"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnad i olika livsfaser del I, 30 hp

Engelskt namn: Nursing Care in Different Phases of Life I

Denna kursplan gäller: 2023-07-24 till 2023-07-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OM372

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2023-02-23

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på sjuksköterskans ansvar för omvårdnad i olika livsfaser utifrån Umeå universitets Modell för omvårdnad. Personcentrerad omvårdnad, att vara patient, att vara beroende av vård, egenvård och eHälsa, informatik, relevanta lagar och författningar, etik samt intersektionella perspektiv ingår. Kursen innehåller fem veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med efterföljande yrkesmässig handledning i omvårdnad (YHiO).

Kursen är indelad i två delar; den första delen behandlar vanligt förekommande sjukdomstillstånd med omvårdnad i fokus, 25,5 hp, varav 7,5 hp är VFU. Den avslutande delen i kursen behandlar folkhälsa 4,5 hp

Kursen omfattar;
Del 1
Grundläggande patofysiologi med särskilt fokus på vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar som påverkar celler och vävnad, nervsystem, sinnen, endokrina/autonoma systemet, cirkulations- och andningssystem, njurar/urinvägar inklusive syrabasreglering, matspjälkningssystem, skelett, muskler samt läkemedelshantering. Därtill omvårdnad vid ovanstående tillstånd/sjukdomar och vid multisjuklighet, inkluderande teamarbete, pre- och postoperativ omvårdnad, nutrition, smärta och smärtbehandling samt interaktion med personer med kommunikationssvårigheter.

Del 2
Grundläggande epidemiologi och folkhälsa, särskilt förändringar och skillnader i individuell hälsa och folkhälsa samt olika former av folkhälsoarbete, därtill de lagar och författningar som reglerar och styr folkhälsoarbetet. Dessa delar ligger till grund för att kunna ge ett individuellt anpassat hälsostöd i hela livsspannet där även den gravida kvinnan och fostret är inkluderade. I del två ingår även omvårdnad vid vardagssjuklighet bland barn. Slutligen bearbetas skadepanoramat i befolkningen, olyckor i samhället och mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • förklara symptom och förlopp utifrån patofysiologiska förändringar vid vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar i olika livsfaser samt dess prevention, diagnostik och behandling och därtill kunna beskriva patientsäkra metoder och procedurer relaterade till dessa
  • utförligt förklara relevanta omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande tillstånd/sjukdomar
  • beskriva och förklara epidemiologi och folkhälsa i ett nationellt och internationellt perspektiv, samt lagar och författningar som reglerar folkhälsoarbetet
  • visa på kunskap om omvårdnad vid vardagssjuklighet bland barn
  • visa på kunskap om skadepanoramat i befolkningen; olyckor i samhället och våld i nära relationer, mot, barn, kvinnor och män, samt samband och effekter och prevention

Färdighet och förmåga

  • utifrån omvårdnadsprocessen samt relevanta lagar och författningar, under handledning, genomföra riskbedömning samt identifiera patienters och närståendes resurser och behov
  • utifrån omvårdnadsprocessen samt relevanta lagar och författningar, med ett personcentrerat och patientsäkert förhållningssätt, under handledning, planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnad samt samverka i interprofessionella team och med andra vårdinstanser
  • utifrån relevanta lagar och författningar, visa kliniska färdigheter och handlingsberedskap, med ett patientsäkert, och professionellt förhållningssätt samt respekt för patienters och närståendes integritet
  • visa på förmåga att kunna hantera läkemedel i olika vårdsituationer på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar
  • utföra hjärt-lungräddning till barn, enligt riktlinjer från svenska HLR-rådet (HLR barn)
  • visa på förmåga att ge individuellt anpassat hälsostöd/ hälsoråd utifrån hälsopedagogiska modeller/teorier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över patienters och närståendes upplevelse av sjukdom och ohälsa och att vara beroende av vård vid olika tillstånd/sjukdomar och behandlingar
  • reflektera över bemötande och interaktion med patienter och närstående samt det egna professionella förhållningssättet i specifika situationer
  • reflektera kring begreppen säker vård, personcentrerad vård, evidens och informatik i relation till omvårdnadens metoder och procedurer samt vetenskaplig litteratur och relevanta lagar och författningar
  • identifiera samt reflektera över sitt eget behov av kompetensutveckling
  • reflektera över de vanligaste folkhälsoproblemen ur ett intersektionellt perspektiv

Behörighetskrav

För tillträde till kursen gäller godkända kurser i termin 1, samt genomgångna kurser i termin 2 inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisningens upplägg

Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Ett problematiserande förhållningssätt genomsyrar kursen. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupp, seminarier, föreläsningar och färdighetsträning. VFU genomförs inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges. Obligatoriska moment i kursen är simulering i team, interprofessionellt lärande, samt YHiO. Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.

Utöver VFU-perioden ingår för distansstudenter sammankomster på studieorten.

Examination

Som betyg på hel kurs används en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) och Underkänd (U). 
Kursen examineras individuellt med i form av seminarier, salstentamina, webbaserade tentamina, skriftlig examinationsuppgift, HLR till barn samt individuell muntlig case-presentation med analys av andras arbeten. Studentens prestationer bedöms utifrån fastställda kriterier. Under VFU bedöms kunskaper, färdigheter och förhållningsätt.

För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda. Om rest-tillfälle för simulering inte har kunnat erbjudas under pågående termin kan studenten ges möjlighet nästkommande termin utan att behörighetskraven påverkas. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. 

Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Omtag av underkänd VFU görs under ett studieavbrott. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetens direktiv.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknanden
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram 
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i det fall de skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena. 

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.

För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet

-Innehållet i kursen 3OM372 överlappar helt med innehållet i 3OM335
-Kursen 3OM372 ersätter kursen 3OM335

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 30

För all kurslitteratur gäller senaste upplagan

Björkman Anna-Maria
Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 271 s. :
ISBN: 9789144109534
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Björvell Catrin
Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-44-04008-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre
Bolinder-Palmér Inger, Olsson Kristina, Kirkevold Marit, Brodtkorb Kari, Hylen Ranhoff Anette
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2018 : 529 sidor :
ISBN: 9789147112999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Obstetrik och gynekologi : för sjuksköterskor
Borgfeldt Christer, Sjöblom Ingela, Strevens Helena, Wangel Anne-Marie
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 256 sidor :
ISBN: 9789144111681
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
Dahlborg Lyckhage Elisabeth, Lyckhage Gunnar, Tengelin Ellinor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 264 s. :
ISBN: 9789144059068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder : Hälsa och ohälsa
Edberg Anna-Karin, Wijk Helle
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 756 sidor :
ISBN: 9789144123165
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Ehrenberg Anna, Wallin Lars, Edberg Anna-Karin
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 483 sidor :
ISBN: 9789144123172
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medicinska sjukdomar
Ericson Thomas, Lind Marcus
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 789 sidor :
ISBN: 9789144133058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modell för omvårdnad
Institutionen för omvårdnad :
Umeås modell för omvårdnad: Sjuksköterskeprogrammet
Obligatorisk

Författningar Socialstyrelsen
Socialstyrelsen :
Konsoliderade föreskrifter - Socialstyrelsen
Obligatorisk

Internetmedicin
Internetmedicin :
http://www.internetmedicin.se/default.aspx
Obligatorisk

Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt
Friberg Febe, Öhlén Joakim
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 711 sidor :
ISBN: 9789144123189
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjärt-lungräddning Vuxen för sjukvårdspersonal / Hjärt-lungräddning Barn för sjukvårdspersonal : Kursbok
Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning : 2021 :
ISBN: 9788282762229
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pediatrisk omvårdnad
Hallström Inger, Lindberg Tor
2. uppl. : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147115099
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kirurgiboken
Järhult Johannes, Offenbartl Karsten, Andersson Manne
6 uppl. : Liber : 2019 : 656 sidor :
ISBN: 9789147127733
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Melhus Åsa
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 495 sidor :
ISBN: 9789144116266
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Människokroppen : fysiologi och anatomi
Sand Olav, Toverud Kari C.
2. uppl.b [översättning: Inger Bolinder-Palmér ...] : Stockholm : Liber : 2007 : 544 s. :
ISBN: 91-47-08435-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grundläggande folkhälsovetenskap
Pellmer Wramner Kristina, Wramner Bengt, Wramner Håkan
Fjärde upplagan : 2017 : 260 sidor :
ISBN: 9789147113279
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Illustrerad farmakologi
Roman Elisabet, Thoresen Hege, Simonsen Terje
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB : 2021 : 471 sidor :
ISBN: 9789144139753
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hälso- och sjukvårdsrätt : en introduktion för professionsutbildningar
Staaf Annika, Wendel Lotta, Zanderin Lars
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 141 sidor :
ISBN: 9789147126989
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vårdhandboken
Intera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk

Klinisk omvårdnad : 1
Toverud Kari C., Bolinder-Palmér Inger, Olsson Kristina, Stubberud Dag-Gunnar, Grønseth Randi, Almås Hallbjørg
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : 2020 : 542 sidor :
ISBN: 9789147113590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klinisk omvårdnad : 2
Toverud Kari C, Bolinder-Palmér Inger, Olsson Kristina, Grønseth Randi, Almås Hallbjørg, Stubberud Dag-Gunnar
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2021] : 582 sidor :
ISBN: 9789147113606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiklund Gustin Lena
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-08467-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst