Engelskt namn: Social Work VII, advanced level
Denna kursplan gäller: 2015-01-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2014-03-10 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-02-18 och 2014-03-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-02-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2010-09-12
Kurskod: 2SA024
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Programkommittén för socionomprogrammet, 2010-01-29
Reviderad av: Prefekten, 2015-01-14
Beslut och riktlinjer
Socialt arbete VII handlar om fördjupade kunskaper i för socialt arbete centrala områden. Kursen består av sex valbara moment som genomförs på halvfart. Detta förutsätter att för helårsstudier krävs att två moment läses parallellt.
Alla moment ges inte varje termin. Inför varje termin beslutar prefekten om vilka moment som skall ges. För information om vilka moment som ges kommande termin hänvisas till Antagning.se, där momenten även bjuds ut som fristående kurser till studenter utanför Socionomprogrammet.
Alternativ 1 - Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp
Alternativ 2 - Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp
Alternativ 3- Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp
Altternativ 4 - Barnrätt, 15 hp (Ges av Juridiska institutionen)
Altternativ 5- Socialt arbete med äldre, 15 hp
Altternativ 6- Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp
Alternativ 7 - Socialt arbete i somatisk och psykiatrisk vård, 15 hp
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).
Alternativ 1:
Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp
Socialpedagogic Work, 15 credits
Momentet innehåller två delar.
Del I syftar till att både bredda och fördjupa kunskapen om socialpedagogikens kunskapsområden i det moderna samhället. Det görs en genomgång av socialpedagogikens rötter, dess historia och traditioner. Vidare behandlas betydelsefulla synsätt, metoder och teorier med relevans för socialpedagogikens roll och möjligheter i dagens mångkulturella samhälle. I Sverige bedrivs socialpedagogik inom ramarna för det övergripande ämnet socialt arbete. Speciell fokus läggs på att utveckla teorier och synsätt som kännetecknar och särskiljer socialpedagogik. Visst fokus kommer också att läggas på hur socialpedagogiken utvecklats internationellt.
Del II skall fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och ”klientnära” socialt arbete. Fokus läggs på att fördjupa kunskaperna om sociala problem och professionellt handlingsut-rymme för socialpedagogiska insatser. Del II har en problemorienterad, innovativ inriktning där studenterna på ett entreprenörpräglat arbetssätt skapar och/eller utvecklar konkreta sociala verksamhetsmodeller.
Anmärkning
Momentet ges i samarbete med Stockholms universitet, Socialhögskolan.
Alternativ 2:
Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp
Integration, ethnicity and intercultural relations in social work, 15 credits
Innehåll
Momentet behandlar sociala processer och interkulturella relationer och analyserar de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället medför. Särskilt belyses migrationens konsekvenser ur ett individ- såväl som ett samhällsperspektiv och behandlar frågor som rör flyktingskap, integration, rasism och segregation. Teoretiska begrepp och perspektiv som t.ex. kultur, kulturkompetens, mänskliga rättigheter, etnicitet, etnisk sensitivitet och diaspora, granskas kritiskt i fråga om dess relevans för att förstå utsatthet och utforma professionella förhållningssätt i socialt arbete.
Alternativ 3:
Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp
Children, Youth and Family in Social Work, 15 credits
Innehåll
Momentet behandlas barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Momentet avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Momentet har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande.
Momentet består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Momentet är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum.
Alternativ 4:
Barnrätt, 15 hp
Child Law, 15 credits
Anmärkning
Momentet ges av Juridiska institutionen och sökes via www.studera.nu som fristående kurs inom program.
Innehåll
Momentet syftar till fördjupad kunskap om barnet och dess juridiska relationer inom familj och samhälle i såväl svensk som internationell rätt. Barnrättens centrala begrepp inom de traditionella rättsområden där barnfrågor aktualiseras fördjupas. Ett centralt tema är problematisering och fördjupad förståelse av begreppen barnets bästa, barnets rätt att komma till tals och barnets vilja. Familjerätt och socialrätt är centrala rättsområden men även förvaltningsrätt, utlänningsrätt, straff- och processrätt samt internationell rätt studeras. Barnrättens rättskällor och beroende av tvärvetenskaplig barnkunskap diskuteras. Avvägningen av ansvar för barnets omvårdnad och tillsyn mellan samhället och familj fördjupas liksom barnets eget inflytande över sin situation. Samhällets skydd för barn, makt och etik granskas kritiskt med fokus på barn i utsatta situationer.
Alternativ 5:
Socialt arbete med äldre, 15 hp
Social Work with Elderly, 15 credits
Anmärkning: Kursen kan komma att ges på engelska, om ej svensktalande studenter antas till och påbörjar kursen.
Kursen behandlar forskning som begreppsliggör erfarenheter av åldrande och identitet. Livssituationen efter pensioneringen innebär förändringar i personliga relationer och lev-nadsförhållanden. Ur ett socialt perspektiv problematiseras den åldrande kroppen och föreställningar om åldrandet. Behov av social omsorg, omvårdnad och beroende problematiseras utifrån erfarenheter från givare och mottagare. Hem, familj, död och sorg är exempel på teman som belyses från det glo¬bala till det lokala sammanhanget. Medborgarrollen riktar fokus mot åldrandets mångfaldiga och könade villkor. Sociala situationer som ensamhet och utsatthet såsom fattigdom, missbruk och våld berörs under momentet. Under momentet problematiseras grundläggande teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet och sexualitet.
Alternativ 6:
Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp
Quality, Evaluation and Development of Organisational Processes in Social Work Practice, 15 credits
Innehåll
Kursen ger en översikt av hur utvärdering i socialt arbete växt fram internationellt och i Sverige. Här uppmärksammas bl.a. evidensbaserad praktik (EBP) som en aktuell trend inom socialt arbete. Inledningsvis behandlas även några fundamentala frågor som ligger till grund för all utvärdering av socialt arbete: Vad är kvalitet? Vad är resultat? Vad är ett program? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Ett centralt inslag i kursen är en genomgång av ett antal perspektiv och modeller för utvärdering av socialt arbete. Bl.a. sker en genomgång av måluppfyllelseanalys, programteoriutvärdering, förklarande utvärdering och utvärdering av insatser mot missbruk med hjälp av standardiserade bedömningsinstrument. Här diskuteras även skillnader mellan program- och individutvärdering. Därtill diskuteras betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering. Under kursen fokuseras dessutom olika sätt att se på användning av utvärderingar. Mer specifikt gås igenom hur resultat kan tillämpas i praktiken, bl.a. i syfte att åstadkomma verksamhetsutveckling. I anslutning till detta belyses strategier för att öka utvärderingars användning och nytta. Inom ramen för kursen orienteras och tränas deltagarna dessutom i att söka efter och att kritisk värdera befintliga utvärderingsresultat.
Alternativ 7
Socialt arbete inom somatisk och psykiatrisk vård
Kursen diskuterar de speciella villkor och arbetsmetoder som aktualiseras för socialt arbete inom hälso- och sjukvård och dessutom insatser riktade till psykiskt sjuka i lokalsamhället. Innehållet struktureras i tre delar: (1) en kort introduktion till det historiska ursprunget och organisatoriska ramarna för denna typ av socialt arbete; (2) en modell för förändring i councellingorienterat socialt arbete; och (3) situation och insatser för människor med psykisk ohälsa. Del 1 är kort och knyter ihop de två övriga mer omfattande delarna. Förutom att presentera och diskutera faktorer för förändring (common factors) i socialt arbete i sjukvård fokuserar innehållet i del 2 på centrala områden för sjukhuskuratorers arbete som reproduktiv hälsa och allvarlig kronisk sjukdom. Här berörs såväl patient- som behandlarperspektiv. Del 3 diskuterar inledningsvis begrepp och utbredning av psykisk ohälsa, liksom hur insatser organiseras i välfärdsstaten. Kritiska perspektiv på psykiatrins roll och insatser diskuteras. Därefter följer inslag om attityder och stigma, anhörig- och brukarperspektiv, bemötande, återhämtning och empowerment. Avslutningsvis knyts de mer generella perspektiven ihop genom analys av mer specifika metoder som case management och supported employment.
Parallellt med detta innehållsliga stoff förmedlas kunskap om förhållandet mellan vetenskaplig kunskap och hur denna kan omsättas i praktiken, reflektion över hur egna erfarenheter och personlighet får betydelse för praktiskt arbete och förmåga att kritiskt värdera forskning på området.
.
Alternativ 1:
Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp
Efter momentet förväntas att studenten skall kunna:
Del I:
- Sammanfatta och analysera teoribildningar om modernitet och de betydelser samhällets utveck- ling och förändring har för socialpedagogiskt arbete – pedagogiskt socialt arbete.
- Redogöra för centrala teoretiska och begreppsliga definitioner, dilemman och spänningsfält inom socialpedagogik och socialt arbete.
- Identifiera och analysera socialpedagogikens rötters betydelse för socialpedagogiken idag såväl internationellt som nationellt
Del II:
- fördjupad kunskap om sociala problem, professionellt bemötande och socialpedagogik
- insikt om socialpedagogiska handlingsutrymmen i arbete med människor med sociala problem
- förmåga att självständigt analysera och teoretiskt tillämpa pedagogisk socialt arbete
utifrån valbart intresseområde kunna:
- Identifiera, sammanfatta och analysera aktuellt kunskapsläge
- Presentera en specificerad forsknings- och kunskapsöversikt
- Presentera en specificerad fiktiv verksamhetsmodell för sociala insatser
- Kritiskt granska och värdera andra studenters kunskapsöversikter och verksamhetsmodeller
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 2:
Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp
Studenten skall
- kunna kritiskt granska de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället skapar,
- ha kunskap om hur etnicitet, genus och klass samverkar i formandet av individers och gruppers möjligheter till eller hinder för, integration i det svenska samhället och kunna tillämpa ett intersektionellt perspektiv i det sociala arbetets interventioner
- analysera migrationens konsekvenser på individ- och samhällsnivå, i termer av flyktingskap, mänskliga rättigheter, integration och segregation,
- tillämpa sensitiva och kulturreflekterande metoder och förhållningssätt i socialt arbete med familjer och individer
- kritiskt granska det sociala arbetets organisatoriska och rättsbaserade normativa utgångspunkter
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 3:
Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp
Studenten ska efter avslutat moment kunna visa:
- fördjupad kunskap om barns utveckling och behov
- fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsätt-¬- ningar
- fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete
- förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings- problem rörande temat barn, unga och familj
- fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forsk-ning kring barn, unga och familj
- förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj
- förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 4:
Barnrätt, 15 hp
Efter avslutad moment förväntas studenten
- ha kunskap om barnrätten som ett självständigt rättsområde
- ha fördjupad kunskap om barnrättens begrepp
- ha fördjupad förmåga att identifiera och analysera juridiska problem ur ett barnperspektiv med hänsyn till barnets ålder och mognad
- ha fördjupad kunskap om barnperspektiv och barnets bästa i familjesituationer, nationellt och internationellt, socialtjänstens arbete, rättsväsendets beivrande av brott mot barn, skolan, utlänningsärenden eller andra områden där barns rättsliga ställning särskilt berörs
- ha fördjupad förståelse för avvägningen mellan föräldraansvar, föräldramakt, samhällsansvar och barnets eget inflytande inom ett antal samhällsområden
- ha fördjupad kunskap om barnrättens rättskällor och metoder att använda dem i rättstillämpning inom olika samhällssektorer som direkt eller indirekt berör barn
- ha fördjupad förmåga att kritiskt granska samhälleliga problem ur ett barnperspektiv i s.k. barn konsekvensanalyser
- kunna diskutera barns kollektiva inflytande på samhällsutveckling som särskilt berör dem
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 5:
Socialt arbete med äldre, 15 hp
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:
• visa fördjupad kunskap om det sociala åldrandets villkor och förutsättningar.
• att med hjälp av teorier kunna kritiskt granska, argumentera och förhålla sig till centrala begrepp som identitet, familj, relation, omsorg, mångfald och jämställdhet.
• att med hjälp av dessa teorier reflektera, så väl som analysera det sociala arbetet med äldre.
• visa god förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forsknings¬problem i ett för momentet relevant tema i både skriftlig och muntlig form.
• visa god förmåga att kommunicera och bidra med kvalificerade synpunkter i seminariediskussioner.
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 6:
Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp
Studenterna ska efter avslutad moment kunna visa:
- visa fördjupad kunskap om innebörden av begreppen evidens, kvalitet och resultat vid utvärdering av socialt arbete
- visa fördjupad kunskap om betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering av socialt arbete
- visa kunskap om standardiserade bedömningsinstrument vid utvärdering av individer och program inom insatser mot missbruk
- söka, sammanställa och kritiskt värdera utvärderingsresultat relevanta för socialt arbete
- planera för utvärdering av en verksamhet som bedriver socialt arbete
- genomföra en systematisk granskning av en utvärderingsrapport
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sin kunskap muntligt och skriftligt
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
Alternativ 7
Socialt arbete i somatisk och psykiatrisk vård
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för och analysera hur vårdens organisation inverkar på möjligheterna att bedriva socialt arbete inom somatisk och psykiatrisk vård
• Redogöra för och analysera socialt arbete i somatisk sjukvård med speciellt fokus på området reproduktiv hälsa och allvarlig sjukdom
• Redogöra för och tillämpa centrala begrepp av betydelse för en professionell samtalsrelation
• Redogöra för och kritiskt diskutera förutsättningar för ’förändring’ i councelling-orienterat socialt arbete
• Reflektera över sin egen roll i klientorienterat socialt arbete
• Redogöra för analysera utbredning av psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera begreppsbildning kring psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera kritiska perspektiv på psykiatrins roll
• Redogöra för och analysera attityder och stigma kring psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera anhörig- och brukarperspektiv rörande psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera bemötandefrågor rörande psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera återhämtning och empowerment i relation till psykisk ohälsa
• Redogöra för och analysera specifika insatser (case management, supported employment) riktade mot människor med psykisk ohälsa
Inom temat PPU ska studenten genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare.
För övergång från socialt arbete VI till socialt arbete VII krävs att studenten är godkänd på kurserna socialt arbete I, II, III, IV, V samt 15 hp på kursen socialt arbete VI
Alternativ 1:
Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp
Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studenten gör i del I fyra mindre fördjupningsarbeten med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält. I del II görs en specificerad fiktiv social verksamhetsmodell som integrerar teoretiska influenser, praktiskt handlingsutrymme och socialpedagogik.
Alternativ 2:
Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp
Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar och seminarier. I momentet kombineras teoretiskt analyserande, självreflekterande och praktiskt tillämpande inslag. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman.
Alternativ 3:
Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande.
Alternativ 4:
Barnrätt, 15 hp
Momentet ges i studerandeaktiva arbetsformer med inslag av casemetodik och ger möjlighet till egna val och fördjupningsprofiler. I den lärarledda undervisningen blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier och med redovisningar, både individuellt och i studiegrupp. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande gäller vid seminarierna.
Alternativ 5:
Socialt arbete med äldre, 15 hp
Kursen ges i form av traditionell campusutbildning Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella presentationer. Till seminarierna ska studenterna redovisa en skriftlig litteratursammanställning samt förbereda diskussionsfrågor som ansluter till litteraturen. Närvaro är obligatorisk vid seminarier och vid individuella presentationer. För studenter som inte har möjlighet att delta i ett examinerande studietillfälle ges särskilda uppgifter. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Alternativ 6:
Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Stark betoning ligger på den enskilda studentens egna insatser för kritisk reflektion kring litteratur och annan dokumentation av relevans för kursen. Närvaro är obligatoriskt vid vissa, i förväg angivna, seminarier.
Alternativ 7:
Socialt arbete inom somatisk och psykiatrisk vård
Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar och seminarier på campus, med vissa inslag av nätburen undervisning. Studenten förbereder sig individuellt eller i grupp inför föreläsningar, seminarier och redovisningar genom inläsning av litteratur och gruppvisa diskussioner.
Examination (Gäller för Alt 1-7.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Studenten har rätt att delta vid max fem provtillfällen.
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.
Alternativ 1:
Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp
För att bli godkänd på kursen krävs:
- Fyra individuella skriftliga examinationer med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält
- En avslutande skriftlig och muntlig examination där studenten omsätter teori och socialpedagogik till en fiktiv social verksamhetsmodell
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. Den avslutande skriftliga och muntliga examinationen ligger till grund för betyget Väl godkänd. Betyg på kursen sätts först när alla obligatoriska delar är genomförda.
Alternativ 2:
Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp
För att bli godkänd på momentet krävs
• Individuell skriftlig hemtentamen.
Studentens kunskap om teorier och begrepp i socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras.
• Aktivt deltagande på seminarier.
Studentens förmåga att muntligen diskutera och analysera rättighetsfrågor examineras.
• Individuella skriftliga fördjupningsuppgifter
Studentens förmåga att skriftligt beskriva, diskutera, analysera och kritiskt granska aktuella teman baserade på internationell och nationell forskning inom ramen för kursens övergripande kunskapsområden examineras.
• Presentation av medstudents individuella skriftliga fördjupningsuppgifter.
Studentens förmåga att muntligen beskriva, diskutera, analysera och kritiskt granska vetenskapligt producerat material examineras.
På den individuella skriftliga hemtentamen ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. På det aktiva deltagandet i seminarierna ges något av betygen Underkänd eller Godkänd. På de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. På presentation och granskning av medstudents individuella skriftliga fördjupningsuppgift ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Alla ingående delar i momentet ligger till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.
Alternativ 3:
Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp
På del 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid examinerande seminarier samt genom individuell och skriftlig hemtentamen.
På del 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter.
Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För betyget Godkänd på momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på momentet krävs Väl Godkänd på två av de tre delmomenten.
För betyget VG krävs, förutom goda kunskaper inom området, att de skriftliga uppgifterna håller en hög språklig nivå, att texten har en tydlig forskningsanknytning, att studenten intar ett kritiskt förhållningssätt till tidigare forskning samt visar prov på etisk medvetenhet.
Alternativ 4:
Barnrätt, 15 hp
Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På obligatoriska moment och redovisningsuppgifterna ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela momentet ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för ett moment eller en del av ett moment har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Alternativ 5:
Socialt arbete med äldre, 15 hp
Momentet examineras löpande genom aktivt seminariedeltagande samt genom individuell och skriftlig prövning.
En del av examinationen är en skriftlig uppgift som presenteras muntligt och seminariebehandlas samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter.
För betyget Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften är Godkänd. För betyget Väl Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är Godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften uppnår betygskriteriet Väl Godkänd. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.
Alternativ 6:
Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp
Kursen examineras löpande dels genom aktivt deltagande i obligatoriska moment, övningar/grupparbeten och seminarier, dels genom muntlig och skriftlig prövning. Kursen avslutas med en individuell skriftlig fördjupningsuppgift. För betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag och uppgifter är godkända, samt att den individuella skriftliga fördjupningsuppgiften bedöms med betyget Godkänd (G). För att uppnå betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs att alla obligatoriska inslag och uppgifter är godkända, samt att den individuella skriftliga fördjupningsuppgiften bedöms med betyget Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Alternativ 7:
Socialt arbete inom somatisk och psykiatrisk vård
Examination sker individuellt i fyra deluppgifter: Uppgift 1 innebär att reflektera över case från counselling-orienterat arbete och bedöms med U/G. Uppgift 2 innebär att utifrån centrala begrepp i litteraturen diskutera filmen Magnetisörens femte vinter och bedöms med U/G/VG. Uppgift 3 innebär reflektion över case kring psykisk ohälsa, som också redovisas på seminarium. Uppgiften bedöms U/G. Uppgift 4 är en endags skriftlig hemtenta som bedöms U/G/VG. För betyget G på hela kursen krävs godkänt på alla dessa fyra uppgifter. För betyget VG på hela kursen krävs därutöver VG på båda uppgifterna 2 och 4.
Vid hemtentamen räknas det som medverkan om uppgiften laddas ner från kursplattformen vid dagen för examination. Godkända betyg på examinationens två första inslag tillgodoräknas vid omprov.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.