Huvudområden och successiv fördjupning:
Odontologi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen
Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2007-12-20
Innehåll
Delkurs 1
Översikt i diagnostik av bett- och käkmorfologi och principer för behandling.
Delkurs 2
Växt- och utveckling av bett och käkar. Fördjupning i diagnostiken av morfologiska variationer i bettets och käkarnas ställning. Journalföring i ortodonti. Värdering av behandlingsbehov av olika bettvariationer. Översikt av metoder för att förebygga och tidigt behandla bettavvikelser.
Delkurs 3
Former för samarbete med ortodontispecialist. Omhändertagande av patienter med bettavvikelser. Faktorer av betydelse för optimal behandlingsstart. Presentation av behandlingsplaner och resultat. Övningar i att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet ortodonti.
Förväntade studieresultat
Efter delkurs 1 skall den studerande ha fått en kort översiktlig inblick i den bettmorfologiska diagnostiken och några exempel på behandlingar.
Efter delkurs 2 förväntas den studerande kunna diagnostisera vanligt förekommande variationer i bettets och käkarnas morfologi, kunna bedöma och värdera behov av behandling och föra en adekvat journal. Vidare skall den studerande ha en översiktlig kunskap om de vanligaste ortodontiska behandlingsmetoderna och effekterna av dessa.
Efter delkurs 3 förväntas den studerande ha tillägnat sig ett professionellt förhållningssätt och fördjupat sin förmåga att tillämpa de teoretiska kunskaperna i kliniken. Den studerande skall kunna övervaka bettutvecklingen hos växande individer och veta när patienter skall tas upp för konsultation med specialisttandläkare samt i samarbete med specialisttandvården utföra lämpliga åtgärder. Den studerande skall kunna utföra enklare tandreglerande åtgärder hos växande individer och ha en inblick i olika ortodontiska behandlingsalternativ för att lösa mer komplicerade bettavvikelser inklusive ortodontiska frågeställningar hos vuxna individer. Den studerande skall självständigt kunna planera, genomföra och evaluera sitt kliniska arbete, uppvisa ansvarsfull journalföring, empatisk förmåga samt kunna kommunicera och etablera god kontakt med patienter, medarbetare och företrädare för specialisttandvården. I detta ingår även att kunna presentera behandlingsplaner och behandlingsresultat för kollegor och lekmän. Den studerande skall också kunna värdera sina kunskaper och sitt handlande i förhållande till den vetenskapliga utvecklingen med ett kritiskt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Univ: Den studerande skall inom tandläkarprogrammet ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs eller ha motsvarande kunskaper.
Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom programmet, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, Case-diskussioner, demonstrationer, auskultationer, grupparbeten samt obligatorisk träning av vissa moment.
Examination
Den studerandes prestationer bedöms genom olika former av prov under delkurserna vilka betygsätts med betygen underkänd eller godkänd. På termin 10 avslutas kursen med sluttentamen. För att bli godkänd i kursen krävs att sluttentamen och övriga prov samt alla obligatoriska moment är godkända.
Betygsgrader är Underkänd och Godkänd. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända examinationer. Antalet tentamenstillfällen är begränsat till fem. För mer information, se utbildningsplanen.
TILLGODORÄKNANDE
Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden eller det organ som fått nämndens delegation. Prövning sker i samråd med kursansvarig. Beslut om tillgodoräknande av kurs kan överklagas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.