"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - professionellt resonemang 1, 17 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Professional reasoning 1

Denna kursplan gäller: 2013-09-16 till 2014-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT085

Högskolepoäng: 17

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2013-06-18

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2013-08-28

Innehåll

I kursen, som består av tre delkurser, ingår riktlinjer för hur arbetsterapeuter genom sina insatser, den professionella värdegrunden och sitt förhållningssätt möjliggör aktivitet och delaktighet för personer hindrade att vara delaktiga i för dem meningsfulla sysslor och livsroller. Genomgående tillämpas relevanta arbetsprocessmodeller med tillhörande professionellt resonemang utifrån adekvata teorier och modeller. Vikt läggs vid datainsamlingsmetoder, professionellt resonemang och intervention.

I delkurs A (5 hp) ligger fokus på arbetsterapeutiska insatser i hemmet, för att möjliggöra aktivitet och delaktighet för personer med aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar.

I delkurs B (4 hp) vidgas fokus till arbetsterapeutiska insatser i skola, daglig verksamhet och arbete för att möjliggöra en fungerande vardag för personer med aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. 

I delkurs C (8 hp) vidgas fokus ytterligare genom att institutioner och det omgivande samhället läggs till som arenor för arbetsterapeutiska insatser med syfte att lotsa och stödja personer till meningsfulla sysslor, en fungerande vardag och ökad delaktighet i samhället på individens villkor.

Förväntade studieresultat

Delkurs A, 5 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder A
• Beakta de ramfaktorer som reglerar arbetsterapeutisk verksamhet
• Visa förmåga till lagarbete och samverkan
• Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utredning på individnivå.
• Redogöra för och motivera arbetsterapeutisk intervention på individnivå
• Redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
• Visa förmåga till reflektion över personlig utveckling mot professionalitet

Delkurs B, 4 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder B
• Beakta de ramfaktorer som påverkar arbetsterapeutisk verksamhet
• Visa förmåga att planera och initiera samverkan med andra yrkesgrupper
• Redogöra för och motivera arbetsterapeutisk intervention på individ- och gruppnivå
• Redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utvärdering på individ- och gruppnivå
• Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utredning på individ- och gruppnivå
• Visa förmåga till reflektion över personlig utveckling mot professionalitet

Delkurs C, 8 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
• Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder C
• Beakta de lagar, förordningar, regelverk och policybeslut som styr arbetsterapeutisk verksamhet
• Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och visa medvetenhet om den egna specialistkompetensens gränser
• Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utredning på individ- och gruppnivå
• Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk intervention på individ- och gruppnivå
• Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utvärdering på individ- och gruppnivå
• Redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
• Dokumentera arbetsterapiinsatser i enlighet med gällande lagar och förordningar
• Visa förmåga till reflektion över personlig utveckling mot professionalitet

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1 och 2 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen är uppdelad i Delkurserna A (5 hp), B (4 hp) och C (8 hp). Varje delkurs ger vägledning för de ingående uppgifterna och hur de examineras. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikations-teknologi. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema. Lärandet sker med stöd av case-metodik med introducerande föreläsningar inför praktiska och teoretiska studier, enskilt och i mindre grupper, färdighetsträning, seminarium, och uppgifter i projektform.

Examination

Bedömningsunderlag för kursen utgörs av seminarier och skriftliga dokument/rapporter samt visad färdighet vid praktiska moment. Delkurs A - C examineras med individuell skriftlig tentamen, skriftlig grupprapport som peer-granskas, praktisk examination individuellt och i grupp, samt självskattning med PUMAP. Skriftlig information om examinationsform ges inför varje delkurs.

På varje delkurs ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få väl godkänt/ godkänt betyg krävs närvaro vid samtliga seminarier och att samtliga obligatoriska uppgifter uppnår kriterierna för respektive betygsnivå, beskrivna i studieguide. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.



Kursen ersätter till stor del den tidigare kursen Aktivitet och delaktighet, 22,5 hp (3AT056) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna utan jämförande bedömning.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 38

Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder : möjlighetens metoder för en ny praktik
Bogarve Camilla, Ershammar David, Rosenberg David
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7205-787-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engström Bengt
Ergonomi. Sittande & rullstolar
Posturalis Books : 2007 :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9197237965&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-972379-6-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström Maria
Promoting agency among people with severe psychiatric disability : occupation-oriented interventions in home and community settings
Umeå : Department of Community Medicine and Rehabilitation, Occupational therapy, Umeå University : 2011 : 107 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-50038
ISBN: 978-91-7459-324-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nygren Ulla
Individual placement and support (IPS) i en socialpsykiatrisk kontext : en väg till arbete för personer med psykiskt funktionshinder?
Umeå : Umeå universitet : 2012 : 84 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-55103
ISBN: 9789174594447
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Occupational therapy with children : understanding children's occupations and enabling participation
Rodger Sylvia, Ziviani Jenny
Oxford : Blackwell : 2006 : xvi, 303 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0518/2005024030.html
ISBN: 978-1-4051-2456-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rodger Sylvia
Occupation-centred practice with children : a practical guide for occupational therapists
Chichester, U.K. : Blackwell Pub. : 2010 : xix, 347 p. :
ISBN: 978-1-4051-8427-4 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya Omsorgsboken
Söderman Lena, Antonson Sivert
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09519-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer samt bedömnings instrument tillkommer.