"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samtal med kognitivt förhållningssätt, 4,5 hp

Engelskt namn: Dialogue with a cognitive approach

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2016-01-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM293

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2013-09-24

Innehåll

I kursen ges en introduktion till kognitiv teori och kognitivt förhållningssätt respektive kognitivt beteendeinriktat förhållningssätt i behandlingsarbete. Vidare behandlas kunskap om samtal, psykopedagogiska interventioner och patient-/klientrelationen. Teoretisk kunskap integreras och tillämpas praktiskt för att kunna utveckla relationen med patienten/klienten och för att skapa förutsättningar för att stödja patientens/klientens önskade förändring. Kursdeltagarna analyserar och får återkoppling på kommunikations- och samtalsövningar. Vetenskapligt förhållningssätt i klinisk verksamhet samt professionella och etiska aspekter av mellanmänskliga samtal behandlas.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Analysera och värdera samtal uifrån begrepp relaterade till kognitiv teori.
  • Självständigt, strukturerat och kreativt kunna använda och föra samtal utifrån ett kognitivt förhållningssätt.
  • På ett kreativt sätt genomföra och värdera psykopedagogiska interventioner.

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska samt yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen är en IT-stödd distansutbildning och läses som halvtidsstudier med en sammankomst (3 dagar) på kursorten. I kursen tillämpas ett studentaktivt arbetssätt innefattande reflektioner tillsammans med kurskamrater och lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete och arbete i grupp, föreläsningar, seminarier och färdighetsträning. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform. Föreläsningar och seminarier sker till stor del över internet och studenten ska ha tillgång till dator med webkamera, headset och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se), där motsvarande teknik kan användas.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Examinationen sker genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, seminarier i grupp och genom praktisk examination.
För att bli godkänd i hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Skriftlig inlämningsuppgift skall bygga på evidens/bästa tillgängliga kunskap för att vara godkända. Vidare krävs aktivt deltagande vid seminarier. För att få betyget väl godkänd vid examination krävs mycket god integrering av kurslitteratur eller annan likvärdig litteratur samt en mycket god förmåga till kritisk granskning och kreativitet i den skriftliga inlämningsuppgiften. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när samtliga obligatoriska moment är godkända.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se//regelverk/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 4

Kurslitteratur

D'Elia Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 217, [1] s. :
ISBN: 91-27-09823-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fagerström Lisbeth
Avancerad klinisk sjuksköterska : avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 464 s. :
ISBN: 91-44-05947-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiklund Gustin Lena
KBT i omvårdnadsarbetet : om meningsskapande i gemenskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 378 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 978-91-44-05907-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer för området tillkommer.