Engelskt namn: Social Psychology B
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-07-21
Kursplan för kurser med start mellan 2024-08-12 och 2025-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-15 och 2024-08-11
Kursplan för kurser med start mellan 2022-09-26 och 2024-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2019-11-18 och 2022-09-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-10-30 och 2019-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-12-15 och 2017-10-29
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2014-12-14
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2012-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2011-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-01-17
Kurskod: 2SO018
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-12-09
Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2012-12-19
Kursen avser att öka förtrogenheten med sociologins och socialpsykologins teoretiska grunder och metodologiska variationer. Den ger också utrymme för att självständigt utföra sociologiska och socialpsykologiska analyser, uttrycka sig i tal och skrift samt kritiskt granska vetenskapliga texter.
Moment 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp
Momentet ger de studerande en grundläggande förståelse för teoribildning samt empirisk forskning kring social kategorisering och sociala positioner. Klass, etnicitet, genus och sexualitet presenteras såväl var för sig som i relation till varandra.
Moment 2: Socialpsykologisk teori, 7,5 hp
Momentet tar sin utgångspunkt i den för socialpsykologin grundläggande diskussionen om modernitet och individualisering. Relationen mellan individ och samhälle kommer att vara i fokus och problematiseras ur olika perspektiv. Momentet behandlar såväl klassiska socialpsykologiska texter som samtida socialpsykologiska teoribildningar.
Moment 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp
Inom ramen för detta moment erhåller studenterna fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesign och analysmetoder inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna utformar och genomför en kvalitativ intervjuundersökning, inom ett anvisat forskningsområde. Detta sker både genom individuellt och gruppvist arbete och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys från intervjuundersökningen presenteras.
Moment 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp
Detta moment avser att ge fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesigner och analysmetoder kopplade till enkätundersökningar. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna: (i) utformar egna teoretiskt relevanta problemställningar som analyseras med redan insamlade data från European Social Survey; (ii) utformar och genomför en enkätundersökning inom ett anvisat forskningsområde; (iii) insamlade data sammanställs och analyseras. Ovanstående arbete sker såväl i grupp som individuellt och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys presenteras.
Moment 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- redogöra för de sociala kategoriseringarna klass, etnicitet, genus och sexualitet
- visa begreppslig kunskap i relation till sociala kategoriseringar.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- självständigt tillämpa teoretiska perspektiv kring sociala kategoriseringar på ett utvalt empiriskt område
- muntligt presentera ett avgränsat teoretiskt och empiriskt område
- producera text i vetenskaplig form och genomföra en muntlig opposition.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- förstå och relatera samhällsvetenskaplig forskning och debatt till sociala kategoriseringar
- förstå och problematisera relationen mellan olika sociala kategoriseringar
Moment 2: Socialpsykologisk teori , 7,5 hp
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- redogöra för framför allt socialpsykologiska teorier om modernitet och individualisering
- redogöra för såväl klassiska som moderna teoretiska perspektiv gällande relationen mellan individ och samhälle
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- muntligt och skriftligt redogöra för, illustrera och jämföra socialpsykologiska begrepp och teorier vid analys av relationer mellan individer och mellan individ och samhälle.
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
-kritiskt granska och problematisera olika socialpsykologiska teorier
Moment 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap om metodologiska utgångspunkter, undersökningsdesign och analysmetoder inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- formulera relevanta forskningsfrågor utifrån ett anvisat område, som lämpar sig för kvalitativa intervjuundersökningar
- utforma lämplig kvalitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor
- genomföra semistrukturerade intervjuer samt samla in, bearbeta och analysera insamlat intervjumaterial med hjälp av kvalitativ innehållsanalys
- använda det kvalitativa analysprogrammet Atlas.ti för att genomföra kvalitativ innehållsanalys
- skriva vetenskapliga rapporter, i enlighet med vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia, där analys och resultat från kvalitativa intervjuundersökningar presenteras
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- göra relevanta metodologiska avväganden för kvalitativa intervjuundersökningar
- tillämpa etiska riktlinjer på egna och andras kvalitativa intervjuundersökningar
- reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvalitativa undersökningar
Moment 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap kring formulering av relevanta och empiriskt gångbara problemställningar utifrån teorier
- visa fördjupad kunskap om enkätens centrala delar: frågekonstruktion, urval och datainsamlingsmetod
- visa fördjupad kunskap om multivariat linjär regressionsanalys av data
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- utforma en lämplig kvantitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor
- formulera relevanta konkreta enkätfrågor utifrån teoretiska utgångspunkter
- konstruera en enkät
- samla in enkätdata och sammanställa dessa i en datamatris
- använda statistikprogrammet SPSS för att analysera insamlade kvantitativa data
- skriva vetenskapliga rapporter, i enlighet med vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia, där analys och resultat av kvantitativa studier presenteras
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- göra relevanta metodologiska avväganden för att genomföra kvantitativa enkätundersökningar
- förstå hur teoretiska begrepp kan konkretiseras och undersökas med enkätinstrumentet
- förstå och reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvantitativa undersökningar
Univ: Socialpsykologi A eller Sociologi A eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar på moment 1, 2 och 3. I samband med examinationen på moment 1 och 4 genomförs också en muntlig opposition. Under moment 4 sker undervisningen dels genom föreläsningar, dels genom handledning i grupp och/eller individuellt. Handledning ges, om inte annat överenskommits, under den termin som studenten är registrerad på kursen för första gången. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen Cambro. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Närvaro vid seminarier och gruppövningar kan vara obligatorisk. Delar av denna kurs kan ges på engelska.
Under moment 1 sker examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier,en webbaserad tentamen via lärplattformen Cambro, författande av en rapport samt godkänt deltagande vid oppositionsseminariet. Under moment 2 sker, examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier och genom salstentamen. Examinationen på moment 3 sker genom en individuellt författad rapport där resultat och analys från en genomförd intervjustudie presenteras, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och praktiska övningar. Under moment 4 sker examinationen individuell tentamen i skrivsal, samt individuell skriftlig rapport.
På momenten ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet krävs Godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd på kursen som helhet krävs att 75 procent av momenten har betyget Väl godkänd. Om studenten erhåller betyget Underkänd på inlämnade uppgifter eller uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator, enligt tidsplan fastställd av examinator.
Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. En student har rätt att begära att få byta examinator efter det att två otillräckliga kompletteringar av hemuppgifter/uppsats inlämnats. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”. http://www.student.umu.se/regelsamlingen
Acker Joan
Inequality regimes: gender, class, and race in organizations.
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 20 : sid. 441-464 :
Obligatorisk
Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2-6, sid 35-170
Bredström Anna
Love in Another Country - Race, Gender and Secuality in Sexual Education Material Tegering Migrants in Sweden
Ingår i:
Sexualities
London : Sage : 1999- : sid. 517-535 :
Obligatorisk
Hegemonic masculinity : Rethinking the concept
Connell R.W, Messerschmidt James W
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : sid. 829-859 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://gas.sagepub.com/cgi/reprint/19/6/829
Garner Steve
Racisms : an introduction
London : SAGE : 2009. : x, 206 p. cm. :
ISBN: 978-1-4129-4580-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gavanas Anna
"De onämnbara. Jämlikhet, 'svenskhet' och privata hushållstjänster i pigdebattens Sverige".
Ingår i:
Arbetslivets (o)synliga murar :[Elektronisk resurs]b rapport
Stockholm : Fritze : 2006 : 362, [4] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid. 305-348
Hirdman Yvonne
Genussystemet
Ingår i:
Demokrati och makt i Sverige
Stockholm : Allmänna förl. : 1990 : 454 s. : sid. 73-84 :
Obligatorisk
Holgersson Ulrika
Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-04592-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jutterdal Anna
Jämställdhetsarbete - en utmaning för kommuner och landsting! : en kunskapsöversikt
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : cop. 2008 : 72 s. :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39312_1.pdf
Obligatorisk
Martin Patricia Yancey
2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://gas.sagepub.com/cgi/reprint/17/3/342
"Den andra arbetskraften. Exotisering och rasim på arbetsplatsen : I: Arbetslivets (o)synliga murar
Mulinari Paula, De los Reyes (red) Paulina
Stockholm : Fritze : 2006 : 362, [4] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/64815z Fulltext
ISBN: 91-38-22592-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid. 269-304
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Fromm Erich
Escape from freedom
1st Owl book ed : New York : H. Holt : 1994. : xviii, 301 p. :
ISBN: 0-8050-3149-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 5 läses kursivt, kap 7 ingår ej.
Jaget och maskerna : en studie i vardagslivets dramatik
Goffman Erving, Bergström Sven
[Ny utg.] : Stockholm : Prisma :b ePan : 2004 : [6] s., s. 9-238, [1] s. :
ISBN: 91-7297-687-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid. 9-148.
Hochschild Arlie Russell
The commercialization of intimate life : notes from home and work
Berkeley : University of California Press : cop. 2003 : ix, 313 s. :
ISBN: 0-520-21487-0 (inb.) och 0-520-21488-9 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur är samhället möjligt? och andra essäer
Simmel Georg, Edholm Erik af
Göteborg : Korpen : 1981 : 222, [2]s. :
ISBN: 91-7374-005-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Essäerna "Utbytet", "Främlingen", "Kulturbegreppet och Kulturens tragedi" och "Storstäderna och det andliga livet", läses enligt lärarens anvisningar.
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Sociologiskt lexikon
Brante Thomas, Andersen Heine, Korsnes Olav
1. uppl. /b 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 363 s. :
ISBN: 91-27-07679-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-09446-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material tillkommer.
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material tillkommer.