Engelskt namn: Social Work VII, advanced level
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2010-09-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2014-03-10 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-02-18 och 2014-03-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-02-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-06 och 2010-09-12
Kursplan för kurser med start innan 2010-09-05
Kurskod: 2SA024
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Programkommittén för socionomprogrammet, 2010-01-29
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Socialpedagogic Work, 15 credits Momentet innehåller två delmoment. Delmomentet 1 syftar till att både bredda och fördjupa kunskapen om socialpedagogikens kunskapsområden i det moderna samhället. Delmomentet innehåller en genomgång av socialpedagogikens rötter, dess historia och traditioner. Vidare behandlas betydelsefulla synsätt, metoder och teorier med relevans för socialpedagogikens roll och möjligheter i dagens mångkulturella samhälle. Speciell fokus läggs på att utveckla teorier och synsätt som kännetecknar och särskiljer socialpedagogik. I Sverige bedrivs socialpedagogik inom ramarna för det övergripande ämnet socialt arbete. Visst fokus kommer att läggas på hur socialpedagogiken utvecklats internationellt. Delmoment 2 skall fördjupa kunskaperna om socialpedagogiska förhållningssätt och klientnära socialt arbete. Fokus läggs på att fördjupa kunskaperna om sociala problem och professionellt handlingsutrymme för socialpedagogiska insatser. Delmomentet har en problemorienterad, innovativ inriktning där studenterna på ett entreprenörpräglat arbetssätt skapar och/eller utvecklar konkreta sociala verksamhetsmodeller. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Integration, ethnicity and intercultural relations in social work, 15 credits Innehåll Momentet behandlar sociala processer och interkulturella relationer och analyserar de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället medför. Särskilt belyses migrationens konsekvenser ur ett individ- såväl som ett samhällsperspektiv och behandlar frågor som rör flyktingskap, integration, rasism och segregation. Teoretiska begrepp och perspektiv som t.ex. kultur, kulturkompetens, mänskliga rättigheter, etnicitet, etnisk sensitivitet och diaspora, granskas kritiskt i fråga om dess relevans för att förstå utsatthet och utforma professionella förhållningssätt i socialt arbete. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Children, Youth and Family in Social Work, 15 credits Innehåll Momentet behandlar barn, unga och familjers levnadsvillkor i välfärdssamhället. Momentet avser att ge fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv inom området. Även empiriska jämförelser i tid och rum används för att belysa barns, ungas och familjers levnadsvillkor samt sociala insatser i förhållande till olika former av utsatthet. Momentet har ett problemorienterat arbetssätt och bygger på studenternas aktiva deltagande. Momentet består av tre delar. Under del 1 avhandlas barns sociala behov, rättigheter och psykologiska utveckling. I del 2 studeras barn och familjers behov, villkor och utsatthet. Under del 3 arbetar studenterna individuellt med ett eget valt tema. Momentet är en fördjupning av teoretiska perspektiv och forskningsbaserade kunskaper inom aktuella områden barn, unga och familj. I de olika delarna studeras de olika temana med hjälp av teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet, sexualitet och ålder, samt med komparativa redskap som tid och rum. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Child Law, 15 credits Kurskod: 2JU0006 Anmärkning Momentet ges av Juridiska institutionen och sökes via www.studera.nu som fristående kurs inom program. Innehåll Momentet syftar till fördjupad kunskap om barnet och dess juridiska relationer inom familj och samhälle i såväl svensk som internationell rätt. Barnrättens centrala begrepp inom de traditionella rättsområden där barnfrågor aktualiseras fördjupas. Ett centralt tema är problematisering och fördjupad förståelse av begreppen barnets bästa, barnets rätt att komma till tals och barnets vilja. Familjerätt och socialrätt är centrala rättsområden men även förvaltningsrätt, utlänningsrätt, straff- och processrätt samt internationell rätt studeras. Barnrättens rättskällor och beroende av tvärvetenskaplig barnkunskap diskuteras. Avvägningen av ansvar för barnets omvårdnad och tillsyn mellan samhället och familj fördjupas liksom barnets eget inflytande över sin situation. Samhällets skydd för barn, makt och etik granskas kritiskt med fokus på barn i utsatta situationer. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Social Work with Elderly, 15 credits Innehåll Momentet behandlar forskning som begreppsliggör erfarenheter av åldrande och identitet. Livssituationen efter pensioneringen innebär förändringar i personliga relationer och levnadsförhållanden. Ur ett socialt perspektiv problematiseras den åldrande kroppen och föreställningar om åldrandet. Behov av social omsorg, omvårdnad och beroende problematiseras utifrån erfarenheter från givare och mottagare. Hem, familj, död och sorg är exempel på teman som belyses från det globala till det lokala sammanhanget. Medborgarrollen riktar fokus mot åldrandets mångfaldiga och könade villkor. Sociala situationer som ensamhet och utsatthet såsom fattigdom, missbruk och våld berörs under momentet. Under momentet problematiseras grundläggande teoretiska kategorier som kön, klass, etnicitet och sexualitet. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Quality, Evaluation and Development of Organisational Processes in Social Work Prac¬tice, 15 credits Innehåll Momentet ger inledningsvis en översikt av hur utvärdering i socialt arbete växt fram internationellt och i Sverige. Här uppmärksammas bl.a. den aktuella utvecklingen mot att utvärdera klienteffekter och att arbeta evidensbaserat. Inledningsvis behandlas även några fundamentala frågor som ligger till grund för all utvärdering av socialt arbete: Vad är kvalitet? Vad är resultat? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Vad är möjligt att utvärdera? Ett centralt inslag i momentet är olika aspekter av programutvärdering respektive individutvärdering. Dessutom sker en genomgång av bland andra: lednings-, expertis och brukarorienterade utvärderingsansatser. Under momentet diskuteras även betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering. I momentets senare del fokuseras på olika sätt att se på användning av utvärderingar. Bl.a. diskuteras nytto- och användningsaspektens eventuella påverkan på utvärderingens planering och genomförande. Ett momentinslag handlar om hur resultat kan tillämpas i praktiken, bl.a. i syfte att åstadkomma verksamhetsutveckling. Inom ramen för momentet tränas deltagarna dessutom i att söka efter och att kritisk värdera befintliga utvärderingsresultat.
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Efter momentet förväntas att studenten skall kunna: Delmoment 1: - Sammanfatta och analysera teoribildningar om modernitet och de betydelser samhällets utveckling och förändring har för socialpedagogiskt arbete pedagogiskt socialt arbete. - Redogöra för centrala teoretiska och begreppsliga definitioner, dilemman och spänningsfält inom socialpedagogik och socialt arbete. - Identifiera och analysera socialpedagogikens rötters betydelse för socialpedagogiken idag såväl internationellt som nationellt Delmoment 2: - fördjupad kunskap om sociala problem, professionellt bemötande och socialpedagogik - insikt i etiska dilemman och socialpedagogiska handlingsutrymmen vid bemötande av människor med sociala problem - förmåga att självständigt analysera och teoretiskt tillämpa pedagogisk socialt arbete - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Utifrån valbart intresseområde kunna: - Identifiera, sammanfatta och analysera aktuellt kunskapsläge - Presentera en specificerad forsknings- och kunskapsöversikt - Presentera en specificerad fiktiv verksamhetsmodell för sociala insatser - Kritiskt granska och värdera andra studenters kunskapsöversikter och verksamhetsmodeller Anmärkning Momentet ges i samarbete med Stockholms universitet, Socialhögskolan. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Studenten skall - kunna kritiskt granska de möjligheter och problem som det mångkulturella samhället skapar, - ha kunskap om hur etnicitet, genus och klass samverkar i formandet av individers och gruppers möjligheter till eller hinder för, integration i det svenska samhället och kunna tillämpa ett intersektionellt perspektiv i det sociala arbetets interventioner - analysera migrationens konsekvenser på individ- och samhällsnivå, i termer av flyktingskap, mänskliga rättigheter, integration och segregation, - tillämpa sensitiva och kulturreflekterande metoder och förhållningssätt i socialt arbete med familjer och individer - kritiskt granska det sociala arbetets organisatoriska och rättsbaserade normativa utgångspunkter - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Studenten ska efter avslutat moment kunna visa: - fördjupad kunskap om barns utveckling och behov - fördjupad kunskap om barns och familjers levnadsvillkor i relation till strukturella förutsättningar - fördjupade kunskaper om barn, unga och familj i socialt arbete - förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem rörande temat barn, unga och familj - fördjupad insikt om etiska dilemman, förhållningssätt och värderingar i arbete med och forskning kring barn, unga och familj - förmåga att tillämpa teorier inom temat barn, unga och familj - förmåga att kommunicera sina kunskaper kring temat barn, unga och familj - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Efter avslutad moment förväntas studenten - ha kunskap om barnrätten som ett självständigt rättsområde - ha fördjupad kunskap om barnrättens begrepp - ha fördjupad förmåga att identifiera och analysera juridiska problem ur ett barnperspektiv med hänsyn till barnets ålder och mognad - ha fördjupad kunskap om barnperspektiv och barnets bästa i familjesituationer, nationellt och internationellt, socialtjänstens arbete, rättsväsendets beivrande av brott mot barn, skolan, utlänningsärenden eller andra områden där barns rättsliga ställning särskilt berörs - ha fördjupad förståelse för avvägningen mellan föräldraansvar, föräldramakt, samhällsansvar och barnets eget inflytande inom ett antal samhällsområden - ha fördjupad kunskap om barnrättens rättskällor och metoder att använda dem i rättstillämpning inom olika samhällssektorer som direkt eller indirekt berör barn - ha fördjupad förmåga att kritiskt granska samhälleliga problem ur ett barnperspektiv i s.k. barn konsekvensanalyser - kunna diskutera barns kollektiva inflytande på samhällsutveckling som särskilt berör dem - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Efter avslutat moment förväntas studenten kunna: - visa fördjupad kunskap om det sociala åldrandets villkor och förutsättningar. - att med hjälp av teorier kunna kritiskt granska, argumentera och förhålla sig till centrala begrepp som identitet, familj, relation, omsorg, mångfald och jämställdhet. - att med hjälp av dessa teorier reflektera, så väl som analysera det sociala arbetet med äldre. - visa god förmåga att självständigt kunna urskilja, beskriva, diskutera och presentera ett forskningsproblem i ett för momentet relevant tema i både skriftlig och muntlig form. - visa god förmåga att kommunicera och bidra med kvalificerade synpunkter i seminariediskussioner. - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Studenterna ska efter avslutad moment kunna visa: - grundläggande kunskap om utvärderingens framväxt och nutida uttrycksformer i socialt arbete i Sverige och internationellt - fördjupad kunskap om innebörden av begreppen kunskap, kvalitet och resultat vid utvärdering av socialt arbete - fördjupad kunskap om aktuella perspektiv och modeller för utvärdering av socialt arbete - grundläggande kunskap om betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering av socialt arbete - fördjupad kunskap om hur utvärderingsresultat kan användas på olika sätt - fördjupad kunskap i att söka och kritiskt värdera befintliga utvärderingsresultat - fördjupad kunskap i hur man planerar ett konkret utvärderingsprojekt av en verksamhet som bedriver socialt arbete - redogöra för och diskutera sin kunskap muntligt och skriftligt - genomföra ett utvecklingssamtal i grupp tillsammans med en lärare
För tillträde till kursen krävs betyget godkänd på kurserna Socialt arbete I, Socialt arbete II, Socialt arbete III, Socialt arbete IV och Socialt arbete V samt betyget godkänd på 15 högskolepoäng på kursen Socialt arbete VI.
Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studenten gör i delmoment 1 ett fördjupningsarbete med betoning på socialpedagogikens teoretiska kunskapsfält. I delmoment 2 görs en specificerad fiktiv verksamhetsmodell som integrerar teoretiska influenser, praktiskt handlingsutrymme och socialpedagogik. I dessa fördjupningsarbeten ingår att identifiera, granska och analysera relevant litteratur. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp Undervisningen baseras på föreläsningar, gruppövningar, och seminarier. I momentet kombineras teoretiskt analyserande och praktiskt tillämpande inslag. Genom casearbete och gestaltning av ett fiktivt klientärende ges studenterna träning i att tillämpa teoretiska perspektiv och utforma förhållningssätt och interventioner. I casearbetet ingår att identifiera, granska och tillämpa relevant litteratur och att även kritiskt förhålla sig till kunskap om det aktuella området. Utöver dessa inslag ingår obligatoriska seminarier kring några utvalda teman. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete. Den schemalagda undervisningen är i stora delar examinerande. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Momentet ges i studerandeaktiva arbetsformer med inslag av casemetodik och ger möjlighet till egna val och fördjupningsprofiler. I den lärarledda undervisningen blandas föreläsningar med diskussioner, seminarier och med redovisningar, både individuellt och i studiegrupp. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande gäller vid seminarierna. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella presentationer. Närvaro är obligatorisk vid seminarier och vid individuella presentationer. För studenter som inte har möjlighet att delta i ett examinerande studietillfälle ges särskilda uppgifter. Momentet kräver att studenten självständigt söker litteratur, alternativt förhåller sig till ett urval av kompletterande artiklar. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/grupparbeten och seminarier. Litteraturen läses i stor utsträckning in på egen hand. Deltagande i arbetsgrupper, diskussionsgrupper och seminarier är obligatoriskt.
Examination (Gäller för Alt 1-3, 5-6. Alt 4 se momentet Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Student som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. I de fall detta inte är möjligt erbjuds studenten att delta i momentet vid nästa kurstillfälle. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för ett moment eller en del av ett moment, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor. Betyg på kursen (terminen) sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Alternativ 1: Socialpedagogik i socialt arbete, 15 hp För att bli godkänd på delmomenten krävs Individuella examinationer Studentens kunskap om teorier och begrepp i pedagogiskt socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras. Aktivt deltagande på seminarier. Tematiska seminarier om socialpedagogik och professionellt förhållningssätt examineras. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 2: Integration, etnicitet och interkulturella relationer i socialt arbete, 15 hp För att bli godkänd på momentet krävs Individuell skriftlig tentamen. Studentens kunskap om teorier och begrepp i socialt arbete samt dennes förmåga att kritiskt granska och koppla dessa till praktiska modeller och metoder examineras. Aktivt deltagande på seminarier. Seminarier om etiska frågeställningar och professionellt förhållningssätt examineras. Redovisning av casearbete. Fördjupningsarbete om teoretiska influenser i praktiskt socialt arbete examineras genom ett grupparbete som redovisas skriftligt och muntligt. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 3: Barn, unga och familj i socialt arbete, 15 hp På del 1 och 2 sker examinationen löpande genom aktivt deltagande vid seminarier samt genom individuell muntlig och skriftlig prövning. På del 3 sker examinationen genom en skriftlig uppgift som framläggs vid seminarium samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För betyget Godkänd på momentet krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl Godkänd på momentet krävs Väl Godkänd på två av de tre delmomenten. Alternativ 4: Barnrätt, 15 hp Examination sker genom obligatoriska moment, redovisningsuppgifter och ett fördjupningsarbete i form av en individuell skrivuppgift. På skrivuppgiften sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På obligatoriska moment och redovisningsuppgifterna ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela momentet ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för ett moment eller en del av ett moment har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor. Alternativ 5: Socialt arbete med äldre, 15 hp Momentet examineras löpande genom aktivt seminariedeltagande samt genom individuell och skriftlig prövning. En del av examinationen är en skriftlig uppgift som presenteras muntligt och seminariebehandlas samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner kring kurskamraters presenterade uppgifter. För betyget Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften är Godkänd. För betyget Väl Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är Godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften uppnår betygskriteriet Väl Godkänd. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Alternativ 6: Kvalitet, utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 15 hp Momentet examineras dels genom aktivt deltagande i övningar/grupparbeten och seminarier, dels genom författande och redovisning av en skriftlig plan för en reell eller fiktiv utvärdering av en verksamhet som bedriver socialt arbete. Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av kurs och moment prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på det moment inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägledaren. Se också Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet. http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.