"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskapliga grunder: genus med inriktning mot IT-miljöer, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Gender studies with Specialisation in Behavioural Analysis and IT Environments

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 och tillsvidare

Kurskod: 2SO144

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2014-09-11

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-09

Innehåll

Kursen är en introduktionskurs som i bred mening behandlar sociologiska perspektiv på exkludering och diskriminering, och mer specifikt deras tillämpning i relation till IKT-miljöer. Kursen inriktas mot att ge grundläggande teoretisk och empirisk kunskap om olika kategoriserings- och diskrimineringsgrunder med en betoning på kön/genus.
Kursen ger också en orientering i olika teoretiska perspektiv med relevans för förståelsen av maktstrukturer i samhället och hur dessa strukturer kan kopplas till förekomsten av diskriminerande och exkluderande praktiker.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande avseende Kunskap och förståelse:
- kunna redogöra för olika teorier om sociala kategoriseringar grundade i exempelvis kön, klass, etnicitet och sexualitet
- visa en grundläggande förståelse för hur diskriminering, exkludering, stereotypisering och andra kategoriserande praktiker uppstår och verkar, särskilt i IKT-miljöer, samt för hur dessa processer relaterar till övergripande samhälleliga strukturer

För godkänd kurs ska den studerande avseende Färdighet och förmåga kunna:
- analysera och problematisera över- och underordning utifrån olika teoretiska utgångspunkter
- identifiera och diskutera digitala miljöers särskilda inverkan på sådan över- och underordning

För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- kritiskt värdera och reflektera kring frågor om diskriminiering, exkludering, stereotypisering, jämställdhet, jämlikhet och mångfald i relation till IKT-miljöer.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vid vissa undervisningsmoment är närvaro obligatorisk.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en hemtentamen.
På kursen ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov/motsvarande på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 1

Bok

Gender in the Media
Richardson N., Wearing S.
London, Palgrave : 2014 :

Artiklar

Awan I.
Islamophobia and Twitter: A Typology of Online Hate Against Muslims on Social Media
Policy & Internet. 6(2): 133-150 : 2014 :

Bury R
She’s geeky: The performance of identity among women working in IT
International Journal of Gender, Science and Technology 3(1) : 2011 :

Carstensen T.
"Gender Trouble in Web 2.0. Gender perspectives on social network sites, wikis and weblogs
International Journal of Gender, Science and Technology 1(1) : 2009 :

Cohen-Almagor R.
Fighting hate and bigotry on the Internet
Policy & Internet 3(3): 1-26. : 2011 :

Daniels J.
Race and racism in Internet studies: A review and critique
new media & society 15(5): 695-719 : 2013 :

Reflecting on Gender and Digital Networked Media
Humphreys S., Vered K. O.
Television & New Media: 1527476413502682 : 2013 :

Designing Gender in Social Media: Unpacking Interaction Design as a Carrier of Social Norms
Lundmark S., Normark M.
International Journal of Gender, Science and Technology 6(2): 223-241 : 2014 :

Shaw A.
The Internet Is Full of Jerks, Because the World Is Full of Jerks: What Feminist Theory Teaches Us About the Internet
Communication and Critical/Cultural Studies 11(3): 273-277 : 2014 :

Anvisade texter och material kan tillkomma.