Engelskt namn: Social Stratification: Theories and Concepts in Social Work
Denna kursplan gäller: 2019-08-05 till 2019-08-11 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-05-30
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2022-05-29
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-12 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start innan 2019-08-11
Kurskod: 2SA162
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2018-11-20
Kursens övergripande syfte är att ge grundläggande kunskap om social stratifiering som samhällsvetenskapligt begrepp samt kunskap om hur social stratifiering formar människors livschanser och levnadsförhållanden. Kursen inleds med en genomgång av teoretiska perspektiv på social stratifiering utifrån klass, kön, etnicitet, funktion, sexualitet och ålder. Dessutom relateras dessa kategorier till intersektionalitet och makt.
På grundval av denna teoretiska kunskap får studenterna sedan utifrån tillgänglig statistik kartlägga och analysera hur social stratifiering har konsekvenser för människors livschanser och levnadsförhållanden med avseende på hälsa, utsatthet för våld, utbildning, arbete, ekonomiska resurser och politisk och social delaktighet. Inslaget har en komparativ ansats i betydelsen att såväl regionala, nationella som internationella förhållanden beaktas.
Kursen avslutas med att studenterna utifrån utvalda välfärdspolitiska områden får analysera hur välfärdspolitik omfördelar materiella och immateriella resurser och därigenom påverkar konsekvenserna av social stratifiering och förutsättningarna för det sociala arbetets verksamhetsområden.
Efter avslutad kurs ska studenten, avseende kunskap och förståelse, kunna:
1. Redogöra för social stratifiering som begrepp och fenomen.
2. Redogöra för olika teoretiska perspektiv på social stratifiering.
3. Redogöra för hur social stratifiering formar människors livschanser och levnadsförhållanden idag, i Sverige och internationellt.
4. Redogöra för hur social stratifiering kan förstås i relation till välfärdspolitikens utformning och det sociala arbetets verksamhetsområde.
Efter avslutad kurs ska studenten, avseende färdighet och förmåga, kunna:
5. Kartlägga och analysera hur social stratifiering formar människors livschanser och levnadsförhållanden idag, i Sverige och internationellt.
6. Analysera hur utformningen av välfärdspolitiska program har konsekvenser för samhällets sociala stratifiering.
Efter avslutad kurs ska studenten, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt, kunna:
7. Reflektera över den egna positionen utifrån aspekter av social stratifiering
8. Reflektera över yrkesrollen som socionom utifrån aspekter av social stratifiering
Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. I kursen ingår övningar med fokus på att söka, sammanställa och kritiskt granska vetenskapliga artiklar, samt att arbeta med såväl kvantitativt som kvalitativt material. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
1. För campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma.
2. För distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning. På distansutbildningen är kursen nätburen med inspelade föreläsningar på lärplattformen samt webbaserade seminarier och övningar. Umeå är samlingsort för distansundervisningen, vilket innebär att alla examinationer (om annat inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker på samlingsorten (Umeå).
Examinationen sker på följande sätt:
* Individuell hemtentamen (där studentens kunskap-, förståelse- och färdighetskunskaper prövas),
* Två studentförberedda seminarier där en gruppuppgift redovisas (där studentens förståelse- och färdighetskunskaper prövas),
För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. På den individuella hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På de studentförberedda seminarierna, sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten för de olika examinationerna och sätts först när alla examinationer och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på den individuella skriftliga hemtentamen.
Student som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.
Student som ej uppnått godkänt resultat på den muntliga och skriftliga gruppuppgiften, samt de individuella muntliga och skriftliga uppgifterna kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Makt
Börjesson Mats, Rehn Alf
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 128 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08746-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och social skiktning
Edling Christofer, Liljeros Fredrik
2. rev. och utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 219 s. :
ISBN: 9789147112821
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hörnqvist Magnus
Klass
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 125 s. :
ISBN: 9789147098200
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mattsson Tina
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 232 s. :
ISBN: 9789140690715
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Perspektiv på sociala problem
Meeuwisse Anna, Swärd Hans
2. omarb. utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 372 s. :
ISBN: 9789127134287 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nygård Mikael
Socialpolitik i Norden : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 295 s. :
ISBN: 9789144086699
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The Welfare state Reader
Pierson Christopher, Castles Francis
Cambridge : Polity Press :
Obligatorisk
Den orättvisa hälsan : om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
Rostila Mikael, Toivanen Susanna
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2018] : 399 sidor :
ISBN: 9789147113545
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svenska modellen
Regeringskansliet, Finansdepartementet : 2017 :
Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa : förslag för ett långsiktigt arbete för en god och jämlik hälsa
Stockholm : Wolters Kluwer : 2017 : 353 sidor :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138246207
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson R
Svensk välfärdsforskning
Socialvetenskaplig tidskrift Vol 10 nr 2-3 : 2003 :
Temanummer om välfärden i Sverige under 2000-talet
Socialvetenskaplig tidskrift Vol 14 nr 2-3 : 2007 :