"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk oral fysiologi 2, 5 hp

Engelskt namn: Clinical Oral Physiology 2

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 3OT148

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2012-12-13

Innehåll

Kursen ges inom tandläkarprogrammet, termin 6, 7 och 10.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurs 1: 3 högskolepoäng (termin 6)
Delkurs 2: 1 högskolepoäng (termin 7)
Delkurs 3: 1 högskolepoäng (termin 10)

Delkurs 1 och 2

  • Förekomst av smärta och funktionsstörningar i käksystemet i befolkningen
  • Vårdbehov med anledning av smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • Faktorer av principiell betydelse för diagnostik. Sensitivitet, specificitet och prediktionsvärde
  • Riskfaktorer relaterade till incidens och duration av smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • Behandlingsmål och behandlingsprognos samt behandlingsalternativ relaterat till nationella riktlinjer vid tillstånd med smärta och funktionsstörning i käksystemet
  • Fördjupad tillämpning av kunskaper och färdigheter genom att utreda och behandla patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • Uppföljning av patienter som erhållit behandling

Delkurs 3

  • Utvärdering och kritisk granskning av egna kunskaper, förhållningssätt, färdigheter och
  • behandlingsresultat.
  • Ämnesområdet i ett samhällsperspektiv
  • Fördjupning av kunskaper avseende utredning och omhändertagande samt värdering av behandlingsresultat vid uppföljning av patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Delkurs 1 och 2
Den studerande ska

  • kunna redogöra för förekomst, etiologi och vårdbehov av smärta och funktionsstörningar i käksystemet för män och kvinnor, samt bland barn, ungdomar och vuxna
  • kunna redogöra för behandlingsalternativ, deras evidens samt förväntade behandlingsresultat vid olika tillstånd som orsakar smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • visa kunskap om ämnesområdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt förståelse om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen

Delkurs 3
Den studerande ska

  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för sambandet mellan patientens tillstånd i mun, ansikte, käkar och hans eller hennes allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer
  • kunna identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap inom området och kunna ta ställning till när konsultation av specialist inom ämnet är indicerat
  • ha kunskap om frågeställningar och metoder för forskning inom ämnesområdet

Färdigheter och förmåga
Delkurs 1 och 2
Den studerande ska

  • kunna tillämpa kunskaper och färdigheter för att undersöka patienter och diagnosticera tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • kunna ge patienter adekvat rådgivning och information utifrån patientens tillstånd och förutsättningar
  • kunna föreslå och genomföra behandling av patienter med olika grad av smärta och funktionsstörningar i käksystemet relaterad till diagnos
  • kunna sätta mål för behandling, bedöma behandlingstid, prognos samt behandlingskostnader.
  •  

Delkurs 3
Den studerande ska

  • ha tillägnat sig ett professionellt förhållningssätt som inkluderar att tillämpa teoretiska kunskaper i kliniken, självständigt planera, genomföra och utvärdera sitt kliniska arbete samt uppvisa ansvarsfull journalföring
  • i sin behandlingsplanering tillämpa en helhetssyn på patienten för att kunna ta hänsyn till relevanta medicinska, etiska, sociala och ekonomiska förhållanden
  • kunna identifiera riskpatienter, verka hälsofrämjande och i preventivt syfte

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska

  • ha fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med övriga studerande samt olika personalgrupper inom tandvården
  • kunna tillämpa ett professionellt och empatiskt förhållningssätt samt ha förmåga att kunna kommunicera och etablera god kontakt med patienter och medarbetare
  • ha förmåga till helhetssyn i sina åtgärdsbedömningar och därmed värna om och respektera patientens behov och autonomi

Behörighetskrav

Univ: Den studerande ska inom tandläkarprogrammet ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår respektive delkurs eller ha motsvarande kunskaper. För att påbörja patientbehandling på delkurs 1 inom kursen Klinisk oral fysiologi 2, fodras att den studerande är godkänd i kursen Klinisk oral fysiologi 1. Delkurserna läses i numerisk ordning. Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom programmet, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, laborationer, klinisk färdighetsträning samt patientbehandling. I undervisningen ingår obligatoriska demonstrationer, seminarier, och falldiskussioner. Vid frånvaro från obligatoriskt moment kontaktas kursansvarig som beslutar om hur momentet ska kompletteras.

Examination

Den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms såväl kliniskt som i seminarier och skriftligt prov. Skriftlig tentamen sker efter delkurs 2. För att få betyget ”godkänd” på helkurs krävs godkända resultat inom samtliga avsnitt, inklusive närvaro vid obligatoriska moment samt godkänd klinisk praktik. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända förhör.

Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom tre månader. Infaller provtillfället i nära anslutning till terminsslut ska prov anordnas senast två veckor efter ny terminsstart. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.

Den studerande som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske.

Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Okeson Jeffrey P.
Management of temporomandibular disorders and occlusion
7. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby : cop. 2013 : 488 s. :
ISBN: 978-0-323-08220-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst