera kunskap om momentinnehållet till olika grupper utan specialkunskaper inom det område momentet behandlar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och diskutera pedagogisk digital kompetens möjligheter och villkor i arbetslivet

Moment 4: Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp
The user and IT-enviroments, 7.5 credits

Efter momentet ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp och teorier kopplat till människans perception och kognition.
  • visa kunskap om centrala begrepp och teorier inom psykologi kopplat till användare av IT-system.

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att söka, analysera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer ur ett psykologiskt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och kritiskt diskutera hur psykologiska metoder och teorier kan tillämpas på komplexa IT-miljöer

Behörighetskrav

Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi BIT, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: Introduktion till Pedagogik, 7.5 hp, Beteendevetenskapliga grunder: sociologi med inriktning mot IT-miljöer, 7.5 hp samt Beteendevetenskaplig metod, 15.0 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Kursen ges som campuskurs med stöd av informations- och kommunikationsteknologi.

Examination

Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar,7.5 hp

Momentet examineras i slutet på momentet genom en individuell skriftlig reflektionsuppgift som bedöms i tvågradig skala (U, G), en skriftlig grupprapport (U,G), en muntlig projektgruppspresentation som bedöms i tvågradig skala (U,G).

Momentet bedöms i tvågradig skala. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande uppgifter är Godkända.

Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp

Momentet kommer att examineras med tre individuellt skriftliga uppgifter (U-VG), en muntlig gruppresentation (U-G) samt en gruppbaserad skriftlig projektrapport (U-G). De som av olika skäl är frånvarande på från ett eller flera seminarier kommer att behöva skriva kompletteringsuppgifter.

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på de individuellt skriftliga uppgifterna.

Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp

Momentet examineras genom en mindre empirisk studie som bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), en individuell muntlig presentation som bedöms i tvågradig skala (U-G), ett muntligt seminarium (U-G) samt en skriftlig rapport (U,G). Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den empiriska studien.

Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp

Momentet innehåller två examinerande moment, ett projektarbete samt individuell hemtentamen. Betygssättningen baseras på studenternas individuella hemtentamen samt den skriftliga projektrapporten.

Den skriftliga projektrapporten bedöms i en tvågradig skala Underkänd (U) eller Godkänd (G). Hemtentamen bedöms i tregradig skala Underkänd (U), Godkänd (G) samt Väl godkänd (VG).

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på hemtentamen.

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moment. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på moment 1 samt ett väl godkänt betyg på moment 2, 3 och 4.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2­553­14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 26

Undersöka lärmiljöer: Möjligheter och utmaningar, 7.5 hp

Bie Kristin
Reflektionshandboken för pedagoger
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2014 : 122 s. :
ISBN: 9789140688255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Komplexa IT-miljöer och kritisk digital sociologi, 7.5 hp

Fuchs Christian
Social media : a critical introduction
London : SAGE Publications : 2014 : vii, 293 p. :
ISBN: 9781446257319
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lupton Deborah
Digital sociology
Abingdon : Routledge : 2014 : 230 pages :
ISBN: 9781138022775
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.

Pedagogisk digital kompetens, 7.5 hp

From Jörgen
Pedagogical Digital Competence – between values, knowledge and skills
Ingår i:
Higher Education Studies
Canadian Center of Science and Education : 7 :
http://www.ccsenet.org/journal/index.php/hes/search/authors/view?firstName=Jorgen&middleName=&lastName=From&affiliation=&country=
Obligatorisk

Hauge Trond Eiliv
Uptake and use of technology: bridging design for teaching and learning
Technology, Pedagogy and Education, 23:3, 311-323, DOI: 10.1080/1475939X.2014.942750 : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750
Obligatorisk
Läsanvisning: URL: http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/1475939X.2014.942750

What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?
Koehler Matthew J., Mishra Punya
Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70 : 2009 :
http://leegreen.wiki.westga.edu/file/view/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf/346772424/What%20Is%20Technological%20Pedagogical%20Content%20%20%20Knowledge%3F%20.pdf
Obligatorisk

Krumsvik Rune Johan
Teacher educators’ digital competence
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 58 : sid. 269-280 :
Obligatorisk

Laurillard Diana
Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation
Ingår i:
Journal of philosophy of education
Oxford : Blackwell : 1997- : 42 : sid. 521-533 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x/full
Obligatorisk

Technological Pedagogical Content Knowledge : A Framework for Teacher Knowledge
Mishra Punya, Koehler Matthew J.
Ingår i:
Teachers college record.
New York : Teachers College, Columbia Univ. : 1970- : 108 : sid. 1017-1054 :
Obligatorisk

Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.

Användaren och IT-miljöer, 7.5 hp

The Psychology of Workplace Technology
Coovert Michael D., Thompson Lori Foster, Madeleine Hamlin
Brunner-Routledge :
Obligatorisk

Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar.