"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialistutbildning i bildterapi, 45 hp

Engelskt namn: Art Therapy, University Diploma course

Denna kursplan gäller: 2018-12-31 och tillsvidare

Kurskod: 3AT058

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Bildterapi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2009-02-11

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-06-11

Innehåll

Kursen inriktas mot studier av bildens roll i samhället och konstvetenskapliga teorier relevanta för bildterapi. Grundläggande principer för psykoterapi och andra terapeutiska/pedagogiska arbetssätt studeras, liksom bildterapeutiska teorier och metoder. Etiska aspekter på bildterapi och principer för evidensbaserad vård studeras. Aspekter på genus, klass och etnicitet behandlas i relation till kursens innehåll och de studerandes verksamhetsområden. År 2 innefattar tillämpning av bildterapeutisk teori och metod i eget klientarbete under handledning. Professionell utveckling och arbete med eget bildskapande utgör en väsentlig del av lärandet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Moment 1:1. Bildens roll i samhället, 7,5 högskolepoäng

  1. tillämpa olika modeller för analys av bilder på olika gestaltningsnivåer och ur olika perspektiv
  2. analysera sambandet mellan lärande/utveckling/hälsa och bildskapande

Moment 1:2. Klienten i den bildterapeutiska relationen, 7,5 högskolepoäng

  1. identifiera och analysera grundläggande begrepp för den bildterapeutiska relationen samt nödvändiga betingelser för en psykoterapeutisk process
  2. granska olika tillämpningar av bildterapi för olika klientgrupper utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  3. fortlöpande reflektera över sitt behov av kompetensutveckling och professionellt förhållningssätt
  4. visa självkännedom och empatisk förmåga

Moment 1:3. Vetenskaplig teori och metod för bildterapi, 15 högskolepoäng

  1. kritiskt granska och värdera olika modeller och teoretiska referensramar för bildterapi i relation till komplexa situationer och frågeställningar
  2. förklara samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för den bildterapeutiska yrkesutövningen

Moment 2:1. Bildterapi i klientarbete, 8 högskolepoäng

  1. visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
  2. självständigt och med ett professionellt förhållningssätt tillämpa bildterapi utifrån etiska riktlinjer för bildterapeuter
  3. självständigt och i samverkan med klient, planera, genomföra, utvärdera och i enlighet med gällande författningar dokumentera eget klientarbete

Moment 2:2. Bildterapeutens professionella roll, 7 högskolepoäng

  1. granska och analysera sin professionella roll som bildterapeut samt identifiera sitt behov av fortsatt lärande och kompetensutveckling
  2. visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper

Behörighetskrav

Alternativ I: Konstnärlig utbildning, 120 hp eller motsvarande.
60 hp beteendevetenskap (psykologi, pedagogik eller socialpsykologi).
50 tim sammanhängande individuell psykoterapi hos leg psykoterapeut.
3 års erfarenhet av pedagogiskt konstnärligt arbete t ex inom skola eller studieförbund.

Alternativ II: Högskoleexamen/Yrkesexamen 120 hp inom vård, socialt arbete eller specialpedagogik.
30 tim sammanhängande individuell psykoterapi hos leg psykoterapeut eller bildterapi hos utbildad bildterapeut, individuellt eller i grupp.
3 års erfarenhet i det behörighetsgivande yrket.
Kurser i konstnärliga tekniker motsvarande ett års estetisk linje vid folkhögskola
(t ex teckning, måleri, skulptur, keramik, sammanlagt 700 tim).

Alternativ: III Bildlärarexamen.
50 tim sammanhängande individuell psykoterapi hos leg psykoterapeut.
3 års yrkeserfarenhet som bildlärare.

