Engelskt namn: Special Education and Socialemotionel Difficulties
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2015-05-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-05-18
Kursplan för kurser med start innan 2015-05-17
Kurskod: 2SP009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-06-18
Med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv bearbetas området socioemotionella svårigheter. I kursen studeras olika psykologiska, sociokulturella och pedagogiska perspektiv. Dessutom behandlas hur pedagoger kan arbeta för att ge stöd och utmaning när socioemotionella svårigheter utgör ett hinder för utveckling och lärande. Diskrimineringslagen studeras utifrån kursens intentioner.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva olika uttryck för socioemotionella svårigheter hos barn och unga ur psykologiska, sociokulturella och pedagogiska perspektiv - redogöra för olika uppväxtvillkors betydelse för den socioemotionella utvecklingen hos barn och ungdomar - utifrån fallbeskrivningar av barn och ungdomar i psykosociala sammanhang analysera och föreslå åtgärder ur olika specialpedagogiska perspektiv som stödjer utveckling och lärande.
Univ; Lärarexamen
Undervisningen sker via datorkommunikation varför tillgång till dator med internet uppkoppling krävs.
Examination sker fortlöpande med skriftliga inlämningsuppgifter. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). Övriga uppgifter betygsätts enligt skalan underkänd (U) och godkänd (G). Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är genomförda. För betyget Väl godkänt läggs vid bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt analysera, kritiskt granska och dra slutsatser om pedagogiska strategier utifrån barns olika förutsättningar och behov. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination inom två år efter förstagångsregistrering till kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av prefekt. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn vi bekymrar oss om
Drugli May Britt, Wallgren Gunnel
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 189 s. :
ISBN: 91-47-05149-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-07466-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
Greene Ross W., Gerland Gunilla
Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannessen Eva
Barn med socioemotionella problem
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Obligatorisk
Kadesjö Björn
Barn med koncentrationssvårigheter
3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
ISBN: 91-47-08418-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
ISBN: 978-91-44-03741-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
Lund Ingrid, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03997-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 231 s. :
ISBN: 9789147020904
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alla läser:
På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
ISBN: 978918545599
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
Tidskrift för Lärarutbildning och forskning Umeå universitet : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nr 1-2, 2004 97-110
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björk Gunilla O.
Mobbning : en fråga om makt?
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 176 s. :
ISBN: 91-44-00867-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungström Karl
Mobbing i skolan : ett kompendium om mobbing samt om mobbingbehandling enligt Farstametoden
13. uppl. : Johanneshov : Ordkällan/Pedaktiv : 2006 : 54 s. :
ISBN: 91-88046-25-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Olweus Dan
Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
ISBN: 91-47-00613-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pikas Anatol
Gemensamt-bekymmer-metoden : handbok för ett paradigmskifte i behandling av skolmobbning
Uppsala : AMA dataservice : cop. 1998 : xvi, 227, [3], 68 s. :
http://www.bahnhof.se/~annalenapikas/gbm/ z Fortlöpande information
ISBN: 91-970050-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Asp Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
ISBN: 978-91-44-05009-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn vi bekymrar oss om
Drugli May Britt, Wallgren Gunnel
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 189 s. :
ISBN: 91-47-05149-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
Stockholm : Cura : 2009 : 336 s. :
ISBN: 978-91-89091-54-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Explosiva barn
Green W, Ross
Stockholm : Cura : 2004 :
Obligatorisk
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
ISBN: 978-91-44-05652-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannessen Eva
Barn med socioemotionella problem
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Obligatorisk
Kadesjö Björn
Barn med koncentrationssvårigheter
3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
ISBN: 91-47-08418-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
ISBN: 978-91-44-03741-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
Lund Ingrid, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03997-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alla läser:
Frånberg Gun-Marie
På tal om mobbning - och det som görs
Gun-Marie Frånberg : 2009 :
Obligatorisk
Kompendium, artiklar
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Lundström Agneta
Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
Tidskrift för Lärarutbildning och forskning Umeå universitet : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nr 1-2, 2004 97-110
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björk Gunilla
Mobbing - en fråga om makt
Lund : Studentlitteratur : 1999 :
Ljungström Karl
Mobbing i skolan : ett kompendium om mobbing samt om mobbingbehandling enligt Farstametoden
13. uppl. : Johanneshov : Ordkällan/Pedaktiv : 2006 : 54 s. :
ISBN: 91-88046-25-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Olweus Dan
Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
ISBN: 91-47-00613-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Pikas Anatol
Gemensamt-bekymmer-metoden : handbok för ett paradigmskifte i behandling av skolmobbning
Uppsala : AMA dataservice : cop. 1998 : xvi, 227, [3], 68 s. :
http://www.bahnhof.se/~annalenapikas/gbm/ z Fortlöpande information
ISBN: 91-970050-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst