"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - meningsfull aktivitet, delaktighet och hälsa, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational therapy - meaningful activity, participation and health

Denna kursplan gäller: 2015-06-15 och tillsvidare

Kurskod: 3AT076

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-05-30

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10

Innehåll

Kursens avser att introducera Arbetsterapeutprogrammets innehåll och mål, samt ge översiktliga kunskaper om arbetsterapiämnets aktuella bredd i innehåll, perspektiv, tillämpningar, vetenskapliga förhållningssätt och forskning. Kännedom om arbetsterapeutyrkets bredd och verksamhetsområden, yrkesspecifika innehåll och kompetenser ska inhämtas, samt hur detta anknyter till ämnet och utbildningen. 

I kursen fokuseras aktivitetens betydelse för hälsa, begrepp, teorier och modeller inom arbetsterapi och aktivitetsvetenskap. I kursen ingår auskultation vid arbetsterapeutiska verksamheter samt laborativa övningar baserade på studier i samtalsmetodik och gruppteori.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva vad arbetsterapi är, dess historia och nutid
  • Förklara den mänskliga aktivitetens betydelse för delaktighet och hälsa
  • Beskriva arbetsterapeutens yrkesroll
  • Redogöra för arbetsterapeutiska modeller och deras teoretiska grund
  • Använda adekvata arbetsterapeutiska begrepp
  • Beskriva och förstå den etiska värdegrunden för arbetsterapi
  • Redogöra för grundläggande hälsobegrepp
  • Beskriva sitt eget aktivitetsmönster relaterat till aktivitetsvetenskap och arbetsterapi
  • Genomföra ett innovativt projekt med fokus på den kreativa processen
  • Genomföra och analysera samtal enligt en modell för professionell vägledning
  • Tillämpa ett personligt riktat förbättringsarbete
  • Självständigt identifiera, formulera och lösa problem, genomföra uppgifter inom givna tidsramar.
  • Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
  • Använda relevanta metoder för litteratursökning
  • Identifiera och tillämpa grupp- och samspelsfärdigheter
  • Identifiera och tillämpa färdigheter i att kommunicera muntligt och skriftligt
  • Aktivt leda, presentera och diskutera vid seminarier

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet områdesbehörighet 16: Behörighetskurser: Matematik B, Naturkunskap B/Naturkunskap 2 och Samhällskunskap A. Naturkunskap B/ Naturkunskap 2 kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet. För information om meritkurser, se ”studera.nu/meritkurser”.

Från och med höstterminen 2013 kommer områdesbehörighet A14 att gälla:
Behörighetskurser: Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c
Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Naturkunskap B/Naturkunskap 2 kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet. För information om meritkurser se ”studera.nu/meritkurser”.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Lärande i och genom arbete i grupp betonas för att få erfarenhet av och förståelse för grupparbetsformens betydelse för lärande, kunskaps- och kompetensutveckling. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.

Examination

Examination sker genom skriftlig tentamen på teoretiska avsnitt, genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt genom praktiskt prov.

På skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid övriga examinationer sätts endast betygen Underkänd (U), Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget Godkänd på hela kursen, krävs att samtliga obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av alla examinationer och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. 

Övriga föreskrifter

Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 25

Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Leufstadius Christel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-04868-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sett med patientens ögon : arbetsterapi och rehabilitering som patientens egen verksamhet
Fortmeier Susanne, Thanning Gitte, Ruthman Edström Mia, Jepsen Inger
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 243 s. :
ISBN: 91-44-00365-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
2. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : 2005 : 34 s. :
ISBN: 91-86210-32-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer utifrån studentens eget val tillkommer. Övrig litteratur som ingår i temastudier anges på lärplattform.