"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - professionellt resonemang 1, 17 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Professional reasoning 1

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3AT085

Högskolepoäng: 17

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2013-06-18

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2013-12-18

Innehåll

I kursen, som består av tre delkurser, ingår riktlinjer för hur arbetsterapeuter genom sina insatser, den professionella värdegrunden och sitt förhållningssätt möjliggör aktivitet och delaktighet för personer hindrade att vara delaktiga i för dem meningsfulla sysslor och livsroller. Genomgående tillämpas relevanta arbetsprocessmodeller med tillhörande professionellt resonemang utifrån adekvata teorier och modeller. Vikt läggs vid datainsamlingsmetoder, interventioner och professionellt resonemang.

I delkurs A (5 hp) ligger fokus på arbetsterapeutiska insatser i hemmet, för att möjliggöra aktivitet och delaktighet för personer med aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar.

I delkurs B (4 hp) ligger fokus på arbetsterapeutiska insatser i hem och skola, för att möjliggöra en fungerande vardag för personer med aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar.

I delkurs C (8 hp) vidgas fokus genomatt daglig verksamhet och arbete, samt det omgivande samhället läggs till som arenor för arbetsterapi,med syfte att lotsa och stödja personer till meningsfulla sysslor, en fungerande vardag och ökad delaktighet i samhället på individens villkor.

Förväntade studieresultat

Delkurs A, 5 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder A
  • Visa förmåga till lagarbete och samverkan
  • Genomföra, redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utredning på individnivå.
  • Redogöra för och motivera arbetsterapeutiska interventioner på individnivå
  • Beakta de lagar, förordningar, regelverk och policybeslut som reglerar arbetsterapeutisk verksamhet
  • Redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
  • Reflektera över personlig utveckling mot professionalitet

Delkurs B, 4 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder B
  • Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och visa medvetenhet om den egna specialistkompetensens gränser
  • Redogöra för och motivera arbetsterapeutisk utredning på individnivå
  • Redogöra för och motivera arbetsterapeutiska interventioner på individnivå
  • Beakta och redogör för de lagar, förordningar, regelverk och policybeslut som reglerar arbetsterapeutisk verksamhet

Delkurs C, 8 hp
Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från tidigare kurser inom programmet
  • Syntetisera och tillämpa relevant kunskap från kursen Hälsa, sjukdom och funktionshinder
  • Redogöra för och demonstrera arbetsterapeutisk utredning på individnivå
  • Redogöra för och demonstrera arbetsterapeutiska interventioner på individnivå
  • Redogöra för och demonstrera arbetsterapeutisk utvärdering på individnivå
  • Dokumentera arbetsterapiinsatser i enlighet med gällande lagar och förordningar
  • Redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra grupper
  • Reflektera över personlig utveckling mot professionalitet

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1 och 2 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Kursen är uppdelad i Delkurserna A (5 hp), B (4 hp) och C (8 hp). Varje delkurs ger vägledning för de ingående uppgifterna och hur de examineras. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema. Lärandet sker med stöd av case-metodik med introducerande föreläsningar inför praktiska och teoretiska studier, enskilt och i mindre grupper, färdighetsträning, seminarium, och uppgifter i projektform.

Examination

Bedömningsunderlag för kursen utgörs av seminarier och skriftliga dokument/rapporter samt visad färdighet vid praktiskamoment. Delkurs A, B och C examineras antingen med individuell skriftlig tentamen, skriftlig grupprapport som granskas, praktisk examination individuellt och/eller i grupp, samt självskattningmed instrumentet Personlig utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet (PUMAP). Student som inte deltagit i moment av prövande karaktär, kan i vissa fall komplettera detta genom
inlämning av en individuell uppgift inom tio arbetsdagar.
Skriftlig information om examinationsform ges inför varje delkurs.

På varje delkurs ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att få godkänt betyg krävs närvaro vid samtliga seminarier och att samtliga obligatoriska uppgifter och moment av prövande karaktär uppnår kriterierna för godkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla moment av prövande karaktär är slutförda.

I de fall examination eller moment av prövande karaktär inte kan upprepas enligt gällande regler för omtentamen kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet tentamenstillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre omtentamenstillfällen rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.



Kursen ersätter till stor del den tidigare kursen Aktivitet och delaktighet, 22,5 hp (3AT056) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna utan jämförande bedömning.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 4

Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder : möjlighetens metoder för en ny praktik
Bogarve Camilla, Ershammar David, Rosenberg David
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7205-787-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya Omsorgsboken
Söderman Lena, Antonson Sivert
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09519-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Min mening : bedömning av kompetens och värderingar genom självskattning
Sjöberg Eva Marie, Baron Kathi
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter : 2012 : 64 s. :
ISBN: 978-91-86210-53-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Gunilla
GAP i vardagens aktiviteter : instrument som mäter delaktighet genom att fånga skillnaden mellan vad klienten vill göra och faktiskt gör (Occupational Gaps Questionnaire), : version 1.1
[Ny utg.] : Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2013 : 20 s. + :
Obligatorisk

Bedömning av delaktighet i aktivitet / [författare: Kirsty Forsyth [och sju andra]] ; översättning och bearbetning av Lena Haglund
Forsyth Kirsty, Haglund Lena
Version 2.0 : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2013 : 29 s. + :
ISBN: 9789186210670
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

OPHI-II S (version 1) : svensk version av Occupational performance history interview
Kielhofner Gary, Haglund Lena, Svensson Hanna, Wärnelius Hanna
Linköping : Hälsouniversitetet, Avd för arbetsterapi : 2000 : 42, [1] bl. :
Obligatorisk

Law Mary
Canadian occupational performance measure : svensk version
4. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : cop. 2006 : 48 s. :
ISBN: 91-86210-41-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosengren David B.
Motiverande samtal - MI : en praktisk handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 398 s. :
ISBN: 9789144059433
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2001 : 24, [16] s. :
ISBN: 91-86210-20-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.