Engelskt namn: Professional Supervision
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2020-05-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-05-25
Kursplan för kurser med start innan 2020-05-24
Kurskod: 3AT034
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fysioterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-12-12
Kursen innefattar kunskap och insikt i professionell vägledning genom samtal, strategier för handledning, feedback och bedömning, handledning i grupp, kunskapssyn och lärande samt grupprocesser. Betydelsen av samverkan uppmärksammas.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - självständigt planera och genomföra handledningsprocessen i den egna verksamheten samt stimulera den handleddes reflexion, lärande och handling utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. - aktivt beskriva och tillämpa principer för utvecklingsinriktad pedagogik - med god insikt förklara och hantera grupprocesser - reflektera över och kritiskt värdera sitt professionella förhållningssätt i hand-ledningssituationer ur olika perspektiv, särskilt ur etnicitets- och genusperspektiv - föreslå och diskutera former för samverkan mellan verksamhet och universitet i utbildningsfrågor
Univ: Utbildning som arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut, biomedicinsk analytiker, sjuksköterska eller socionom. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen (eventuellt utbildning om inte examen krävs) från svenskt universitet/ högskola.
Vid kursträffarna bearbetas de olika avsnitten genom föreläsningar, gruppdiskussioner, praktiska övningar och seminarier. Däremellan bedrivs självstudier och handledning. Under kursen används ett studentaktivt arbetssätt med självstudier, individuella uppgifter, handledning och analys av videoinspelad handledning samt processreferat. Studierna sker i form av distansstudier med tre träffar på studieorten.
Examinationen sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter, analys av videoinspelad handledning samt obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid seminarier, gruppdiskussioner och praktiska övningar. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs följande: 1. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier och övriga obligatoriska moment. 2. Godkända inlämningsuppgifter I förekommande fall fullgjorda kompletteringsuppgifter vid frånvaro För betyget väl godkänd på hela kursen krävs utöver kraven för godkänd, betyget väl godkänd på inlämningsuppgift. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknande-ordning).
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås Per, Handal Gunnar, Nilsson Björn
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 431 s. :
ISBN: 9789144091785
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer utifrån studentens eget val.
På egna villkor : en strategi för handledning
Handal Gunnar, Lauvås Per
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 164 s. :
ISBN: 91-44-01116-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer utifrån studentens eget val.
På egna villkor : en strategi för handledning
Handal Gunnar, Lauvås Per
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 164 s. :
ISBN: 91-44-01116-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart (red.)
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 190 s. :
ISBN: 91-44-00373-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer utifrån studentens eget val.