"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvalitativ metod i socialt arbete 7.5 hp, 7,5 hp

Engelskt namn: Qualitative methods in Social work, 7.5 Credits

Denna kursplan gäller: 2018-06-11 och tillsvidare

Kurskod: 2SA141

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: AF

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2016-12-02

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-12

Innehåll

Kursen ger en fördjupad kunskap i och om olika kvalitativa metoder, liksom vad gäller huvuddrag och centrala begrepp inom de idétraditioner som utgör bakgrund till dessa metoder. Centralt i kursen står övning i ett urval av olika kvalitativa metoder baserade på empiriskt material erhållet via observation, intervju, eller text. Teman som aktualiseras och problematiseras under kursens gång är den kvalitativa forskningsansatsens konsekvenser vad gäller: metodologiska överväganden; val av metod i förhållande till forskningsfråga; insamling av empiriskt material; tolkning; kunskapsanspråk; samt de forskningsetiska ställningstaganden som aktualiseras.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
- ha fördjupade kunskaper om huvuddrag i olika vetenskapliga idétraditioner och dessas centrala begrepp
- visa god kännedom och förståelse för metodologiska överväganden i kvalitativa forskningsansatser, samt kunna relatera dessa i förhållande till de idétraditioner som utgör bas för kvalitativ forskning

Färdighet och förmåga
- visa färdighet och förmåga vad gäller insamling och kvalitativ analys av empiriskt material så som observation, intervju och dokumentstudier
- självständigt kunna tillämpa och argumentera för ovan nämnda metoders kunskapsanspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt kunna kritiskt granska texter med avseende på kvalitativa ansatser
- självständigt kunna identifiera och värdera forskningsetiska problem, samt argumentera för egna forskningsetiska ställningstaganden, i relation till kvalitativ metod

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
 
 

Undervisningens upplägg

Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, egna litteraturstudier, metodövningar och seminarier. Undervisningen bygger i hög grad på studenternas aktiva medverkan och självständiga studier där studenterna till undervisningstillfällena och seminarierna har förberett olika uppgifter, enskilt och/eller i grupp. Studenterna ska utifrån en egen forskningsfråga problematisera och tillämpa olika metodologiska ansatser. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift.   

Examination

Examinationen sker på följande sätt:
aktivt seminariedeltagande
skriftliga inlämningsuppgifter
individuell skriftlig avslutande inlämningsuppgift

Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
 
För den enskilda skriftliga uppgiften ges betygen Underkänd (F, FX) Tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A).
För andra examinationer under kursen ges betygen Underkänd eller Godkänd.
För betyget Godkänd på hela momentet  krävs att samtliga seminarier är godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften tilldelats något av följande betyg: A, B, C, D eller E.
Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda och följer då den enskilda uppgiftens betyg

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 33

The social construction of reality : a treatise in the sociology of knowledge
Berger Peter L., Luckmann Thomas
Repr. : London : Penguin : 1991 : 249 s. :
ISBN: 0-14-013548-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hermerén G
Good research practice, Stockholm: The Swedish Research Council
Inst för socialt arbete : 2011 :
https://publikationer.vr.se/produkt/good-research-practice/
Obligatorisk

Doing interview-based qualitative research : a learner's guide
Magnusson Eva, Marecek Jeanne
Cambridge : Cambridge University Press : 2015 : 189 pages :
http://assets.cambridge.org/97811076/74707/cover/9781107674707.jpg
ISBN: 9781107062337
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rose Wiles
What are Qualitative Research Ethics?
Bloomsbury Publishing : 2012 :
Obligatorisk

Further reading in forms of articles and/or book chapters related to lectures will be added.