En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska) alternativt svenska 3 samt engelska 6. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen (eventuellt utbildning om inte examen krävs) från svenskt universitet/ högskola.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs med modifierad studietakt som distansutbildning med undervisningsperioder på studieorten. Studierna sker genom ett problemorienterat arbetssätt med självstudier på hemorten. Kursen är delvis nätbaserad, varför tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) krävs. Schemalagd tid vid studieortsträffar och internatveckor innehåller föreläsningar, laborationer och seminarier. Självstudier utgörs av litteraturstudier, examensarbete, studie- och måleriuppgifter, samt klientarbete under handledning. Anvisningar om delkursernas mål, studiernas uppläggning, examination och kriterier för bedömning ges i studiehandledningar. Samtliga internat, seminarier, laborationer, studie- och måleriuppgifter är obligatoriska moment.

Den sökande skall dessutom under utbildningstiden
a)  ha anställning eller uppdrag genom avtal på arbetsplats, där bildterapi/bildarbete kan bedrivas, vilket skall kunna verifieras med intyg från arbetsgivaren, och
b)  ingå i ett arbetsteam och förväntas få sådana bildterapeutiska arbetsuppgifter, som kan utgöra underlag för meningsfull handledning.

Examination

Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar. För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom varje delkurs är godkända.

I det första momentet examineras FSR 1 genom skriftlig och muntlig redovisning av ett individuellt fördjupningsarbete, och FSR 2 genom individuell skriftlig självvärdering. Examinationsformer i moment 1:2 är dels en rapport om praktisk tillämpning av litteraturen (FSR 1, 3 och 4), dels ett muntligt seminarium i grupp (FSR 2). I moment 1:3 sker individuell examination av FSR 1 och 2 genom dels en skriftlig analysuppgift samt rapport om eget bildarbete, dels ett muntligt seminarium. Moment 2:1 examineras individuellt i form av skriftlig redovisning och analys av eget klientarbete (FSR 1-3), och moment 2:2 genom två individuella skriftliga analysuppgifter som också presenteras muntligt (FSR 1 och 2).

Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov, eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.

Student vars prestation ligger nära gränsen för godkänt betyg kan efter beslut av examinator, få utföra kompletterande uppgifter i stället för omprov. Komplettering anpassas individuellt utifrån de provkriterier som ej uppfyllts och ska äga rum inom tre veckor efter att studenterna meddelats provresultatet men före nästa provtillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera upp till ett godkänt resultat. Om studenten så önskar har hen rätt att istället genomföra omprov och således ha möjlighet att få ett högre betyg på kursen.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning.  I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i bildterapi.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10. För information om universitetets plagiatpolicy se http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 1

Moment 1:1 Bildens roll i samhället 7,5 hp

Edwards David
Art therapy
London : SAGE : 2004 : 163 p. :
ISBN: 0-7619-4750-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Linda
Rum och ramar vid bildterapi
Umeå : Arbetsenheten för psykoterapiutbildning : 1993 : 68 s. :
Obligatorisk

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hogan Susan
Healing arts : the history of art therapy
London : Jessica Kingsley : cop. 2001 : 336 s. :
ISBN: 1-85302-799-5 (hft.) ; No price : Formerly CIP
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Huss Ephrat
A theory-based approach to art therapy [electronic resource] : implications for teaching, research and practice
Hoboken, United States : Routledge : 2015 : 1 online resource (193) :
ISBN: 978-0-415-72544-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sara Stayne, S. (2011). Den integrerande bilden. Om förändring av uttryck och hjärnans aktivitet under terapeutiskt bildskapande. Examensuppsats, Svenska Inst f Kognitiv Psykoterapi.

