Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-05-30
Innehåll
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom psykiatrisk eller somatisk vård Tillämpningen av arbetsterapi är klientcentrerad och sker i nära samarbete med patienter/ klienter, närstående, andra yrkesgrupper och offentliga aktörer. Dokumentationen av arbetsterapi sker enligt gällande regler och juridiska förordningar. I kursen ingår uppgiften att för en vald patient/klient dokumentera arbetsterapi enligt Occupational Therapy Intervention Process Modell (OTIPM) samt med stöd av beprövad erfarenhet, vetenskap eller evidens kritiskt värdera den föreslagna interventionen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för OTIPM som tillämpats på en patient/klient.
- kritiskt analysera den genomförda arbetsterapiprocessen OTIPM och motivera valet av arbetsterapeutisk tillämpning.
- redogöra och motivera för den i verksamheten beprövade erfarenheten, vetenskap eller evidens som styrker den arbetsterapeutiska datainsamlingen, interventionen och utvärderingen.
- redogöra och motivera valet av arbetsterapeutiska instrument, teorier, modeller, referensramar och relaterad kunskap som används för att strukturera patient/ klientfall enligt OTIPM.
- utifrån ett patient/klientfall redogöra för ställningstaganden avseende etik, genus- och kulturella aspekter.
Behörighetskrav
Univ: Arbetsterapi, baskurs 1 och 2, som motsvarar 30 hp inom arbetsterapi samt Arbetsterapi - aktivitet och delaktighet, 22,5 hp. Utöver detta krävs kunskaper motsvarande forskningsmetodik 7,5 hp, beteendevetenskap 15 hp, humanbiologi 15 hp, samhällsvetenskap 7,5 hp och arbetsvetenskap 7,5 hp.
Undervisningens upplägg
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker med handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av lärare vid arbetsterapeutprogrammet Tillsammans med handledare upprättar studenten ett inlärningskontrakt för kursen som skickas till lärare vid arbetsterapeutprogrammet. I kursen genomför handledaren tillsammans med studenten en halvtidsbedömning och slutbedömning om den studentens utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet. I det direkta mötet med patient/klient tillämpar studenten arbetsterapi och övar att integrera teoretiska kunskaper i arbetsterapeutisk praxis med stöd av handledare.
Examination
Examination sker genom en individuell uppgift. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Underlaget för godkänd i den verksamhets-förlagda utbildningen innefattar godkänt omdöme från handledare och godkänd examinationsuppgift.
Vid frånvaro mer än tre dagar prövas behovet om en ny utbildningsperiod i samråd mellan utbildningsprogrammet och handledare. Student som underkänts i verksamhets-förlagd utbildning erbjuds upp till två nya utbildningsperioder som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodo-räknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Övriga föreskrifter
Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling(www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004 [4.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2005 : 35 s. : ISBN: 91-86210-32-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarström Anne Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik 2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 67 s. : ISBN: 91-85027-22-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Backman. J. (1998) Rapporter och uppsatser. Lund. Studentlitteratur.
Fisher, A. G. (2006). A model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupational-based occupational therapy interventions. Opublicerat manuscript, Umeå universitet, Enheten för arbetsterapi. (Köpes genom utbildningen)
Fortmeier, S., Thanning, G. (1998) Sett med patientens ögon (M. Ruthman Hjerling övers)
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur för fördjupning tillkommer