"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Radiografi IV, 22,5 hp

Engelskt namn: Radiography IV

Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare

Kurskod: 3OM398

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Radiografi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-11-22

Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2025-05-22

Innehåll

Kursen omfattar omvårdnad, undersökningsmetodik, teknik samt strålskydd vid konventionella röntgenundersökningar, datortomografi (DT) och magnetisk resonanstomografi (MRT). Vidare studeras neurologiska och psykiatriska sjukdomar samt fördjupning inom muskelo-skeletala- och buksjukdomar.  Den specifika omvårdnaden studeras relaterat till dessa sjukdomstillstånd och diskuteras utifrån Lika villkor. Vidare studeras akut omhändertagande och sjukvårdens organisation vid akuta händelser. I kursen beaktas de lagar och författningar som reglerar området. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om sex veckor inom radiologisk verksamhet ingår.

Kursen är indelad i fyra delar. Del 1 VFU med skriftligt fördjupningsarbete som genomförs parvis. Del 2 Sjukdomslära, med specifik omvårdnad samt anatomi och radiologisk diagnostik. Del 3 Undersökningsmetodik och kliniska färdigheter samt del 4 MRT och mammografen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

1. Redogöra för etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, behandling och prognos för vanligt förekommande neurologiska sjukdomar som diagnostiseras vid datortomografi och magnetisk resonanstomografi 
2. Visa fördjupad kunskap inom muskelo- skeletala- och buksjukdomar
3. Beskriva och analysera specifik omvårdnad relaterat till sjukdomstillstånden, översiktligt redogöra för psykiatrisk sjukdom och psykiatrisk ohälsa
4. Förstå och redogöra för uppbyggnad, teknik och funktion gällande MRT och mammografen
5. Förstå och redogöra för riskerna gällande personal, patienter och närstående vid MRT verksamhet
6. Förstå och redogöra för effekter, biverkningar och kontra-indikationer för kontrastmedel vid MRT undersökningar
7. Regogöra för psykosocialt omhändertagande av patient och närstående i samband med akut tillstånd

Färdighet och förmåga

8. Beskriva och tillämpa akut omhändertagande och prioritering på skadeplats 
9. Visa förmåga att utifrån patientens ålder, behov och förutsättningar självständigt planera, genomföra, dokumentera, reflektera över och utvärdera röntgenundersökningar
10. Tillämpa olika kommunikationstekniker i mötet med patienter och närstående samt respektera deras integritet och autonomi
11. Tillämpa och förklara principer gällande kvalitets- och strålskyddsaspekter vid datortomografi- och konventionella röntgenundersökningar
12. Visa förmåga att bedöma smärta och utvärdera smärtlindring
13. Visa förmåga att utföra sjukvårdstekniska uppgifter samt utföra hjärt- och lungräddning på barn
14. Visa förmåga att identifiera, beskriva och reflektera över den egna och andra professioners yrkesspecifika bidrag i interproffessionellt teamarbete mot målet optimal hälsa för enskilda personer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

15. Visa självkännedom och empatisk förmåga

Behörighetskrav

För tillträde till kurs krävs godkända kurser termin 1 och 2, genomgången kurs Radiografi III, inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

 

 

Undervisningens upplägg

Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, individuellt arbete, simulerings- och metodövningar, VFU och seminarier. Ett radiografiskt perspektiv inkluderas i samtliga moment. Yrkesmässig handledning ingår. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan förläggas utanför studieorten. Obligatoriska moment är att upprätta checklista , seminarium, quiz, yrkesmässig handledning efter VFU, traumasimulering, HLR barn på kliniskt träningscentrum (KTC), färdighetsträning på radiologisk klinik och interprofessionellt lärande (IPL). Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U). Individuell bedömning sker efter fastställda kriterier vid samtliga examinationer. Kursen examineras i form av verksamhetsförlagd utbildning, skriftligt fördjupningsarbete i par med uppföljande seminarium, individuella skriftliga salstentamina och muntligt bildseminarium. För betyget G på hel kurs krävs godkända betyg i samtliga examinationer samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetens direktiv.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. 

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknanden
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination enligt aktuellt vaccinationsprogram. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena. För studenter som inte deltar i vaccinationsprogrammet kan plats inom verksamhetsintegrerat lärande inte garanteras.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner eller privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter kan studenten nekas tillgång till angiven praktikplats. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan plats för verksamhetsintegrerat lärande inom ramen för universitetets avtal.

För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.

-Innehållet i kursen 3OM398 överlappar helt med innehållet i 3OM254
-Kursen 3OM398 ersätter kursen 3OM254

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.