Engelskt namn: Social Work VII, advanced level
Denna kursplan gäller: 2010-09-13 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2014-03-10 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-02-18 och 2014-03-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-02-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2010-09-12
Kurskod: 2SA024
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Programkommittén för socionomprogrammet, 2010-01-29
Reviderad av: Studierektor inst för socialt arbete, 2010-06-22
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Socialpedagogic Work, 15 credits Momentet innehåller två delmoment. Delmomentet 1 syftar till att både bredda och fördjupa kunskapen om socialpedagogikens kunskapsområden i det moderna samhället. Delmomentet innehåller en genomgång av socialpedagogikens rötter, dess historia och traditioner. Vidare behandlas betydelsefulla synsätt, metoder och teorier med relevans för socialpedagogikens roll och möjligheter i dagens mångkulturella samhälle. Speciell fokus läggs på att utveckla teorier och synsätt som kännetecknar och särskiljer socialpedagogik. I Sverige bedrivs socialpedagogik inom ramarna för det övergripande ämnet socialt arbete. Visst fokus kommer att läggas på hur socialpedagogiken utvecklats internationellt. Delmoment 2 skall fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och klientnära socialt arbete. Fokus läggs på att fördjupa kunskaperna om sociala problem och professionellt handlingsutrymme för socialpedagogiska insatser. Delmomentet har en problemorienterad, innovativ inriktning där studenterna på ett entreprenörpräglat arbetssätt skapar och/eller utvecklar konkreta sociala verksamhetsmodeller. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Integration, ethnicity and intercultural relations in social work, 15 credits Innehåll Momentet behandlar sociala processer och interkulturella relationer och analyserar de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället medför. Särskilt belyses migrationens konsekvenser ur ett individ- såväl som ett samhällsperspektiv och behandlar frågor som rör flyktingskap, integration, rasism och segregation. Teoretiska begrepp och perspektiv som t.ex. kultur, kulturkompetens, mänskliga rättigheter, etnicitet, etnisk sensitivitet och diaspora, granskas kritiskt i fråga om dess relevans för att förstå utsatthet och utforma professionella förhållningssätt i socialt arbete. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Children, Youth and Family in Social Work, 15 credits Innehåll Momentet behandlar barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Momentet avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Momentet har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande. Momentet består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Momentet är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Child Law, 15 credits Kurskod: 2JU0006 Anmärkning Momentet ges av Juridiska institutionen och sökes via www.studera.nu som fristående kurs inom program. Innehåll Momentet syftar till fördjupad kunskap om barnet och dess juridiska relationer inom familj och samhälle i såväl svensk som internationell rätt. Barnrättens centrala begrepp inom de traditionella rättsområden där barnfrågor aktualiseras fördjupas. Ett centralt tema är problematisering och fördjupad förståelse av begreppen barnets bästa, barnets rätt att komma till tals och barnets vilja. Familjerätt och socialrätt är centrala rättsområden men även förvaltningsrätt, utlänningsrätt, straff- och processrätt samt internationell rätt studeras. Barnrättens rättskällor och beroende av tvärvetenskaplig barnkunskap diskuteras. Avvägningen av ansvar för barnets omvårdnad och tillsyn mellan samhället och familj fördjupas liksom barnets eget inflytande över sin situation. Samhällets skydd för barn, makt och etik granskas kritiskt med fokus på barn i utsatta situationer. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Social Work with Elderly, 15 credits Innehåll Momentet behandlar forskning som begreppsliggör erfarenheter av åldrande och identitet. Livssituationen efter pensioneringen innebär förändringar i personliga relationer och levnadsförhållanden. Ur ett socialt perspektiv problematiseras den åldrande kroppen och föreställningar om åldrandet. Behov av social omsorg, omvårdnad och beroende problematiseras utifrån erfarenheter från givare och mottagare. Hem, familj, död och sorg är exempel på teman som belyses från det globala till det lokala sammanhanget. Medborgarrollen riktar fokus mot åldrandets mångfaldiga och könade villkor. Sociala situationer som ensamhet och utsatthet såsom fattigdom, missbruk och våld berörs under momentet. Under momentet problematiseras grundläggande teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet och sexualitet. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Quality, Evaluation and Development of Organisational Processes in Social Work Prac¬tice, 15 credits Innehåll Momentet ger inledningsvis en översikt av hur utvärdering i socialt arbete växt fram internationellt och i Sverige. Här uppmärksammas bl.a. den aktuella utvecklingen mot att utvärdera klienteffekter och att arbeta evidensbaserat. Inledningsvis behandlas även några fundamentala frågor som ligger till grund för all utvärdering av socialt arbete: Vad är kvalitet? Vad är resultat? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Vad är möjligt att utvärdera? Ett centralt inslag i momentet är olika aspekter av programutvärdering respektive individutvärdering. Dessutom sker en genomgång av bland andra: lednings-, expertis och brukarorienterade utvärderingsansatser. Under momentet diskuteras även betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering. I momentets senare del fokuseras på olika sätt att se på användning av utvärderingar. Bl.a. diskuteras nytto- och användningsaspektens eventuella påverkan på utvärderingens planering och genomförande. Ett momentinslag handlar om hur resultat kan tillämpas i praktiken, bl.a. i syfte att åstadkomma verksamhetsutveckling. Inom ramen för momentet tränas deltagarna dessutom i att söka efter och att kritisk värdera befintliga utvärderingsresultat.
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Efter momentet förväntas att studenten skall kunna: Delmoment 1: - Sammanfatta och analysera teoribildningar om modernitet och de betydelser samhällets utveckling och förändring har för socialpedagogiskt arbete pedagogiskt socialt arbete. - Redogöra för centrala teoretiska och begreppsliga definitioner, dilemman och spänningsfält inom socialpedagogik och socialt arbete. - Identifiera och analysera socialpedagogikens rötters betydelse för socialpedagogiken idag såväl internationellt som nationellt Delmoment 2: - fördjupad kunskap om sociala problem, professionellt bemötande och socialpedagogik - insikt i etiska dilemman och socialpedagogiska handlingsutrymmen vid bemötande av människor med sociala problem - förmåga att självständigt analysera och teoretiskt tillämpa pedagogisk socialt arbete - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Utifrån valbart intresseområde kunna: - Identifiera, sammanfatta och analysera aktuellt kunskapsläge - Presentera en specificerad forsknings- och kunskapsöversikt - Presentera en specificerad fiktiv verksamhetsmodell för sociala insatser - Kritiskt granska och värdera andra studenters kunskapsöversikter och verksamhetsmodeller Anmärkning Momentet ges i samarbete med Stockholms universitet, Socialhögskolan. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Studenten skall - kunna kritiskt granska de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället skapar, - ha kunskap om hur etnicitet, genus och klass samverkar i formandet av individers och gruppers möjligheter till eller hinder för, integration i det svenska samhället och kunna tillämpa ett intersektionellt perspektiv i det sociala arbetets interventioner - analysera migrationens konsekvenser på individ- och samhällsnivå, i termer av flyktingskap, mänskliga rättigheter, integration och segregation, - tillämpa sensitiva och kulturreflekterande metoder och förhållningssätt i socialt arbete med familjer och individer - kritiskt granska det sociala arbetets organisatoriska och rättsbaserade normativa utgångspunkter - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Studenten ska efter avslutat moment kunna visa: - fördjupad kunskap om barns utveckling och behov - fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsättningar - fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete - förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem rörande temat barn, unga och familj - fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forskning kring barn, unga och familj - förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj - förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Efter avslutad moment förväntas studenten - ha kunskap om barnrätten som ett självständigt rättsområde - ha fördjupad kunskap om barnrättens begrepp - ha fördjupad förmåga att identifiera och analysera juridiska problem ur ett barnperspektiv med hänsyn till barnets ålder och mognad - ha fördjupad kunskap om barnperspektiv och barnets bästa i familjesituationer, nationellt och internationellt, socialtjänstens arbete, rättsväsendets beivrande av brott mot barn, skolan, utlänningsärenden eller andra områden där barns rättsliga ställning särskilt berörs - ha fördjupad förståelse för avvägningen mellan föräldraansvar, föräldramakt, samhällsansvar och barnets eget inflytande inom ett antal samhällsområden - ha fördjupad kunskap om barnrättens rättskällor och metoder att använda dem i rättstillämpning inom olika samhällssektorer som direkt eller indirekt berör barn - ha fördjupad förmåga att kritiskt granska samhälleliga problem ur ett barnperspektiv i s.k. barn konsekvensanalyser - kunna diskutera barns kollektiva inflytande på samhällsutveckling som särskilt berör dem - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Efter avslutat moment förväntas studenten kunna: - visa fördjupad kunskap om det sociala åldrandets villkor och förutsättningar. - att med hjälp av teorier kunna kritiskt granska, argumentera och förhålla sig till centrala begrepp som identitet, familj, relation, omsorg, mångfald och jämställdhet. - att med hjälp av dessa teorier reflektera, så väl som analysera det sociala arbetet med äldre. - visa god förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem i ett för momentet relevant tema i både skriftlig och muntlig form. - visa god förmåga att kommunicera och bidra med kvalificerade synpunkter i seminariediskussioner. - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Studenterna ska efter avslutad moment kunna visa: - grundläggande kunskap om utvärderingens framväxt och nutida uttrycksformer i socialt arbete i Sverige och internationellt - fördjupad kunskap om innebörden av begreppen kunskap, kvalitet och resultat vid utvärdering av socialt arbete - fördjupad kunskap om aktuella perspektiv och modeller för utvärdering av socialt arbete - grundläggande kunskap om betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering av socialt arbete - fördjupad kunskap om hur utvärderingsresultat kan användas på olika sätt - fördjupad kunskap i att söka och kritiskt värdera befintliga utvärderingsresultat - fördjupad kunskap i hur man planerar ett konkret utvärderingsprojekt av en verksamhet som bedriver socialt arbete - redogöra för och diskutera sin kunskap muntligt och skriftligt - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare
För tillträde till kursen krävs betyget godkänd på kurserna Socialt arbete I, Socialt arbete II, Socialt arbete III, Socialt arbete IV och Socialt arbete V samt betyget godkänd på 15 högskolepoäng på kursen Socialt arbete VI.
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studenten gör i delmoment 1 ett fördjupningsarbete med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält. I delmoment 2 görs en specificerad fiktiv verksamhetsmodell som integrerar teoretiska influenser, praktiskt handlingsutrymme och socialpedagogik. I dessa fördjupningsarbeten ingår att identifiera, granska och analysera relevant litteratur. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, och seminarier. I momentet kombineras teoretiskt analyserande och praktiskt tillämpande inslag. Genom casearbete och gestaltning av ett fiktivt klientärende ges studenterna träning i att tillämpa teoretiska perspektiv och utforma förhållningssätt och interventioner. I casearbetet ingår att identifiera, granska och tillämpa relevant litteratur och att även kritiskt förhålla sig till kunskap om det aktuella området. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Momentet ges i studerandeaktiva arbetsformer med inslag av casemetodik och ger möjlighet till egna val och fördjupningsprofiler. I den lärarledda undervisningen blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier och med redovisningar, både individuellt och i studiegrupp. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande gäller vid seminarierna. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella presentationer. Närvaro är obligatorisk vid seminarier och vid individuella presentationer. För studenter som inte har möjlighet att delta i ett examinerande studietillfälle ges särskilda uppgifter. Momentet kräver att studenten självständigt söker litteratur, alternativt förhåller sig till ett urval av kompletterande artiklar. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/grupparbeten och seminarier. Litteraturen läses i stor utsträckning in på egen hand. Deltagande i arbetsgrupper, diskussionsgrupper och seminarier är obligatoriskt.
Examination (Gäller för Alt 1-3, 5-6. Alt 4 se momentet (rev100622) Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium erbjuds ett senare erbjuds ett senare examinationstillfälle under kursens gång. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för ett moment eller en del av ett moment, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp För att bli godkänd på delmomenten krävs Individuella examinationer Studentens kunskap om teorier och begrepp i pedagogiskt socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras. Aktivt deltagande på seminarier. Tematiska seminarier om socialpedagogik och professionellt förhållningssätt examineras. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp För att bli godkänd på momentet krävs Individuell skriftlig tentamen. Studentens kunskap om teorier och begrepp i socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras. Aktivt deltagande på seminarier. Seminarier om etiska frågeställningar och professionellt förhållningssätt examineras. Redovisning av casearbete. Fördjupningsarbete om teoretiska influenser i praktiskt socialt arbete examineras genom ett grupparbete som redovisas skriftligt och muntligt. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp På del 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På del 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För betyget Godkänd på momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på momentet krävs Väl Godkänd på två av de tre delmomenten. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På obligatoriska moment och redovisningsuppgifterna ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela momentet ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för ett moment eller en del av ett moment har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Momentet examineras löpande genom aktivt seminariedeltagande samt genom individuell och skriftlig prövning. En del av examinationen är en skriftlig uppgift som presenteras muntligt och seminariebehandlas samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. För betyget Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften är Godkänd. För betyget Väl Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är Godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften uppnår betygskriteriet Väl Godkänd. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Momentet examineras dels genom aktivt deltagande i övningar/grupparbeten och seminarier, dels genom författande och redovisning av en skriftlig plan för en reell eller fiktiv utvärdering av en verksamhet som bedriver socialt arbete. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av kurs och moment prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på det moment inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägledaren. Se också Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Lorenz Walter
Paradigms and politics: understanding methods paradigms in an historical context. The case of social pedagogy. British Journal of Social Work. Vol 38/4 s 625-644.
2008 :
Madsen Bent
Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 301 s. :
ISBN: 91-44-00481-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
Molin Martin, Gustavsson Anders, Hermansson Hans-Erik
Göteborg : Daidalos : 2008 : 264 s. :
ISBN: 978-91-7173-266-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Strultjejer, arbetssökande och samarbetsvilliga : kategoriseringar och samhällsmoral i socialt arbete
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 168 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/saknas.jpg
ISBN: 978-91-47-08840-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Claezon Ingridd 1940-
Att göra skillnad : könsperspektiv i socialt arbete med barn och ungdomar
Stockholm : Allmänna barnhuset : 2008 : 284 s. :
ISBN: 91-86678-97-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Eric
Praktisk kunskap i socialt arbete : om naiva teorier i mötet med klienten
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 151 s. :
ISBN: 978-91-40-66363-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Det sociala livets emotionella grunder (Valda kapitel, del 1)
Wettergren Åsa, Starrin Bengt, Lindgren Gerd, Sjösten Lisa
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 296 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/saknas.jpg
ISBN: 978-91-47-08713-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lewis Michael
Shame. The exposed Self
New York : The Free Press : 1995 :
Empowerment i teori och praktik (valda kapitel)
Askheim Ole Petter, Starrin Bengt
1. uppl. : Lund : Gleerup : 2007 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-64838-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Koser Lisa
Att göra nya val : om nätverkets delaktighet i ungdomars väg ur missbruk
Tullinge : FoU Södertörns skriftserie nr 77/09 : 2009 : 112 s. :
Severinsson Susanne
Unga i normalitetens gränsland : undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende. Avhandling(Valda delar)
Linköping : Department of Social- and Welfare studies : 2010 : 276 s. :
ISBN: 978-91-7393-402-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Handlingsutrymme : utmaningar i socialt arbete
Svensson Kerstin, Johnsson Eva, Laanemets Leili
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 255 s. :
http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127115170.jpg
ISBN: 978-91-27-11517-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Projekterad litteratur
Etnicitet : perspektiv på samhället
Hjerm Mikael, Peterson Abby
Malmö : Gleerups utbildning : 2007 :
http://www.gleerups.se/imgbank/titel_bild1_4217etnicitet.jpg
ISBN: 91-40-64769-2 och 978-91-40-64769-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Mångkulturalism : socialt fenomen och politisk utmaning
Lidskog Rolf, Deniz Fuat
1. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-08785-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Maktens (o)lika förklädnader : kön, klass & etnicitet i det postkoloniala Sverige : en festskrift till Wuokko Knocke
Knocke Wuokko, De los Reyes Paulina, Molina Irene, Mulinari Diana
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2006 : 336 s. :
ISBN: 91-85677-03-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige (Valda delar)
Darvishpour Mehrdad, Westin Charles
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 415 s. :
ISBN: 978-91-44-05005-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Al Baldawi Riyad
Migration och familjestruktur. Kap. 4 ur: Ahmadi N. (red.) Ungdom, kulturmöten, identitet
Stockholm : Liber : 2003 :
Olsson Erik (red)
Transnationella rum: diaspora, migration och transnationella relationer (kap 1)
Boréa förlag : 2007 :
O´Conell Davidson Julia
Trafficking, modern slavery and the human security agenda.Human security journal. Volume 6, spring 2008, pp. 8-15
2008 :
Socialstyrelsen
Social rapport 2010, kap 1, Transnationell migration; Kap 8. Papperslösa
Stockholm : 2010 :
Att möta flyktingar. Kap 2, 3 och 4.
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-44-03328-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johnsdotter Sara
Kulturella aspekter av psykisk ohälsa, Kap. 6 ur: Östman M (red).Migration och psykisk ohälsa. FoU rapport
Malmö Högskola. Hälsa och samhälle : 2008 :
Roth Göran
Flyktingar allt sjukare i själen. Invandrare och minoriteter. No. 5: s. 5-8
2006 :
Wikström Eva
Health and migration when recieving resettled refugees from Sierra Leone and Liberia. Ur: Bevelander P., Hagström M. & Rönnqvist S. Resettled and included? Malmö University: Malmö institute for studies of migration, diversity and welfare.
Al Baldawi Riyad
Migration och familjestruktur. Kap. 4 ur: Ahmadi N. (red.) Ungdom, kulturmöten, identitet
Stockholm : Liber : 2003 :
Mänskliga rättigheter för alla och envar (Valda delar)
Greenhill Malin, Ulfsparre Christina
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 : 219 s. :
http://www.nj.se/NJAB/Produkt.nsf/ByDocId/839AAE3535439E69C125727B0035666A/$file/978-913910848-1.jpg
ISBN: 978-91-39-10848-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Diesen Christian
Bevis.n 8,p Prövning av migrationsärenden
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 : 314 s. :
ISBN: 978-91-39-10932-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Migrationsprocessen : [en hjälpreda för offentliga biträden och andra yrkesverksamma jurister på utlänningsrättens område
Fridström Ingela, Sandell Ulrika, Utne Ingrid
Stockholm : Thomson fakta : 2007 : xviii, 349 s. :
ISBN: 978-91-7610-265-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utlänningslagen : med kommentarer
Wikrén Gerhard, Sandesjö Håkan
9.,[aktualiserade] uppl. : Stockholm : Norstedts Juridik : 2010 : 855 s. :
ISBN: 978-91-39-11002-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bodegård Göran
Asylsökande flyktingbarn utvecklar livshotande funktionsbortfall. Läkartidningen, Volym 101, Nr. 19, s. 1696-1699
2004 :
Hessle Marie
Ensamkommande men inte ensamma. Tioårsuppföljning av ensamkommande asylsökande flyktingbarns livsvillkor och erfarenheter som unga vuxna i Sverige. Pedadgogiska institutionen, Stockholms universitet. (valda delar)
Lask Bryan
Pervasive refusal syndrome. Advances in psychiatric treatment. Vol. 10, pp. 153-159
2004 :
Nilsson Eva
Children Crossing Borders: On Child Perspectives in the Swedish Aliens Act and the Limits of Law) Ur: Gunnarsson Å., Svensson E-M & Davies M. Exploiting the limits of law: Swedish feminism and the challenge to pessimism, Ashgate, Aldershot.
2007 :
Rapport 2005:2, från nationella samordnaren för barn med uppgivenhetssyndrom. Asylsökande barn med uppgivenhetssyndrom – kunskapsöversikt och kartläggning. Uppdaterad version.
Stockholm : Fritzes :
Salonen Tapio
Barnfattigdom 2008, lång version. Rädda Barnen. http://shop.rb.se/Product/Product.aspx?ItemId=5089593
2009 :
Vestin Sanna
Barn utan papper - Jag vill bara landa. Rädda barnen. http://shop.rb.se/Product/Product.aspx?ItemId=5005914
2008 :
Everyday worlds of young refugees in London. Feminist review. No. 73, pp 54-65.
Candappa Mano, Igbineigie Itohan
2003 :
Panter-Brick Catherine
Street children, human rights and public health: a critique and future directions. Annuel review of anthropology. No. 31, pp 147-147
2002 :
Rapport 2005:1. Rapport från den nationella samordnaren för barn med uppgivenhetssyndrom. Asylsökande barn med uppgivenhetssyndrom – kunskapsöversikt och kartläggning.
Stockholm : Fritzes :
Mänskliga rättigheter för alla och envar (Valda delar)
Greenhill Malin, Ulfsparre Christina
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 : 219 s. :
http://www.nj.se/NJAB/Produkt.nsf/ByDocId/839AAE3535439E69C125727B0035666A/$file/978-913910848-1.jpg
ISBN: 978-91-39-10848-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Roth Ann-Katrine
Mångfaldsboken : från teori till praktik
2. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2008 : 187 s. :
http://www.nj.se/njab/produkt.nsf/(isbn)/9789139109600/$file/mångfaldsboken2u.jpg
ISBN: 978-91-39-10960-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Merry-Engel Sally
Gender violence. A cultural perspective. Wikley-Blackwell.
2009 :
Bredström Anna
Maskulinitet och kamp om nationella arenor. Kap. 8 ur: de Los Reyes P., Molina I. & Mulinari D. Maktens (o)lika förklädnader. Kön, klass & etnicitet i det postkoloniala Sverige.
Stockholm : Atlas : 2006 :
Brune Ylva
Bilden av invandrare i svenska nyhetsmedier. Kap. 14 ur: Darvishpour M. & Westin C. (red). Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle.
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Carbin Maria
Mellan tystnad och tal : flickor och hedersvåld i svensk offentlig politik. Studies in politics. (valda delar)
Stockholm : Statsvetenskapliga institutionen : 2010 : 209 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-38375u urn:nbn:se:su:diva-38375
ISBN: 978-91-7447-037-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Darvishpour Mehrad
Köns- och generationskonflikter inom invandrade familjer utifrån ett intersektionellt perspektiv. Kap. 15 ur: Darvishpour M & Westin C (red). Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle.
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Ungdomar och identitet. Kap 10. ur Peterson A & Hjerm M, red. Etnicitet. Perspektiv på samhället.
Peterson Abby, Ålund Aleksandra
Malmö : Gleerups : 2007 :
Swedish experience of sheltered housing an conflicting theories in use with special regards to honour related violence (HRV). European journal of social work. Pp. 1-15. i First article
Wikström Eva, Ghazinour Mehdi
2010 :
Brune Ylva
Kap. 7 ur: de Los Reyes P., Molina I. & Mulinari D. Maktens (o)lika förklädnader. Kön, klass & etnicitet i det postkoloniala Sverige.
Stockholm : Atlas : 2006 :
Demirbag-Sten Dilsa
Fosterlandet
Stockholm : Albert Bonniers : 2010 :
Schlytter Astrid
Girls with honour-related problems in a comparative perspective.International journal of social welfare. No. 19, pp. 152-161.
2010 :
Wikström Hanna
(O)möjliga positioner. Familjer från Iran & postkoloniala reflektioner. Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet
2007 :
Andersson Roger
Boende och segregation. Kap. 7 ur: Peterson A & Hjerm M, red.Etnicitet. Perspektiv på samhället.
Malmö : Gleerups : 2007 :
Höglund Sten
Etnisk diskriminering i arbetslivet. Kap. 11 ur: Darvishpour M &Westin red. Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle.
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Schierup Carl-Ulrik
Migration, medborgarskap och social exkludering, ett europeisktdilemma. Kap. 5 ur: Darvishpour M &Westin C red. Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Urban Susanne
Etnisk boendesegregation – en korsningsfråga. Kap. 12 ur:Darvishpour M & Westin red. Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle.
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Dahlstedt Magnus
På demokratins bakgård, om ”invandrare” representation och politik. Kap. 10 ur: Darvishpour M & Westin red. Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt samhälle.
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
Lundberg Kristian
Yarden.
Stockholm : Symposium Brutus Östling förlag. : 2010 :
Philips Deborah
Minority ethnic segregation, integration and citizenship; A Europeanperspective. Journal och ethnic and migration studies. Vol. 36. No. 2, pp 209-225.
2010 :
Exploring the relationship between self-awareness and students commitment and understanding of culturally responsive social work practice. Journal of ethnic & cultural diversity in social work. No. 19, pp. 34-53.
Bender Kimberly, Negi Nalini, Fowler N Dawnovise
2010 :
We have very different positions on some issues: howchild welfare workers in Norway and England bridge cultural differences when communicating with ethnic minority families. European journal of social work. Vol. 13, No 1, pp. 3-18.
Kritz Katrin, Skivenes Marit
2010 :
Pringel Keith
Swedish welfare responses to ethnicity: the case of children and their families. European journal of social work. Vol 13. No 1. pp. 19-34
2010 :
When and how does ethnicity matter? A cross national study of social work responses to ethnicity in child protection cases. British journal of social work. No. 35, pp 901-920.
Williams Charlotte, Soydan Haluk
2005 :
Christie Alastair
Whiteness and the politics of ’race’ in child protection guidelines in Ireland. European journal of social work. Pp. 1-17. iFirst article
2010 :
Dominelli Lena
Antiracist social work.
2008 :
Equality-of-oppressions and anti discriminatory models in social work: reflections from USA and UK. European journal of social work. Pp.1-14
Graham Mekada, Schiele H Jerome
2010 :
Kamali Masoud
Kulturkompetens i socialt arbete : om socialarbetarens och klientens kulturella bakgrund
Stockholm : Carlsson : 2002 : 168 s. :
ISBN: 91-7203-452-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur att användas under hela kursen:
Socialstyrelsen
Social rapport 2010. http://www.socialstyrelsen.se
Stockholm : 2010 :
Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Malmö : Gleerups : 2010 : 204 s. :
ISBN: 91-40-66829-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvinnor, män och alla andra : en svensk genushistoria
Rydström Jens, Tjeder David
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 282 s. :
ISBN: 978-91-44-04831-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Burman Erica.
Deconstructing developmental psychology
2nd ed. : London ;a New York : Routledge : 2008. : 1 online resource (x, 356 p.) :
http://proxy.lib.ltu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203946169z Endast för användare inom LTU
ISBN: 978-0-203-94616-9 (electroni
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Rasmusson Bodil
Barnperspektiv i den sociala barnavården: forsknings- och utvecklingsarbete inom ramen för projekt. Kunskapsbaserad socialtjänst. Lund: Meddelande från Socialhögskolan 2006:2. 100 s. http://ask.lub.se/archive/00025486/01/2006-2.pd
2006 :
Regeringskansliet UD-info
Mänskliga rättigheter. Konventionen om barnets rättigheter
Von Tetzchner Stephen
Utvecklingspsykologi. Barn och ungdomsåren.
Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Familjebehandling på goda grunder : en forskningsbaserad översikt
Hansson Kjell, Hedenbro Monica, Centrum för utvärdering av socialt arbete
Stockholm : Gothia : 2001 : 270 :
ISBN: 91-7205-319-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Harris Judith Rich
Myten om föräldrars makt : varför barn blir som de blir
Stockholm : Svenska fören. för psykisk hälsa (Sfph) : 2001 : 543 s. :
ISBN: 91-88650-18-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Helmen Borge
Resiliens : risk och sund utveckling
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 184 s. :
ISBN: 91-44-03837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjeliv
Johansson Thomas, Vikström Jonny
1. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 188 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708921o.jpg
ISBN: 978-91-47-08921-5
Se Umeå UB:s söktjänst
"The Looking After Children Assessment Process: Promoting Resilient Children and Resilient Workers." Families in Society 87(4): 565-574
Kufeldt K L , McGilligan et al
2006 :
Ljungberg Tomas
AD/HD i nytt ljus
Nyköping : Exiris : 2008 : 239 s. :
ISBN: 978-91-971514-2-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundsbye M
"BBIC: Inskränkt individperspektiv hindrar helhetssyn." Socionomen 1: 60-63
2009 :
Shaw 1
An Exemplary Scheme? An Evaluation of the Integrated Children’s System. British Journal of Social Work 39 (3): 613-636.
2009 :
Socialstyrelsen
Grundbok Barns behov i centrum (BBIC). Retrieved 22 April 2008, from http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9135/2006-110-7.htm
2006 :
Svenbro H
"BBIC innebär ett välvilligt övergrepp på barnet." Socionomen 2: 52-60.
2008 :
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Forsberg Christina, Wengström Yvonne
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur beroende av inriktning på individuellt valt fördjupningstema tillkommer i samråd med lärare.
Barnets bästa : en antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering
Sandin Bengt, Halldén Gunilla
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2003 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7139-583-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson Maria
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2008 : 234 s. :
ISBN: 978-91-40-66352-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Föräldrafokuserat arbete med barn
Hafstad Reidun, Øvreeide Haldor
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 255, [1] s. :
ISBN: 91-47-05078-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hamreby Kerstin
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå: Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386
2004 :
Samtal om den nya familjen och det eviga föräldrarskapet
Hydén Margareta, Hydén Lars-Christer
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 257, [1] s. :
ISBN: 91-27-08407-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn.
Klefbeck Johan, Ogden Terje, Haskå Eva
2., [omarb.]uppl. / översättning: Eva Haskå : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05070-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
Utsatta flickor och pojkar : en översikt av aktuell svensk forskning
Stockholm : Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) : 2005 : 76 s. :
Lundqvist Åsa
Familjen i den svenska modellen
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2007 : 295, [1] s. :
ISBN: 978-91-89140-49-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Unga som skadar sig själva. En belysning av forskningsläget. Forskningsöversikt 2004:1.
2004 :
Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993–2003. En litteraturgenomgång. Statens institutionsstyrelse. http://www.stat-inst.se/document/utveckling1_06.pdf
Ullmanen Petra, Andersson Gunvor
Aging and everyday life
Gubrium Jaber F, Holstein James A
Oxford, UK ;a Malden, Mass. : Blackwell : 2000 : 483 s. :
ISBN: 0-631-21707-X (hb : alk. paper (pb : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Attributes of age-identity. Ageing & Society. vol. 25:479-500.
Bowling Ann, See-Tai Sharon, Ebrahim Shah, Gabriel Zahaava, Solanki Priyha
2005 :
Renegotiating identity and relationships: men and women’s adjustment to retirement. Ageing & Society, vol. 24:213-233
Barnes Helen, Perry Jane
2004 :
Becoming and Being Old: Socological Approaches to Later Life. London: Sage Publications.
Bytheway Bill, Keil Teresa, Allatt Patricia, Bryman Aland (ed)
1989 :
The challenge of Ageing. Ageing and Society vol. 20, no. 1:33-54
Bernard Miriam, Philips Judith
2000 :
The Health and Social Service Needs of Gay and Lesbian Elders and Their Families in Canada. The Gerontologist, vol. 43, no. 2:192-202
Brotman Shari, Ryan Bill, Cormier Robert
2003 :
Globalization, Women´s Migration, and the long-Term-Care Workforce. The Gerontologist, vol. 48, no. 1:16-24
Browne Colette V, Braun Kathryn L
2008 :
Budgeon Shelley
Couple Culture and the Production of Singleness. Sexualities, vol 11, no. 3:301-325
2008 :
Bytheway Bill
Ageism and age categorization. Journal of social issues, vol. 61, no. 2:361-374
2005 :
Caring while living apart. Gerontological Social Work, vol. 49, no. 4:3-27
Karlsson Sofie Ghazanfareeon, Johansson Stina, Gender Arne, Borell Klas
2007 :
Aging, self, and community : a collection of readings
Charmaz Kathy, Gubrium Jaber F., Charmaz Kathy
Greenwich, Conn. ;a London : JAI Press : c1992 : x,293p :
ISBN: 1-55938-552-9 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cruikshank, Margret (2008)
Aging and identity politics. Journal of Aging Studies, vol. 22, no. 2:147-151.
”It’s like a family”: Caring Labor, Exploitation, and Race in Nursing Homes. Gender & Society, vol. 21, no. 6:905-928
Dodson Lisa, Zincavage Rebekah M
2007 :
Intentions and strategies among elderly people. Coping in everyday life. Journal of Aging Studies, vol. 19:437-451
Duner Anna, Nordström Monica
2005 :
The Biomedicalization of Aging: Dangers and Dilemmas. The Gerontologist, vol.29, no. 2:587-596
Estes C L, Binney E A
1989 :
Ett hem till mer än namnet – om hem som källa till oberoende och identitet bland äldre med hemtjänst. Socialvetenskaplig tidskrift, vol. 15, nr. 2:135-15
Evertsson Lars, Johansson Stina
2008 :
The Nursing Home as a Discursive Anchor for the Ageing Body. Ageing & Society, vol.19: 519-538
Gubrium Jaber F, Holstein James A
1999 :
Gunnarsson Evy
The vulnerable life course: poverty and social assistance among middle-aged and older women. Ageing and Society, vol. 22:709-728
2002 :
The social separation of old and young. A root of Ageism. Journal of Social Issues, vol. 61, no. 2:343-360
Hagestad Gunhild, Uhlenberg Peter
2005 :
Gender and the Division of Houshold Labor in Older Couples: A European Perspective. Journal of Family Issues, vol. 28, no 3:399-421.
Hank Karsten, Jürges Hendrik
2007 :
Hilbourne Marion
Living together full time? Middle-class couples approaching retirement. Ageing and Society, vol. 19:161-183
1999 :
Johansson Stina
Omsorg och mångfald
Malmö : Gleerups : 2010 :
ISBN: 978-91-40-66828-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Stina
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 : 285 s. :
ISBN: 91-40-64760-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Karner Tracy X
Professional Caring: Homecare Workers as Fictive Kin. Journal of Aging Studies, vol. 12, no 1:69-82.
1998 :
Katz Stephen
Busy Bodies: Activity, Aging, and the Management of Everyday Life. Journal of Aging Studies, vol. 14, no. 2:135-152.
2000 :
Widowhood and the end of spousal care-giving:relief of wear and tear. Ageing and Society, vol. 28, 551-570.
Keene Jennifer Reid, Prokos Anastasia H
2008 :
Mallett, Shelley (2004)
Understanding home: a critical review of the literature. The Sociological Review, vol. 52, no. 1:62-89
Olaison, Anna & Cedersund Elisabet (2006)
Assessment for home care: Negotiating solutions for individual needs. Journal of Aging Studies, vol. 20:367-380.
Rosenfeld, Dana (1999)
Identity work among gay and lesbian elderly. Journal of Aging Studies, vol. 13, no. 2:121-144.
Rubinstein, Robert, L (1989)
The Home Environments of Older People: a Description of the Psychosocial Processes Linking Person to Place. The journals of gerontology, vol. 44, no. 2:545-553.
Salander, Pär & Agneta Spetz (2002)
How do patients and spouses deal with the serious facts of malignant glioma. Palliative Medicine, vol. 16:305-313.
Sidenvall, Birgitta, Nydahl, Margaretha, Fjellström, Christina (2001)
Managing food shopping and cooking: the experiences of older Swedish women. Ageing & Society, vol. 20:151-168.
Siebert, Darcy C, Mutran, Elisabeth J & Reitzes, Donald (1999)
Friendship and Social Support: The Importance of Role Identity to Aging Adults. Social Work, vol. 44, no. 6:522-533.
Snellman Marie-Louise
”Det är ju inte hela tiden bara lycka heller” Äldre kvinnors berättade liv – om arbete, omsorg och åldrande i lansbygdsmiljö. Studier i socialt arbete vid Umeå universitet. Avhandlings- och skriftserie. No 65.
2009 :
Stepfamilies and older people: evaluating the implications of family change for an aging population. Aging and Society, vol. 19, no. 2:239-261.
Bornat Joanna, Dimmock Brian, Jones David, Peace Shelia
1999 :
Taghizadeh Larsson Annika
Att åldras med funktionshinder: Betydelser av socialt och kronologiskt åldrande för människor som under lång tid levt med fysiska funktionsnedsättningar. Linköping Studies in Arts and Science No. 470. Linköpings Universitet, Institutionen för samhälls och välfärdsstudier, NISAL
2009 :
Torres, Sandra (2006)
Elderly Immigrants in Sweden: ”Otherness” Under Construction. Journal of Ethnic Migration Studies, vol. 32, no. 8:1341-1358.
Twigg, Julia (2000)
Carework as a form of bodywork. Ageing & Society, vol. 20:389-411.
Walker, Alan (1982)
Dependency and Old Age. Social Policy & Administration, vol 16, no. 2:115-135.
Warren, Carol A.B. (1998)
Aging and Identity in Premodern Times. Research on Aging, vol. 20, no. 11:11-35.
Whitaker Anna
The body as existential midpoint - the aging and dying body of nursing home residents. Journal of Aging Studies, 24, 2, 96-110
2010 :
Zink, Therese C, Jacobson, Jeff jr., Pabst, Saundra Regan, Fisher, Bonnie S (2006)
A Lifetime of Intimate Partner Violence: Coping Strategies of Older Women. Journal of Interpersonal Violence, vol. 21, no. 5:634-651.
Åström, Sture, Karlsson, Stig, Sandvide, Åsa, Bucht, Gösta, Eisemann, Martin, Norberg, Astrid, Saveman, Britt-Inger (2004)
Staff’s experience of and the management of violent incidents in elderly care. Scandinavian Journal of Caring, vol. 18:410-416.
Öberg, Peter & Tornstam, Lars (2001)
Youthfulness and Fitness – Identity Ideals for all Ages? Journal of Aging and Identity, vol. 6, no. 1:15-29.
Böcker
Insatser och resultat i socialt arbete
Blom Björn, Morén Stefan
Lund : Studentlitteratur* : 2007 :
ISBN: 978-91-44-04799-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Vedung Evert
Utvärdering i politik och förvaltning
3., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 315 s. :
ISBN: 978-91-44-00174-6
Se Umeå UB:s söktjänst
(accepted/in progress). Analysis of generative mechanisms. Journal of Critical Realism.
Blom Björn, Morén Stefan
Explaining social work practice – the CAIMeR-theory. Journal of Social work,10 (1): 98-119
Blom Björn, Morén Stefan
2010 :
Explaining human change. On generative mechanisms in social work practice. Journal for Critical Realism 2:1, 37-61
Morén Stefan, Blom Björn
2003 :
Evaluation in Social Work: The Art and Science of Practice. (4th ed.) Oxford University Press.
Unrau Yvonne, Gabor Peter, Grinnel Richard
2006 :
Values in evaluation and social research. Thousands Oaks, CA: Sage. (sid 91-103).
House Ernest, Howe Kenneth
Bridging eivdence-based health care and social work. I Albert Roberts & Kenneth Yeager (Ed.). Foundations of evidence-based social work practice. Oxford: Oxfors University Press. (Kapitel 1).
Roberts Albert R, Yeager Kenneth R, Regher Cherly
2006 :
Regeringens insatser mot hedersrelaterat våld 2003-2007- slutrapport från den nationella utvärderingen. Umeå Centre for Evaluation Research. Evaluation Reports nr. 25.
Hanberger Anders, Ghazinour Mehdi, Mårald Gunilla
2008 :
Högskoleverket
Utvärdering av socionomutbildningen vid svenska universitet och högskolor. Rapport 2009:36 R.
2009 :
Rehabilitering av traumatiserade flyktingar i glesbygd. Utvärdering av ett utvecklingspartnerskap i Dorotea och Lycksele. Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet.
Wikström Eva, Lindqvist Rafael
2005 :
Going Through the Process: An Examination of the Operationalization of Process Use in Empirical Research on Evaluation. New directions for evaluation. 116: 5 -26.
Amo Courtney, Cousins Bradley J
2007 :
Danermark Berth
Different approaches in the assessment of audiological rehabilitation: a meta-theoretical perspective. International Journal of Audiology. 42, Suppl. 1:112-117.
2003 :
Treatment Manuals Do Not Improve Outcomes. In Norcross, J., & Levant, R., & Beutler, L . (Eds) Evidence-based practices in mental health. Washington, D.C.: APA Press.
Excerpted from: Duncan B , Miller S
2006 :
Feinstein Osvaldo
Use of Evaluations and the Evaluation of their Use. Evaluation. Vol. 8: 433-439.
2002 :
Felton Kathleen
Meaning-Based quality-of-life measurement: a way forward in conceptualizing and measuring client outcomes? British Journal of Social Work, 35, 221-236.
2005 :
Foss Hansen Hanne
Choosing Evaluation Models: A Discussion on Evaluation Design. Evaluation, 11: 447-462
2005 :
From concept to implementation: challenges facing evidence-based social work. Evidence & Policy, 1 (1) 61-84
Mullen Edward J, Shlonsky Aron, Bledsoe Sarah E, Bellamy Jennifer L
2005 :
The conceptualization and measurement of quality of life in older adults: a review of empirical studies published during 1994-2006. European Journal of Ageing, 4: 229-246.
Halvorsrud Liv, Kalfoss Mary
2007 :
Hammerslye Martyn
Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Iain Chalmers’ case for research-based policy making and practice. Evidence & Policy, 1 (1): 85-100.
2005 :
Applying single-case evaluation in social work. British Journal of Social Work. 26: 699-717
Kazi Mansoor A F, Wilson J
1996 :
Leeuw Frans
Reconstructing program theories: Methods availabile and problems to be solved. American Journal of Evaluation, 24, 5-20.
2003 :
The Mechanisms and Outcomes of Evaluation Influence. Evaluation,10: 35-57.
Mark Melvin M, Henry Gary T
2004 :
Beyond integration: the triumph of outcome over process in clinical practice. Psychotherapy in Australia, 10, 2, 2-19
Miller Scott D, Duncan Barry L, Hubble Mark
2004 :
Morago Pedro
Evidence-based practice – from medicine to social work. European Journal of Social Work, 9 (4): 461-477
2006 :
The evidence for and against evidence-based practice. Brief Treatment and Crisis Intervention, 4 (2): 111-121.
Mullen Edward, Streiner David L
2004 :
Osborne Stephen P
The quality dimension. Evaluating quality of service and quality of life in human services. British Journal of Social Work, 22, 437-453
1992 :
Patton Michael Q
An alternative evaluation approach for the problem-solving training program: A utilization-focused evaluation process. Evaluation and Program Planning. 7(2), 189-192.
1984 :
Patton Michael Q
Process Use as a Usefulism. New directions for evaluation. 116: 99-112
2001 :
Patton Michael Quinn
Evaluation, Knowledge Management, Best Practices, and High Quality Lessons Learned. American Journal of Evaluation 2001; 22; 329-336
1984 :
Patton Michael Quinn
Feminist, Yes, but Is It Evaluation? In Feminist Evaluation. Explorations and Experiences. New Directions for Evaluation, 96: 97-108
2001 :
Conceptions of evaluation - a welfare allocation perspective. Paper from the SVUF-conference 2007.
Petersson Gustav Jakob, Karlsson Vestman Ove
2007 :
Quality of Care in the Social Services: Research Agenda and Methods. Social Work Research 29 (3): 181-191.
McMillen J Curtis, Procotor Enola K, Megivern Deborah, Woodstock Striley, Cabassa Catherine, Leopoldo J Munson, Michelle R , Deckey Babara
2005 :
Rogers Patricia J
Using Programme Theory to Evaluate Complicated and Complex Aspects of Interventions. Evaluation. 14: 29-48
2008 :
Rosen Aaron
Evidence-based social work practice: Challenges and promise. Social Work Research. 27(4): 197-208
2003 :
Cultural Competence in Evaluation: An Overview. New Directions in Evaluation. 102: 5-19
SenGupta Saumitra, Hopson Rodney, Thompson- Robinson Melva
2003 :
Sielbeck-Bowen Kathryn et al
Beginning the conversation. New Directions for Evaluation. 96: 109-114.
2002 :
Sielbeck-Bowen Kathryn et al
Exploring Feminist Evaluation: The ground from which we rise. New Directions for Evaluation. 96: 3-8
2002 :
Parachute use to prevent death and major trauma related to gravitational challenge: systematic review of randomised controlled trials. BMJ. 327;1459-1461
Smith Gordon C S, Pell Jill P
2003 :
Stame Nicoletta
Theory-Based Evaluation and Types of Complexity. Evaluation. 10; 58-76
2004 :
Tips: Glossary of Key Terms in Evaluation and Results Based Management. Kan fritt laddas hem från www.sida.se/publications
Exploring the Missing Links between Cause and Effect: A Conceptual Framework for Understanding Micro–Macro Conversions in Programme Evaluation. Evaluation. 10: 77-91.
Virtanen Petri, Uusikylä Petri
2004 :
Watson David
A critical perspective on quality within the personal social services: prospects and concerns. British Journal of Social Work. 32: 877-891
2002 :