Engelskt namn: Advanced Course in Sociology with Focus on Social Phychology
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2009-09-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2014-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-16 och 2014-06-22
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-09 och 2014-06-15
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2014-06-08
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start innan 2009-09-06
Kurskod: 2SO043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-06-09
Kursen ger de studerande ytterligare fördjupad förtrogenhet med socialpsykologisk teori, analys och metod. Moment 1: Fördjupad socialpsykologisk analys, 7,5 hp Momentet har en inriktning mot nutida samhällsförändring på världsomspännande nivå och socialpsykologiska följder därav. Jämförande socialpsykologiska analyser av skilda kulturer behandlas liksom etnografiska studier av globaliseringens effekter på mikronivå. Olika sociologiska och socialpsykologiska angreppssätt för jämförande analyser presenteras. På moment två väljer studenten att läsa antingen kvalitativ eller kvantitativ metod. Den som har valt att läsa kvalitativ metod på c-nivå måste läsa kvantitativ metod på fördjupningskursen och omvänt. Moment 2: Kvalitativ metod, 7,5 hp Momentet ger fördjupad kunskap i kvalitativ metod, med särskilt fokus på ett urval av kvalitativa forskningstraditioner. Momentet består av två delar. Det inleds med en teoretisk del där kvalitativ metodologi, undersökningstekniker och forskningstraditioner behandlas. Därefter följer en praktisk del, där studenterna fördjupar sig i en (vald) kvalitativ forskningstradition och utför en empirisk undersökning i enlighet med denna. Moment 2: Kvantitativ metod, 7,5 hp Momentet syftar till att introducera avancerade statistiska metoder med speciellt fokus på olika former av regression och faktoranalys. Metoderna introduceras först teoretiskt för studenterna som sedan skall lösa praktiska problem med hjälp av dem. Frågor som varför och hur man skall applicera statistiska metoder inom sociologin diskuteras. Sid 2(3)
Moment 1: Fördjupad socialpsykologisk analys, 7,5 hp Efter avslutat moment ska studenten - ha kunskap om socialpsykologiska likheter och skillnader mellan olika kulturer och om socialpsykologiska följder av globaliseringens processer. - ha erhållit tillämpbar analytisk kunskap om ?extended case? ? förfarande och jämförande socialpsykologiska angreppssätt. Moment 2: Kvalitativ metod, 7,5 hp Efter avslutat moment ska studenten: - ha breddad kunskap om kvalitativa forskningstraditioner. - kunna planera, genomföra och skriftligt presentera en empirisk studie i enlighet med vald kvalitativ forskningstradition. - ha en fördjupad förmåga att kritiskt granska och bedöma vetenskapliga studier, främst av kvalitativ karaktär. Moment 2: Kvantitativ metod, 7,5 hp Efter avslutat moment ska studenten: - ha förmågan att genomföra regressions och faktoranalys med hjälp av SPSS - ha förståelse för de tekniska aspekterna av de introducerade metoderna - ha kunskap om vilka forskningsfrågor som kan lösas med hjälp av de introducerade metoderna
Univ: Sociologi med inriktning mot socialpsykologi C, 30 hp eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen under moment ett sker i form av föreläsningar och diskussionsseminarier. Under moment två, kvalitativ metod, sker undervisningen i form av föreläsningar och seminarier med diskussioner och praktiska övningar. Under moment två, kvantitativ metod, sker undervisningen i form av föreläsningar och praktiska SPSS-övningar i datasal. Om studenter som ej är svenskspråkiga deltar i undervisningen kan denna bedrivas på engelska.
Undervisningen under moment ett sker i form av fortlöpande seminarier med gruppvisa redovisningar av anvisad litteratur. Studenten förväntas att självständigt och reflexivt kunna redovisa och diskutera studier utförda med olika analytiska angreppssätt. Examinationen sker i form av en skriftlig jämförande analysuppgift på momentets litteratur samt fortlöpande i form av gruppvisa litteraturredovisningar på seminarier. Under moment två, kvalitativ metod, sker examinationen skriftligt och muntligt, dels genom författande av en individuell rapport, inom vald forskningstradition, dels genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. Under moment två, kvantitativ metod, sker examinationen individuellt dels genom praktisk tillämpning under obligatoriska undervisningstillfällen dels genom en skriftlig tentamen. Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådan t sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. Ett tredje tentamenstillfälle erbjuds i anslutning till terminsstart. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnade uppgifter sker kompletterande examination i samråd med examinator enligt tidsplan fastställd av examinator. På momenten ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs att 75% av momenten har betyget Väl godkänd. Sid 3(3) Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs och moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ?Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet?. www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Primitive classification
Durkheim Émile, Mauss Marcel
2. ed. : London : Cohen & West : 1969 : 96 s. :
ISBN: 0-7100-3362-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Burawoy Michael
Global ethnography : forces, connections, and imaginations in a postmodern world
Berkeley : Univ. of California Press : 2000 : xv, 392 s. :
ISBN: 0-520-22215-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Burns Tom R.
Makt, kultur och kontroll över invandrares livsvillkor : multidimensionella perspektiv på strukturell diskriminering i Sverige
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 543 s. :
http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=8107
ISBN: 978-91-554-6913-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding social psychology across cultures : living and working in a changing world
Smith Peter Bevington, Bond Michael Harris, Kagtçbas Çigdem
3. rev. ed. : London : SAGE : 2006 : vii, 323 s. :
ISBN: 1-4129-0365-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
På moment 2 kan den studerande välja att läsa antingen kvalitativ eller kvantitativ metod. Den som väljer kvalitativ metod på C-nivå måste läsa kvantitativ metod på avancerad nivå och omvänt.
Hartman Jan
Grundad teori : teorigenerering på empirisk grund.
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 120 s. ; 22 cm :
ISBN: 91-44-00652-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter tillkommer.
Allison Paul D.
Multiple regression : a primer
Thousand Oaks, Calif. ;a London : Pine Forge Press : 1999 : xviii, 202 p :
ISBN: 0-7619-8533-6 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellevik Ottar
Introduction to causal analysis : exploring survey data by crosstabulation
2. ed. : Oslo : Scandinavian Univ. Press : 1988 : xix, 211 s. :
ISBN: 82-00-02658-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter tillkommer.
Aronsson Åke
SPSS för Windows : en introduktion
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 199 s. :
ISBN: 91-44-47691-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder.
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
Stockholm : Studentlitteratur : 2003 : 508 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04147-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Using multivariate statistics
Tabachnick Barbara G., Fidell Linda S.
3. ed. : New York : HarperCollins College Publishers : cop. 1996 : 880 s. :
ISBN: 0-673-99414-7
Se Umeå UB:s söktjänst