Moment 1:2 Klienten i den bildterapeutiska relationen, 7,5 hp

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Gerhard
Psykologisk behandling vid depression : teorier, terapimetoder och forskning
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 252 s. :
ISBN: 9789127127357 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Arbetsbok
Barlow David H., Stalby Christina
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 257 s. :
ISBN: 978-91-27-13434-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barlow David H.
Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Terapeutmanual
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 206 s. :
ISBN: 978-91-27-13433-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Oxford guide to imagery in cognitive therapy
Hackmann Ann, Bennett-Levy James, Holmes Emily A.
Oxford : Oxford University Press : 2011 : xlii, 233 p. :
ISBN: 9780199234028 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Baxter, P. & Jack, S. (2007) Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13 (4) http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2/ Lundin-Kleberg, J. & Jönsson, J-E. (2010). Behandlingsmanual Generaliserat ångestsyndrom (GAD) och överdriven oro. Göteborgs universitet. http://www.angest-stockholm.se/wp-content/uploads/2009/08/Behandlingsmanual-GAD.pdf

Moore, M R. (2005). Family Art Therapy: A Case Study. Electronic Theses, Treatises and Dissertation. http://diginole.lib.fsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3925&context=etd 103 s

Moment 1:3 Vetenskaplig teori och metod för bildterapi, 15 hp

The handbook of art therapy
Case Caroline, Dalley Tessa
London : Routledge : 1992 : vii, [1], 264 s., [4] pl.-bl. :
ISBN: 0-415-06989-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Linda
Rum och ramar vid bildterapi
Umeå : Arbetsenheten för psykoterapiutbildning : 1993 : 68 s. :
Obligatorisk

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rubin Judith Aron
Approaches to art therapy : theory and technique
3. ed. : New York : Routledge : 2016 : xvi, 512 p :
ISBN: 978-1-138-88456-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Höglund-Nielsen Birgitta, Granskär Monica
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 262 sidor :
ISBN: 978-91-44-11863-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Art therapy and clinical neuroscience
Hass-Cohen Noah, Carr Richard
Johanneshov : TPB : 2012 : 1 CD-R :
Obligatorisk

Hogan Susan
Art therapy theories : a critical introduction
Hove, East Sussex : Routledge : 2016 : 167 pages :
ISBN: 978-0-415-83634-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Huss Ephrat
A theory-based approach to art therapy [electronic resource] : implications for teaching, research and practice
Hoboken, United States : Routledge : 2015 : 1 online resource (193) :
ISBN: 978-0-415-72544-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

SBU Kunskapscentrum för hälso- och sjukvården. http://www.sbu.se/sv/Evidensbaserad-vard/ Socialstyrelsen (2012) Om evidensbaserad praktik http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18920/2012-12-20.pdf Sara Stayne, S. (2011). Den integrerande bilden. Om förändring av uttryck och hjärnans aktivitet under terapeutiskt bildskapande. Examensuppsats, Svenska Inst f Kognitiv Psykoterapi.

Moment 2:1 och moment 2:2

Moment 2:1. Tillämpning - Bild i klientarbete under handledning, 8 hp Moment 2:2. Bildterapeutens professionella roll, 7 hp

Etik : en introduktion
3., omarb. uppl. : Stockholm : Statens medicinsk-etiska råd :b Fritze [distributör] : 2008 : 48 s. :
http://www.fritzes.se/NJAB/Produkt.nsf/2/5AE468CEAD3467E5C12573A70027FE00/$file/etiik_en_introduktion.gif
ISBN: 978-91-38-32438-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkhälsofrågor ur ett genusperspektiv : arbetsmarknad, maskuliniteter, medikalisering och könsrelaterat våld
Hammarström Anne, Hensing Gunnel
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 : 84 s. :
http://www.fhi.se/PageFiles/3160/Genusrapport_R2008_8(1).pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7257-552-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska riktlinjer för nationella bildterapeutförbunden i USA, Storbritannien, Canada, Australien och Nya Zeeland (tillgängliga on-line). Folkhälsoinstitutet om genus i folkhälsofrågor. www.fhi.se/en/Publications/All-publications-in-english/Folkhalsofragor-ur-ett-genusperspektiv

Övrig litteratur och vetenskapliga artiklar utifrån den studerandes verksamhets- och intresseområde tillkommer.