Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2020-03-11
Innehåll
Studierna sker på kvartsfart och är till största del nätbaserade. Kursen innefattar dels en teoretisk kunskapsdel och dels en del där kunskapen implementeras i en praktisk uppgift. Den praktiska uppgiften består i att i ett fiktivt eller reellt fall planera en handledningsinsats.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse - kunna redogöra för och reflektera över teorier och modeller gällande konsultation och klinisk handledning kopplat till psykologisk behandling och psykoterapi -kunna redogöra för och reflektera över pedagogiska teorier och tillämpningar som har relevans för psykologisk konsultation och klinisk handledning.
Färdighet och förmåga - konkretisera ett konsultations- eller handledningsuppdrags mål samt skapa en genomförandeplan - bedöma behovet av handledning respektive konsultation i relation till verkliga och hypotetiskt möjliga uppdrag gällande individer, grupper och/eller organisationer. -identifiera, sammanfatta och använda aktuell klinisk och vetenskaplig kunskap vad gäller psykologiska behandlingsinsatser och klinisk handledning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt -beskriva och reflektera över egen kunskap och kunskapsbrister samt formulera behov av egen kompetensutveckling. -uppvisa en förståelse för etiska konsekvenser av konsultation respektive handledning i olika vårdsituationer, samt uppvisa förmåga att ta dessa i beaktande.
Behörighetskrav
Avklarade moment i kurserna Psykoterapeutisk teori och metod 1, 2 & 3: Moment SPEC (Specialistkollegium) 0,5hp/kurs, totalt 1,5 hp
Undervisningens upplägg
Kursen är upplagd som modifierad distanskurs med kursträffar i Umeå. Kursen är till största del nätbaserad, vilket förutsätter att studenten har tillgång till internet, web kamera och headset med mikrofon. Kursen består till övervägande del av individuellt självständigt arbete. Inslag av föreläsningar och seminarier kan förekomma.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
Examination
Kursen examineras individuellt i två delar; dels genom skriftlig tentamen och dels genom skriftlig redovisning av genomförd praktisk uppgift
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Bates Sandra Handledning ur ett KBT-perspektiv Första utgåvan : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 282, [1] sidor : ISBN: 9789127827769 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Guvå Gunilla Fallkonsultation som psykologisk metod i förskola och skola Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 214 sidor : ISBN: 9789144135700 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Supervision in the helping professions Hawkins Peter, McMahon Aisling, Ryde Judy, Shohet Robin, Wilmot Joan London : McGraw Hill Open University Press : 2020 : 332 sidor : ISBN: 9780335248346 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare