Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2014-09-11
Reviderad av: Prefekten, 2014-12-09
Innehåll
Kursen är en introduktionskurs som i bred mening behandlar sociologiska perspektiv på exkludering och diskriminering, och mer specifikt deras tillämpning i relation till IKT-miljöer. Kursen inriktas mot att ge grundläggande teoretisk och empirisk kunskap om olika kategoriserings- och diskrimineringsgrunder med en betoning på kön/genus. Kursen ger också en orientering i olika teoretiska perspektiv med relevans för förståelsen av maktstrukturer i samhället och hur dessa strukturer kan kopplas till förekomsten av diskriminerande och exkluderande praktiker.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende Kunskap och förståelse: - kunna redogöra för olika teorier om sociala kategoriseringar grundade i exempelvis kön, klass, etnicitet och sexualitet - visa en grundläggande förståelse för hur diskriminering, exkludering, stereotypisering och andra kategoriserande praktiker uppstår och verkar, särskilt i IKT-miljöer, samt för hur dessa processer relaterar till övergripande samhälleliga strukturer
För godkänd kurs ska den studerande avseende Färdighet och förmåga kunna: - analysera och problematisera över- och underordning utifrån olika teoretiska utgångspunkter - identifiera och diskutera digitala miljöers särskilda inverkan på sådan över- och underordning
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - kritiskt värdera och reflektera kring frågor om diskriminiering, exkludering, stereotypisering, jämställdhet, jämlikhet och mångfald i relation till IKT-miljöer.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vid vissa undervisningsmoment är närvaro obligatorisk.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en hemtentamen. På kursen ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov/motsvarande på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet". www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 1
Bok
Gender in the Media Richardson N., Wearing S. London, Palgrave : 2014 :
Artiklar
Awan I. Islamophobia and Twitter: A Typology of Online Hate Against Muslims on Social Media Policy & Internet. 6(2): 133-150 : 2014 :
Bury R Shes geeky: The performance of identity among women working in IT International Journal of Gender, Science and Technology 3(1) : 2011 :
Carstensen T. "Gender Trouble in Web 2.0. Gender perspectives on social network sites, wikis and weblogs International Journal of Gender, Science and Technology 1(1) : 2009 :
Cohen-Almagor R. Fighting hate and bigotry on the Internet Policy & Internet 3(3): 1-26. : 2011 :
Daniels J. Race and racism in Internet studies: A review and critique new media & society 15(5): 695-719 : 2013 :
Reflecting on Gender and Digital Networked Media Humphreys S., Vered K. O. Television & New Media: 1527476413502682 : 2013 :
Designing Gender in Social Media: Unpacking Interaction Design as a Carrier of Social Norms Lundmark S., Normark M. International Journal of Gender, Science and Technology 6(2): 223-241 : 2014 :
Shaw A. The Internet Is Full of Jerks, Because the World Is Full of Jerks: What Feminist Theory Teaches Us About the Internet Communication and Critical/Cultural Studies 11(3): 273-277 : 2014 :