"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi med fokus på psykisk hälsa, 15 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy with Focus on Mental Health

Denna kursplan gäller: 2024-02-05 och tillsvidare

Kurskod: 3AT325

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-12-13

Innehåll

Kursen består av tre delmoduler och syftar övergripande till att förmedla kunskap om olika sjukdomar och tillstånd inom områdena psykiatri och intellektuell funktionsnedsättning, samt vilka olika former av behandling och insatser som vanligen tillämpas. Kursen syftar även till att utveckla förståelse för hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa och hur det kan inverka på personers fungerande i vardagen. Även betydelsen av ett professionellt förhållningssätt och samverkan mellan involverade professioner behandlas i kursen.

Modul 1, 4 hp
Här introduceras olika perspektiv på psykiatriska sjukdomar och tillstånd, samt hur psykiatrisk verksamhet är organiserad och fungerar idag. Konsekvenser av psykisk ohälsa, speciellt vilka kognitiva nedsättningar som inverkar på personers vardagsfungerande studeras. Vilka utredningsmetoder som används inom psykiatrisk verksamhet utforskas och en fallbeskrivning presenteras för att appliceras och användas genom hela kursen. I denna modul ingår också en dag med suicidprevention.

Modul 2, 5 hp
Inom denna modul fokuseras vanliga förvärvade psykiatriska sjukdomar och hur dessa kan påverka en person i vardagen. Socialstyrelsens nationella riktlinjer utforskas och presenteras. Det ingår att söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner. I modulen behandlas också hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag ur flera olika perspektiv och hur sociala normer kan inverka på psykisk hälsa.

Modul 3, 6 hp
Här studeras neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar samt kännetecken för dessa tillstånd. Det ingår att välja och motivera arbetsterapeutiska utrednings- och interventionsmetoder som appliceras i en fallbeskrivning, det skall även formuleras ett intyg. Socialstyrelsens nationella riktlinjer ingår även i denna modul. Att leda en gruppintervention och att reflektera över ett professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation ingår också.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Modul 1

Kunskap och förståelse
1. Beskriva arbetsterapeutiska instrument för utredning och bedömning avaktivitetsbegränsning hos personer med psykisk ohälsa
2. Redogöra för specifik lagstiftning inom psykiatrisk verksamhet

Färdigheter och förmåga 
3. Välja och motivera tillämpningen av arbetsterapeutiska instrument

Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. Reflektera kring suicidförebyggande arbete

Modul 2

Kunskap och förståelse
5. Redogöra för olika psykiatriska sjukdomar och tillstånd, samt behandlingen vid dessa

Färdigheter och förmåga
6. Utforska och pedagogiskt presentera en av Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom aktuellt område
7. Undersöka evidens för arbetsterapeutisk behandling inom aktuellt område

Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. Reflektera över och beskriva hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag och hur sociala normer kan inverka på människors psykiska hälsa

Modul 3

Kunskap och förståelse
9. Redogöra för kännetecken, konsekvenser och behandling vid neuropsykiatriska tillstånd och intellektuella funktionsnedsättningar
10. Beskriva Socialstyrelsens riktlinjer för utövandet av arbetsterapi inom aktuellt område

Färdigheter och förmåga
11. Tillämpa arbetsterapeutisk utredning och med ett professionellt språk dokumentera resultatet 
12. Med ett professionellt språk formulera ett arbetsterapeutiskt intyg som motiverar stödinsatser
13. Tillämpa en arbetsterapeutisk intervention till aktuell målgrupp samt granska kurskamraters tillämpning av intervention

Värderingsförmåga och förhållningssätt
14. Reflektera över betydelsen av ett professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation i relation till aktuell målgrupp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen i denna kurs innefattar både individuellt arbete och arbete i grupp. Du kommer delta i seminarier och föreläsningar, litteraturseminarium, söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner och Socialstyrelsens riktlinjer ingår. Du får även leda gruppintervention. En obligatorisk kursträff sker på plats i Umeå där examination, studiebesök samt utbildning i hjärt- och lungräddning genomförs.

Examination

Modul 1:

FSR 1 och 3 examineras genom ett muntligt prov i grupp samt två individuella uppgifter
FSR 2 och 4 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift

Modul 2:

FSR 5 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen 
FSR 6 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 7 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse
FSR 8 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift

Modul 3:

FSR 9 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen 
FSR 10 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse
FSR 11 och 12 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium och två individuella skriftliga redogörelser
FSR 13 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 14 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt individuell skriftlig redogörelse

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.