"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk oral fysiologi 2, 5 hp

Engelskt namn: Clinical Oral Physiology 2

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 3OT148

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2012-12-13

Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2023-11-28

Innehåll

Kursen ges inom tandläkarprogrammet, termin 6, 7 och 10.

Kursen består av tre delkurser
Delkurs 1: 3 högskolepoäng (termin 6)
Delkurs 2: 1 högskolepoäng (termin 7)
Delkurs 3: 1 högskolepoäng (termin 10)

Delkurs 1

Fördjupning i förekomst, etiologi och vårdbehov av smärta och funktionsstörningar i käksystemet i befolkningen.
Smärta och funktionsstörningar i käksystemetet i relation till våld i nära relationer.
Undersökning, diagnostik och behandling av patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Analys av riskfaktorer och samsjuklighet relaterade till smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Evidensbaserad behandling  och behandlingsalternativ relaterat till nationella riktlinjer samt förväntat behandlingsresultat vid tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.

Delkurs 2

Fördjupad tillämpning av undersökning, diagnostik, differentialdignostik och behandling av patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Fördjupad analys av riskfaktorer och samsjuklighet relaterade till smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Fördjupad tillämpning av evidensbaserad behandling samt behandlingsalternativ relaterat till nationella riktlinjer vid tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Uppföljning av patienter som erhållit behandling.

Delkurs 3

Utvärdera och kritisk granska egna kunskaper, förhållningssätt och färdigheter i relation till behandling av patienter med smärta och funktionsstörning i käksystemet.
Fördjupa kunskaper avseende utredning och omhändertagande, samt att utvärdera behandlingsresultat vid uppföljning av patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
Samband mellan patientens tillstånd i munnen, ansiktet, käkarna och hens allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer, såsom vid våld i nära relationer.
Eget behov av ytterligare kunskap inom området och att ta ställning till när konsultation av specialist inom ämnet är indicerat.
Ämnesområdet i ett samhällsperspektiv och inom forskning.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Delkurs 1

Studenten ska

  • kunna redogöra för förekomst, etiologi och vårdbehov av smärta och funktionsstörningar i käksystemet för män och kvinnor, samt bland barn, ungdomar och vuxna.
  • visa kunskap om smärta och funktionsstörningar i käksystemetet i relation till våld i nära relationer.
  • kunna principer av betydelse för diagnostik inklusive konsekvenser i kliniken.
  • kunna redogöra för undersökning, diagnostik och behandling för patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • kunna redogöra för riskfaktorer och samsjuklighet relaterade till smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • kunna redogöra för behandling och behandlingsalternativ, deras evidens samt förväntade behandlingsresultat vid olika tillstånd som orsakar smärta och funktionsstörningar i käksystemet.

Delkurs 2

Studenten ska

  • visa kunskap om och förståelse för diagnos och differentialdiagnos vid olika smärttillstånd och funktionsstörningar i käksystemet.
  • Visa kunskap om förståelse för att kunna bedöma riskfaktorer och samsjuklighet relaterade till smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • sjävständigt kunna föreslå evidensbaserad behandling samt behandlingsalternativ relaterat till nationella riktlinjer vid tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • visa kunskap om och förståelse för uppföljningsresultatav patienter som erhållit behandling för smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • visa kunskap om ämnesområdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt förståelse om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Delkurs 3

Studenten ska

  • visa förståelse för kritisk granskning av egna kunskaper, förhållningssätt, färdigheter och behandlingsresultat i relation till behandling av patienter med smärta och funktionsströning i käksystemet.
  • visa kunskap om och förståelse för utredning och omhändertagande samt att utvärdera behandlingsresultat vid uppföljning av patienter med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • visa kunskap om och förståelse för sambandet mellan patientens tillstånd i munnen, ansiktet, käkarna och hens allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer, såsom vid våld i nära relationer.
  • kunna identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap inom området och kunna ta ställning till när konsultation av specialist inom ämnet är indicerat.
  • ha kunskap om frågeställningar och metoder för ämnesområdet i ett samhällsperspektiv och inom forskning.

 

Färdigheter och förmåga
Delkurs 1

Studenten ska

  • utföra undersökning och diagnosticera tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet.
  • utföra adekvat rådgivning och information utifrån patientens tillstånd och förutsättningar.
  • utföra adekvat behandling av patienter med olika grad av smärta och funktionsstörningar i käksystemet relaterad till diagnos.
  • sätta mål och prognos för behandling samt bedöma behandlingstid och behandlingskostnader.
  • uppvisa ansvarsfull journalföring med god läsbarhet.

Delkurs 2

Studenten ska visa förmåga

  • att analysera diagnos och differentialdiagnos vid tillstånd med smärta och funktionsstörningar i käksystemet
  • att genomföra hälsofrämjande och adekvat rådgivning till patienter utifrån patientens tillstånd och förutsättningar.
  • att föreslå och utföra adekvat behandling av patienter med olika grad av smärta och funktionsstörningar i käksystemet relaterad till diagnos.
  • att analysera behandlingsutfall
  • till ansvarsfull journalföring med god läsbarhet och kunna utvärdera sitt kliniska arbete.

Delkurs 3

Studenten ska

  • ha tillägnat sig ett professionellt förhållningssätt som inkluderar att tillämpa teoretiska kunskaper i kliniken, självständigt planera och genomföra sitt kliniska arbete.
  • i sin behandlingsplanering tillämpa en helhetssyn på patienten för att kunna ta hänsyn till relevanta medicinska, etiska, sociala och ekonomiska förhållanden.
  • kunna identifiera riskpatienter, verka hälsofrämjande och i preventivt syfte.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska

  • visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med övriga studerande samt olika personalgrupper inom tandvården.
  • kunna tillämpa ett professionellt och empatiskt förhållningssätt samt uppvisa god kommunikationsförmåga.
  • ha förmåga till helhetssyn i sina åtgärdsbedömningar och därmed värna om och respektera patientens behov och autonomi.

Behörighetskrav

För att få påbörja Klinisk oral fysiologi 2 delkurs 1 på termin 6 ska den studerande ha genomgången kurs med godkänt resultat på samtliga kurser/delkurser på terminerna 1- 4 samt med godkänt resultat ha genomgått följande kurser på grundnivå:
Klinisk oral fysiologi 1 på termin 5
Kariologi 1 delkurs 1 på termin 5
Oral kirurgi 1 på termin 5
Parodontologi 1 delkurs 1 på termin 5.Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom kursen, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, laborationer, klinisk färdighetsträning samt patientbehandling. I undervisningen ingår obligatoriska kliniska pass för klinisk träning, demonstrationer, seminarier och falldiskussioner. Vid frånvaro från obligatoriskt moment kontaktas kursansvarig som beslutar om hur momentet ska kompletteras.

Examination

Den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms såväl kliniskt som i seminarier och skriftligt prov. I kliniken tillämpas momentbedömningar med i förväg definierade och kända kriterier. Skriftlig tentamen sker efter delkurs 2. För att få betyget "godkänd" på helkurs krävs godkända resultat inom samtliga avsnitt, inklusive närvaro vid obligatoriska moment samt godkänd klinisk praktik. Om den studerande inte är godkänd på samtliga moment inom ett kurstillfälle ska hela innehållet i kursen göras om vid nästa kurstillfälle. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända förhör. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO).

Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO) begära att annan examinator utses. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.

Den studerande som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd kliniska handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 36

Okeson Jeffrey P.
Management of temporomandibular disorders and occlusion
8th edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier : [2019] : xi, 497 pages :
ISBN: 0323582109
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst