Engelskt namn: The Human Being from a Developmental Perspective
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2012-02-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-16 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-09 och 2013-09-15
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2012-02-06 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start innan 2012-02-05
Kurskod: 2PS049
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: GUN, 2007-07-01
Människan i ett utvecklingsperspektiv består av två moment och behandlar olika aspekter av forskning om människans utveckling över livsspannet med viss fokusering mot utvecklingsförlopp till vuxen ålder. Målsättningen är att ge fördjupade insikter i den internationella forskningen på området, särskilt inom de delar av utvecklingspsykologin som finns representerade i institutionens forskning, inklusive centrala aktuella teorier och metoder. Syftet är också att kursen ska bidra till ökade och fördjupade färdigheter i att förstå och praktiskt använda sig av forskningsgenererad information. Moment 1: Människan i utveckling: Teori och metod (7,5 hp) I momentet behandlas olika teoretiska och metodiska frågor inom områden som är centrala för människans utveckling, såsom den biologiska basen för utvecklingen, motorisk och perceptuell utveckling, kognitiv och socio-emotionell utveckling samt utveckling i vuxen ålder. I momentet diskuteras bl a viktiga utvecklingsförlopp beträffande barns och vuxnas hjärnfunktioner samt förändringar beträffande minne, språk och emotioner. Moment 2: Människan i utveckling: Tillämpningar och praktiskt arbete (7,5 hp) I momentet illustreras olika aspekter på människans utveckling genom empiriskt och praktiskt inriktade tillämpningar med utgångspunkt från vad som presenterats i Moment 1. I dessa tillämpningar belyses den normala utvecklingen över hela livsspannet med en viss fokusering mot störningar och avvikelser under den tidiga utvecklingen upp till skolåldern.
Moment 1: Människan i utveckling: Teori och metod (7,5 hp) Efter momentet ska den studerande: kunna redogöra för teorier om hur människan utvecklas över livsspannet, kunna beskriva hur forskning bedrivs beträffande centrala områden såsom hjärnans och nervsystemets utveckling, sensori-motorisk utveckling, kognitiv och socio-emotionell utveckling och utveckling i vuxen ålder, kritiskt kunna diskutera de teorier och metoder som förekommer inom de områden som behandlas i momentet, kunna förstå och diskutera forskningsresultat inom det utvecklingspsykologiska området såsom de redovisas i internationella tidskrifter och antologier. Moment 2: Människan i utveckling: Tillämpningar och praktiskt arbete (7,5 hp) Efter momentet ska den studerande: kunna redogöra för hur olika resultat inom den utvecklingspsykologiska forskningen kan tillämpas kliniskt och praktiskt, ha insikt i hur kliniskt och praktiskt inriktade tillämpningar faktiskt genomförs inom vissa områden, ha förvärvat viss erfarenhet i att själv genomföra insamling av data avsedda för praktisk tillämpning inom olika delar av livsspannet.
Univ: 90 hp i huvudområdet psykologi eller motsv. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning i samband med tillämpningsuppgifter, med stora krav på deltagarnas egen medverkan.
Examinationen är individuell och sker genom arbetsuppgifter, deltagande i obligatorisk undervisning samt skriftlig tentamen. I anslutning till kursens praktiska moment bedöms den studerandes inskolning i ett professionellt förhållningssätt. De studerande ska iaktta de yrkesetiska principer som gäller för forskning och psykologisk verksamhet. På kursen sätts något av betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets regelsamling. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till nämnden för grundutbildning, Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. Blankett tillhandahålls av Institutionen för psykologi. Ansökan skickas till Registrator (Registrator, Umeå Universitet, 901 87 Umeå) av studenten där den ges ett diarienummer. Därefter skickas ansökan till berörd institution. Studievägledaren bereder ärendet och berörd studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs/moment efter skriftlig ansökan. Beslut fattas inom 2 månader. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.